• Anonym (cdt)

    Hur fungerar cdt prov?

    hej har en fråga angående detta cdt, jag har missbrukat vodka i ca 2 månader och hade varikt nykter i 10 månader innan och nu krävs det att jag tar ett sånt prov. drack ca 3-4 flasko i veckan. ger det utslag på cdt? eller hur mycket måste man ha hållt på för att det ska synas?

  • Svar på tråden Hur fungerar cdt prov?
  • psyklivet

    Vin eller sprit i 14 dagar, så ger det ordentligt utslag på CDT.
    Så ja, det är mycket troligt att det ger utslag på ditt CDT-prov.
    Dock är det är jävla osäkert prov, då vissa får ingen ökning.
    Medan ett fåtal alltid ha höga CDT-värden, fast än de inte dricker alls.

  • Anonym (cdt)
    psyklivet skrev 2015-03-31 18:11:50 följande:

    Vin eller sprit i 14 dagar, så ger det ordentligt utslag på CDT.
    Så ja, det är mycket troligt att det ger utslag på ditt CDT-prov.
    Dock är det är jävla osäkert prov, då vissa får ingen ökning.
    Medan ett fåtal alltid ha höga CDT-värden, fast än de inte dricker alls.


    men hur långt tillbaka kan man se överkonsumtion av alkohol?
  • Anonym (jo)
    Anonym (cdt) skrev 2015-03-31 18:19:26 följande:
    men hur långt tillbaka kan man se överkonsumtion av alkohol?
    6-8 månader.
  • Anonym (Alkohol)

    Får jag fråga hur du mår nu när du slutat dricka efter en vecka med 3/4 flaskor vodka? Var de 70cl? Bestämde mig idag för att nu får de vara nog. Ringde beroendecentrum och har bokat tid. Dock först nästa tisdag. Mår riktigt illa idag, svettats och varit varm i ansiktet med hög puls. Drack 1.5 flaska vin igår.

    Tyvärr kan jag inte svara på hur provet fungerar. Varför måste du ta ett? Låter inte som att de är något du valt själv?

  • psyklivet
    Anonym (jo) skrev 2015-03-31 18:29:25 följande:
    6-8 månader.
    Du skrev fel, 6-8 veckor kanske.
  • Anonym (cdt)

    6 till 8 månader?????! Kan väl int va möjligt...

  • Anonym (cdt)
    Anonym (Alkohol) skrev 2015-03-31 18:30:52 följande:

    Får jag fråga hur du mår nu när du slutat dricka efter en vecka med 3/4 flaskor vodka? Var de 70cl? Bestämde mig idag för att nu får de vara nog. Ringde beroendecentrum och har bokat tid. Dock först nästa tisdag. Mår riktigt illa idag, svettats och varit varm i ansiktet med hög puls. Drack 1.5 flaska vin igår.

    Tyvärr kan jag inte svara på hur provet fungerar. Varför måste du ta ett? Låter inte som att de är något du valt själv?


    Mår skit känns som jag inte är mig själv men jag klarar av att hålla mig ifrån om måste, jo det va 70cl... Fan va starkt av dig, fortsätt så och hoppas det går. Har du lyckats hålla dig nykter hittils eller vann beroendet igen? Varje dag är en kamp utan det där giftet... Mitt ex gjorde sin tredje orosanmälan och nu tror de jag e fara för mig själv då jag förneka att jag drack, då krävde de ett sånt prov om jag kan bevisa de fel så ska de låta mig va. Men jag vet ju att sån int fallet, det kmr se att jag e alkis. Kmr säkert tvingas till behandling ell liknande. Och säger jag nej till provet fattar de själva varför...
  • psyklivet
    Anonym (cdt) skrev 2015-04-02 20:03:46 följande:
    6 till 8 månader?????! Kan väl int va möjligt...

    Verkar stor enighet, i hur långt efter avslutad konsumtion som CDT värde kan påvisa överkonsumtion.
    Finns en del som säger så lite som 1-2 veckor efter avslutad konsumtion.

  • Anonym (cdt)
    psyklivet skrev 2015-04-02 20:24:09 följande:

    Verkar stor enighet, i hur långt efter avslutad konsumtion som CDT värde kan påvisa överkonsumtion.

    Finns en del som säger så lite som 1-2 veckor efter avslutad konsumtion.


    Om jag förstått dig rätt nu, menar du att på vissa prov kan man bara se tillbaka 1- 2 veckor? Sorry om jag fattar lite trögt
  • Anonym (cdt)
    Tines skrev 2015-04-02 21:01:43 följande:

    Är du inte glad att nån bryr sig om dig och reagerar på att du dricker så mycket?


    ja om det vore nån annan än mitt ex, som jag vet har gjort ororsanmälningarna efter varje gång h*n knackat på dörren och jag inte velat ha nåt me fanskapet att göra. Så idioten bryr sig inte men gör det gärna för att jävlas. Men synd för mig att h*ns anmälningar stämmer då Fanskapet känner mig från topp till tå
  • psyklivet
    Anonym (cdt) skrev 2015-04-02 22:25:13 följande:
    Om jag förstått dig rätt nu, menar du att på vissa prov kan man bara se tillbaka 1- 2 veckor? Sorry om jag fattar lite trögt

    Ja, tror det är väldigt individuellt detta.


    CDT-prov är ett jävla skitprov, då det bara tar de som verkligen överdriver sin konsumtion.
    Vet läkare bryr sig inte ens om det visar negativt, då de kommer tjata om alkoholen ändå.
    Ett rätt tydligt bevis på att de är medvetna om att provet inte är tillförlitligt.
    Med din konsumtion, så vore det konstigt om man inte kan se rätt ordentligt förhöjda värden.

    Varför ska du lämna prov för, det är knappast något man kan bli tvingad till.
    Så nått hot antar jag förekommer.

  • Larmet
    Anonym (cdt) skrev 2015-04-02 22:36:55 följande:
    ja om det vore nån annan än mitt ex, som jag vet har gjort ororsanmälningarna efter varje gång h*n knackat på dörren och jag inte velat ha nåt me fanskapet att göra. Så idioten bryr sig inte men gör det gärna för att jävlas. Men synd för mig att h*ns anmälningar stämmer då Fanskapet känner mig från topp till tå
    Hur fan kan du va lack på ditt ex för att h*n bryr sig? Det enda man vill som medberoende är att den man bryr sig om ska få ett nyktert och värdefullt liv!
Svar på tråden Hur fungerar cdt prov?