• Loe

    Någon med erfarenhet av att läcka fostervatten?

    Jag väntar tvillingar, enäggs, och är nu i vecka 29+2. För drygt två veckor sen, när jag var 26+5 så åkte jag in till förlossningen för misstänkt vattenavgång, vilket också bekräftades. Blev därefter inlagd på antenatalavdelningen för att få värkstillande (trots att jag inte hade värkar), antibiotika samt kortisonsprutor.

    Under dessa drygt två veckor som jag varit inlagd har jag fortfarande inte fått några värkar, alla infektionsprover har sett bra ut och barnens hjärtljud är helt normala. Läkarna har ändå velat att jag ska stanna på sjukhuset eftersom jag var så tidigt i min graviditet och dessutom väntar två.

    Hursomhelst, nu har jag fått åka hem för fortsatt väntan på att förlossningen ska starta, kommer dock gå på täta kontroller. Det är verkligen superskönt att slippa vara inlagd!

    Dock kan inte läkarna ge mig något svar på hur länge det kan tänkas dröja innan något sätter igång. Det kan börja med värkar, jag kan drabbas av en infektion, jag kan få en blödning eller så kan fosterhinnan brista helt och då kommer jag såklart förlora mycket mer fostervatten än jag gör nu (då det är mer som en "pyspunka".)

    Är det någon annan som varit med om, eller känner till, något liknande? Oavsett om det gällt en eller två bebisar? Har ni fått åka hem för att avvakta och sedan gått fulltid eller satte det igång tidigare? Hur satte det igång?

    Om jag ska gå ända tills de sätter igång mig så är det nästan 8 veckor kvar (37+0), är det rimligt att man kan läcka fostervatten utan att något mer händer under såpass lång tid?

    Om någon har erfarenhet av detta, snälla dela med er!

    Tack!

  • Svar på tråden Någon med erfarenhet av att läcka fostervatten?
  • Mercurialis

    När jag väntade mitt första barn, fick jag vattenavgång i vecka 32+3. Jag blev inlagd, fick kortisonsprutor för bebisens lungmognad, fick antibiotika i åtta dygn, övervakades med blodtrycks- och temperaturkontroller morgon och kväll och bebisen övervakades med CTG morgon och kväll.

    Efter två veckor fick jag åka hem. Jag skulle fortfarande ta tempen morgon och kväll hemma för att kolla om jag var på väg att få en infektion.

    Hela tiden läckte jag fostervatten, i större och mindre mängd.

    Jag blev igångsatt i vecka 36+1 i enlighet med vad som beslutades i samband med att jag kom till förlossningen med vattenavgång.


    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Loe

    Tack för ditt svar!

    Då var du alltså hemma två veckor innan förlossningen? För mig har de satt gränsen till 37+0, vilket innebär 8 veckor hemma.

  • Mercurialis
    Loe skrev 2015-04-01 16:41:47 följande:

    Tack för ditt svar!

    Då var du alltså hemma två veckor innan förlossningen? För mig har de satt gränsen till 37+0, vilket innebär 8 veckor hemma.


    Ja, två veckor ... bara, tack och lov. Det var inte roligt att läcka vatten hela tiden. Jag ville ogärna gå hemifrån, eftersom det ibland kom så mycket vatten att jag blev blöt ner till knäna, trots tjock binda
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Loe

    Efterlyser fler som har erfarenhet, om det finns... var på kontroll idag och allt ser bra ut. Är 30+2 idag och har förutom allmänt obehag på grund av att det är trångt i magen inga bekymmer med sammandragningar. Så nu känns det nästan som att jag skulle kunna gå fulltid.

  • sina

    Började läcka i vecka 32, blev inlagd på perinatalavdelning (med några korta permissioner) tills igångsättning 35+0.

Svar på tråden Någon med erfarenhet av att läcka fostervatten?