• Äldre 31 Mar 21:03
    2390 visningar
    31 svar
    31
    2390

    Rädd! Snabbt svar uppskattas!

    Hej! Jag är en tjej på snart 20 år om några dagar. Jag är tyvärr rökare.

    Men har ett litet dilemma. Jag hade sex med en vän till mig i helgen. På Lördagen den 28:e sen kväll, samt mitt på dagen på söndagen den 29:e

    Vi använde inget skydd och han kom i mig i doggy.

    Har nu i efterhand räknat ut att vi hade sex under mina mest fertila dagar!? Hur stor är chansen att jag blir gravid, trots att jag röker? Borde jag oroa mig om att ens bli befruktad? Att ett barn kan vara påväg?

    Jag känner dessutom av att jag antingen har eller att ägglossningen är på gång.

    Såhär ser de ut när jag räknade.

    Min senaste menscykel var på 29 dar.

    Min senaste mens startade den 17:e mars.

    Räknade då ut detta.

    29:e fertil dag-hade sex

    30:e fertil dag-de är idag

    1:a ägglossning

    2:a fertil dag

    Hur stor är chansen? Uppskattar snabbt svar. Orolig tjej och är helt emot abort, satt det är inget alternativ om det här är fallet och det visar att jag är gravid.

  • Svar på tråden Rädd! Snabbt svar uppskattas!
  • Äldre 31 Mar 21:08
    #1

    Det är jättesvårt att säga hur stor risken/chansen är, men strax före ägglossningen är ju risken/chansen störst. Kan du ta dagen-efter-piller, eller har det gått för lång tid? Jag har aldrig tagit det, så vet inte hur snabbt de måste tas.

  • Äldre 31 Mar 21:13
    #2

    Jag vågar inte ta dagen efter piller av någon anledning & har fobi för ungdomsmottagningen. Bara massa bilder på vaginor och affischer på penisar där de står: har du knottror på penis?

    Jag har inget emot att behålla det om det skulle vara fallet, jag tror inte på misstag. Det låter säkert jättelarvigt! Men jag tror att allt händer av en anledning. Jag undrar mer hur stor chansen är? Jag är ju ändå rökare, borde inte de minsta risken? ????

  • Drottn­ingen7­0
    Äldre 31 Mar 21:17
    #3
    +1

    Klart man inte kan bli gravid om man röker och kör doggy... Såklart..

  • Äldre 31 Mar 21:20
    #4
    Victoriaorolig skrev 2015-03-31 21:13:46 följande:

    Jag undrar mer hur stor chansen är? Jag är ju ändå rökare, borde inte de minsta risken? ????


    har det någon betydelse hur många procent chans det är - i slutändan kommer du att vara gravid eller inte!? 

    rökning är ju inte bra för fertiliteten, men du kan ju inte se det som någon form av preventivmedel! 
  • Äldre 31 Mar 21:20
    #5
    Victoriaorolig skrev 2015-03-31 21:13:46 följande:

    Jag vågar inte ta dagen efter piller av någon anledning & har fobi för ungdomsmottagningen. Bara massa bilder på vaginor och affischer på penisar där de står: har du knottror på penis?

    Jag har inget emot att behålla det om det skulle vara fallet, jag tror inte på misstag. Det låter säkert jättelarvigt! Men jag tror att allt händer av en anledning. Jag undrar mer hur stor chansen är? Jag är ju ändå rökare, borde inte de minsta risken? ????


    Jag har inte hört att rökning minskar chansen att bli gravid, men så kan det vara. Är inte rökare, så är inte påläst om det. Jag och min man hade sex några dagar innan äl och jag är beräknad idag, med tredje barnet. Andra barnet blev också till på första försöket. Sen finns de som försöker länge, kanske i flera år innan de blir gravida. Det enda du kan göra är att ta ett test om ca 2 v när mensen bör komma.
  • Äldre 31 Mar 21:27
    #6

    Ironi är jättekul verkligen men är orolig. Pappan är i sådana fall mitt kk sen 3 år tillbaka, rikemansbarn, otroligt väluppfostrad och ordentlig, 22 år gammal.

    Eftersom jag är helt emot abort & att adoptera bort är inget jag heller skulle leva med så sitter jag nu i en väldigt jobbig situation.

    Självklart båda parter som har gjort fel här och inte använt skydd.

    Och skulle jag vara gravid så kommer det barnet att ha en stor kärleksfull familj. Skulle jag vara gravid så finns det få barn som skulle bli så älskat.

    Är mer orolig, finns de någon chans att om jag skulle bli gravid, kanske inte nämna det till pappan. Känner att jag skulle förstöra hans liv. Eller finns de bättre sätt att göra de. Kanske säga att de inte är någon press på honom och att han kan vara så inblandad han själv väljer att vara..? Är otroligt rädd och förvirrad!

  • Äldre 31 Mar 21:31
    #7

    Smulan 89! Hur känns det nu med tredje på gång? Hur kände du första dagarna? Nyfiken. Kram

  • Äldre 31 Mar 21:36
    #8

    Att du är rökare spelar nog ingen roll, känner mååååånga rökare som blivit gravida direkt när dom planerat det. Dagen efter-piller köper du på apoteket, du behöver inte gå till någon ungdomsmottagning. Jag skulle åka och köpa ett direkt om jag inte ville bli gravid. Dock tror jag man ska ta det 48 h efter samlag.

  • Äldre 31 Mar 21:39
    #9

    20-40% beroende på vart man läser, är risken/chansen att du blivit gravid.
    Jag tycker att du bör tala om för pappan, och säga på det vis du själv är inne på; att han får vara delaktig så mycket/lite som känns rätt för honom. Han bör få välja själv, det är ju erat barn, inte ditt. Sen får du vara beredd på panikreaktion med tillhörande följder, men det kan även gå hur bra som helst. Ibland får de panik i början men vill vara med efter ett tag, det är olika.

    Men börja med att reda ut om du är gravid. Jag hade i ditt läge väntat de första kritiska veckorna om jag fått ett plus, eftersom de flesta missfall kommer tidigt om så sker.

  • Äldre 31 Mar 21:52
    #10

    Alla svar och åsikter uppskattas!

    Tack jag vill inte oroa honom i onödan. Jag vill ju självklart ta reda på om så är fallet. jag läste att dem två första veckorna är man inte gravid på riktigt. Jag är rätt bra på att noja i onödan. Så är självklart livrädd och googlar och söker på allt om ägglossning och befruktning.

    Akut p-piller är redan försent och vågar inte ta sådant. Har hört att gör man abort eller liknande så kan de minska chansen att bli gravid i framtiden. Har vänner som inte ens kan bli gravida.

    Jag skulle aldrig fundera på att ta bort de om jag är gravid oavsett...

    Några tidiga symtom dem första dagarna i graviditet man kan tänka på? kan man få några hintar på om man kan känna av befruktningen eller annat?

Svar på tråden Rädd! Snabbt svar uppskattas!