• Anonym (Happ)

    att söka socialbidrag..

    Jag kommer snart att hamna i en situation där jag är färdigutbildad och därmed ska börja söka jobb. Problemet blir ju då att jag har levt på csn, jag har ingen rätt till akassa eller ersättning från arbetsförmedlingen. Min enda utväg för att överleva ekonomiskt i sommar blir att söka socialbidrag medans jag söker jobb. Förhoppningvis blir ju detta en väldigt kortvarig lösning, då jag räknar med att få jobb relativt snabbt!

    Problemet är nu att jag för tillfället är sambo, ungefär samtidigt som jag blir klar med utbildningen så kommer sambon att flytta ut då vi inte längre är tillsammans. Jag har skött ekonomin, och därmed haft alla pengar på mitt konto för att betala alla räkningar, hyra, etc för att sedan föra över hälften av det som är kvar till sambon igen. Vi har inte haft supermycket pengar eftersom jag som sagt endast haft csn som inkomst, exet tjänar medel.

    Om jag behöver söka socialbidrag, så har jag hört för länge sen att de kollar flera månader tillbaks på kontot? Tittar man tillbaks på mitt konto så ser det ju ut som jag haft bra ekonomi, eller ja "normal" ekonomi, och jag har ju haft pengar kvar efter allt har blivit betalt. Men from i sommar så kommer jag ha 0:- i inkomst.. Kan det faktum att ekonomin har sert ok ut föregående månader innebära att jag inte kommer ha rätt till socialbidrag?

  • Svar på tråden att söka socialbidrag..
  • Anonym (Soc.)

    Exakt så som du befarar är det hög risk att det blir. Gör genast om systemet där alla pengar går in på ditt konto . Normalt tittar man tre månader tillbaka i tiden ,

  • Anonym (numera egenförsörjd)

    Ja, dom tittar flera månader tillbaka. De räknar ihop de inkomster du haft de tre månaderna före den månad du söker bidrag för. Har du haft ett överskott (=tjänat mer än normen för försörjningsstöd) under de tre månaderna dras den summan från det du eventuellt kommer få i bidrag.