• Anonym (Happ)

    att söka socialbidrag..

    Jag kommer snart att hamna i en situation där jag är färdigutbildad och därmed ska börja söka jobb. Problemet blir ju då att jag har levt på csn, jag har ingen rätt till akassa eller ersättning från arbetsförmedlingen. Min enda utväg för att överleva ekonomiskt i sommar blir att söka socialbidrag medans jag söker jobb. Förhoppningvis blir ju detta en väldigt kortvarig lösning, då jag räknar med att få jobb relativt snabbt!

    Problemet är nu att jag för tillfället är sambo, ungefär samtidigt som jag blir klar med utbildningen så kommer sambon att flytta ut då vi inte längre är tillsammans. Jag har skött ekonomin, och därmed haft alla pengar på mitt konto för att betala alla räkningar, hyra, etc för att sedan föra över hälften av det som är kvar till sambon igen. Vi har inte haft supermycket pengar eftersom jag som sagt endast haft csn som inkomst, exet tjänar medel.

    Om jag behöver söka socialbidrag, så har jag hört för länge sen att de kollar flera månader tillbaks på kontot? Tittar man tillbaks på mitt konto så ser det ju ut som jag haft bra ekonomi, eller ja "normal" ekonomi, och jag har ju haft pengar kvar efter allt har blivit betalt. Men from i sommar så kommer jag ha 0:- i inkomst.. Kan det faktum att ekonomin har sert ok ut föregående månader innebära att jag inte kommer ha rätt till socialbidrag?

  • Svar på tråden att söka socialbidrag..
  • Anonym (Soc.)

    Exakt så som du befarar är det hög risk att det blir. Gör genast om systemet där alla pengar går in på ditt konto . Normalt tittar man tre månader tillbaka i tiden ,

  • Anonym (numera egenförsörjd)

    Ja, dom tittar flera månader tillbaka. De räknar ihop de inkomster du haft de tre månaderna före den månad du söker bidrag för. Har du haft ett överskott (=tjänat mer än normen för försörjningsstöd) under de tre månaderna dras den summan från det du eventuellt kommer få i bidrag.

    Det är bra att du har framförhållning! Hade lönen varit din egen och inte den utflyttande sambons hade jag rått dig att lägga undan pengar inför sommaren men nu är ju situationen lite trixigare... Hade ni inte gjort slut och fortsatt vara sambos hade era inkomster räknats ihop. Nu vet jag faktiskt inte... Det finns en viss risk att ni ifrågasätts och misstänks för att ljuga om att ni inte är sambos längre för att få bidrag eller möjligen att ni ansetts haft gemensamt hushåll och därför gemensam ekonomi.

    Jag tycker att du ska ringa försörjningsstöd redan nu för att höra vad dom säger.

  • MissTL

    Man tittar tre månader tillbaka i tiden och räknar på din inkomst och dina utgifter och räknar då bort det som din sambo ska betala vilket är tex halva hyran, halva elen m.m. Detta är under förutsättning att din sambo flyttat ut när du söker, annars räknas ni som gemensamt hushåll. Tänk också på att skriva in dig på AF din första arbetslösa dag och börja söka jobb redan nu. Skriv en lista på de jobb du sökt för du kommer behöva redovisa detta när du söker socialbidrag.

  • Anonym (Happ)
    MissTL skrev 2015-03-31 21:56:13 följande:

    Man tittar tre månader tillbaka i tiden och räknar på din inkomst och dina utgifter och räknar då bort det som din sambo ska betala vilket är tex halva hyran, halva elen m.m. Detta är under förutsättning att din sambo flyttat ut när du söker, annars räknas ni som gemensamt hushåll. Tänk också på att skriva in dig på AF din första arbetslösa dag och börja söka jobb redan nu. Skriv en lista på de jobb du sökt för du kommer behöva redovisa detta när du söker socialbidrag.


    Men tar man inte då hänsyn också till alla pengar som har gått ut? Dvs att man kan se att jag har fått in pengar från exet/sambon dessa 3 månader, men att jag också sedan samma dag har flytta tillbaks resterande pengar? Att anmäla mig på af har jag redan planerat, och vilka jobb jag har sökt har jag redan nu en lista på då jag redan nu har börjat söka jobb. Tack för infon och tipsen!! :)
  • Anonym (3 mån)

    De tittar 3 månader tillbaka, ja. Men de kommer ju räkna med att ni var 2 och inte 1, då, men uppgår "din del" över soc-normen så kommer de anse att du skulle ha sparat, eftersom du har vetat att din inkomst slutar på X datum.

    Det kan också hända att de kommer undra varför du inte sökt sommarjobb när du visste att du var färdig nu till sommaren. Även om du såklart vill ha ett "riktigt" jobb, så är det viktigt att kunna visa för soc att man gjort allt för att bli självförsörjande, särskilt när man redan flera månader innan vet att man kommer stå helt utan inkomst.

    Men du har väl ett par månader kvar innan du måste gå dit, så gör som ovan sa, inga mer pengar in på ditt konto.

  • Anonym (3 mån)

    Förlåt, såg nu att du redan börjat söka jobb

  • Anonym (Happ)
    Anonym (3 mån) skrev 2015-03-31 21:59:08 följande:

    De tittar 3 månader tillbaka, ja. Men de kommer ju räkna med att ni var 2 och inte 1, då, men uppgår "din del" över soc-normen så kommer de anse att du skulle ha sparat, eftersom du har vetat att din inkomst slutar på X datum.

    Det kan också hända att de kommer undra varför du inte sökt sommarjobb när du visste att du var färdig nu till sommaren. Även om du såklart vill ha ett "riktigt" jobb, så är det viktigt att kunna visa för soc att man gjort allt för att bli självförsörjande, särskilt när man redan flera månader innan vet att man kommer stå helt utan inkomst.

    Men du har väl ett par månader kvar innan du måste gå dit, så gör som ovan sa, inga mer pengar in på ditt konto.


    Har sökt både sommarjobb, sommarkurser och "riktiga" jobb inom mitt yrke. :) det blir svårt att inte få pengar in på mitt konto med tanke på att det är jag som sköter hela ekonomin, litar inte på exet när det gäller att betala räkningar/hyra etc. Vi har absolut inte haft något överflöd av pengar. Vi har fått in ungefär 25 000 allt som allt per månad, och då har vi varit 2 vuxna och 1 barn (mitt barn) i hushållet.
  • Anonym (Happ)

    Vad händer om jag skulle nekas socialbidrag? Och står med noll kronor i inkomst efter att han flyttar? :/

  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Happ) skrev 2015-03-31 22:04:44 följande:

    Har sökt både sommarjobb, sommarkurser och "riktiga" jobb inom mitt yrke. :) det blir svårt att inte få pengar in på mitt konto med tanke på att det är jag som sköter hela ekonomin, litar inte på exet när det gäller att betala räkningar/hyra etc. Vi har absolut inte haft något överflöd av pengar. Vi har fått in ungefär 25 000 allt som allt per månad, och då har vi varit 2 vuxna och 1 barn (mitt barn) i hushållet.


    Beroende på vad ni har för hyra så skulle en sådan inkomst kunna generera ett överskott på närmare 10.000 per månad som skulle släpa med..
  • Anonym (3 mån)
    Anonym (Happ) skrev 2015-03-31 22:04:44 följande:
    Har sökt både sommarjobb, sommarkurser och "riktiga" jobb inom mitt yrke. :) det blir svårt att inte få pengar in på mitt konto med tanke på att det är jag som sköter hela ekonomin, litar inte på exet när det gäller att betala räkningar/hyra etc. Vi har absolut inte haft något överflöd av pengar. Vi har fått in ungefär 25 000 allt som allt per månad, och då har vi varit 2 vuxna och 1 barn (mitt barn) i hushållet.
    Vi är en familj på 4 (2 vuxna och 2 barn). Vi har socialbidrag och vår norm ligger på 17-18 000 kr/månaden. Alltså det är hela vår inkomst, medräknat barnbidrag och bostadsbidrag.

    Så 25 000 kr är väldigt mycket över normen för en familj på 3.


Svar på tråden att söka socialbidrag..