• AlexOnline35

    Det här är verkligen inte normalt, eller?

    Tjenare! Det här är mitt första inlägg. Jag är okunnig men något stämmer inte...


     


    Jag är 20 år gammal, har en längd på ca 193cm men väger 134 kilo. Jag har aldrig brytt mig så mycket om vikten, varför vet jag inte men på senare tid så har jag velat tappa ca 30 kilo och bli smal som jag var i 15-16 års åldern. Ja jag gick upp nästan 38 kilo på bara 3år pga dåligt psyke så jag bara åt & åt hela tiden.

    Dem senaste 2 månaderna har jag testat lite olika saker. Jag testade i 3 veckor att käka ca 2500 kcal om dagen men inget godis osv. Åt typ ägg till frukost och kyckling till lunch med broccoli och på kvällen ofta en sallad, under dagen åt jag frukt och lite knäckebröd. Jag vill även tillägga att jag vägde maten och räknade ut exakta kalorimängden. Jag gick ner 0.4 kilo på 2 veckor.


    Dem senaste 2 veckorna har jag ätit ca 600 - 1000 kcal om dagen men jag tappar bara muskler och fettet byggs på. Tappat ca 3 kilo men det är bara muskler och inget fett alls. 

    Vill tilläga att jag orkar cykla på gymmet ca 5 min innan jag blir helt svimmfärdig (förstår att jag blir det nu när jag äter så lite men det gäller även när jag skötte kosten). Gick till läkaren, hon sa bara att jag räknar fel och att jag förmodligen ljuger för mig själv, thats not the case. Så jag säker hjälp av människor som kanske är lite klokare än min läkare :) 


     


     

  • Svar på tråden Det här är verkligen inte normalt, eller?
  • Kereza

    Skriver du exakt dagbok över maten så lägg upp en par dagar så kanske folk kan se hur det ligger till? Jag vet inte - jag är inget proffs, men min enda tanken när jag läste var att det känns som väldigt lite info; hur mycket rör du dig? Äter du mer fett, protein, kolhydrater? I vilka procent? Hur mycket dricker du, och vad? Salt? Vitaminer? Och allt det där andra jag inte begriper. Typ. 

  • AlexOnline35
    Kereza skrev 2015-03-31 18:43:34 följande:

    Skriver du exakt dagbok över maten så lägg upp en par dagar så kanske folk kan se hur det ligger till? Jag vet inte - jag är inget proffs, men min enda tanken när jag läste var att det känns som väldigt lite info; hur mycket rör du dig? Äter du mer fett, protein, kolhydrater? I vilka procent? Hur mycket dricker du, och vad? Salt? Vitaminer? Och allt det där andra jag inte begriper. Typ. 


    Rör mig inte så jäkla mycket men jag går till skolan ca 3 km och 3 km hem sen så går man väll i stan lite då och då. Dricker bara vatten. 
  • Aniiee
    AlexOnline35 skrev 2015-03-31 18:55:53 följande:
    Rör mig inte så jäkla mycket men jag går till skolan ca 3 km och 3 km hem sen så går man väll i stan lite då och då. Dricker bara vatten. 
    Det där hjälper varken dig eller mig (och andra som vill hjälpa) ett dugg.

    Ladda ned fitnesspal och logga exakt vad du äter. Eller ännu hellre cronometer (app eller nätet) så du får koll på makro och mikronutrienter också.

    Fortsätt gymma, men välj crosstrainern för flåset. Sätt upp ett mål, och en mål-tid. Till exempel att du ska orka gå 5 kilometer på en timme om 10 veckor (lätt mål att börja med). Alternativt simma. Lägg till styrketräning. (Går du redan 6 km om dagen kan du nog skippa ct:n om du inte vill få upp flåset. Kanske om du blir yr så fort behöver du andningsövningar. När jag började träna så hade jag ovanan att hålla andan.... =P

    Äta 3-6 gånger om dagen. Testa 5:2 om du vill. Bra e%mål om man ska gå ned i vikt är 20e% protein/ 40e% kolhydrater/40e% fett, alternativt 30/40/30.
    The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
  • sportpappa
    AlexOnline35 skrev 2015-03-31 18:28:24 följande:

     


    Dem senaste 2 månaderna har jag testat lite olika saker. Jag testade i 3 veckor att käka ca 2500 kcal om dagen men inget godis osv. Åt typ ägg till frukost och kyckling till lunch med broccoli och på kvällen ofta en sallad, under dagen åt jag frukt och lite knäckebröd. Jag vill även tillägga att jag vägde maten och räknade ut exakta kalorimängden. Jag gick ner 0.4 kilo på 2 veckor.


    Dem senaste 2 veckorna har jag ätit ca 600 - 1000 kcal om dagen men jag tappar bara muskler och fettet byggs på. Tappat ca 3 kilo men det är bara muskler och inget fett alls. 


    2500 kcal ligger nära din basalförbränning så att du går ner 0,4 kg på 2 veckor är rimligt.

    Att du bara går ner muskler och lagrar fett låter konstigt. Hur vet du det? Eftersom du inte tränar så har du inte mycket muskler att bli av med. Att du inte orkar något beror på att du har för lite energi.
  • AlexOnline35
    sportpappa skrev 2015-03-31 22:30:16 följande:
    2500 kcal ligger nära din basalförbränning så att du går ner 0,4 kg på 2 veckor är rimligt.

    Att du bara går ner muskler och lagrar fett låter konstigt. Hur vet du det? Eftersom du inte tränar så har du inte mycket muskler att bli av med. Att du inte orkar något beror på att du har för lite energi.
    Har alltid haft väldigt mycket muskler i armar och ben naturligt men märker att dem sakta men säkert försvinner.
  • Themis

    Ta dig till ett gym som har en impedansvåg, så får du uträknat din ungefärliga vikt indelat i muskler, fett och vatten.

    Ät sedan enligt din basalmetabolism men börja röra på dig varje dag och träna 2-3 gånger i veckan så ska du se att det händer saker.


    Det är många det är synd om, men inte alltid p.g.a. det de själva tror. /Themis
Svar på tråden Det här är verkligen inte normalt, eller?