• frucgsvensson

    Hej!

    Hej!

    Vet inte om jag kategoriserade detta ämne rätt, men jag försöker och ser om jag får några svar.

    Det är nämligen ett problem jag har psykiskt, som jag behöver hjälp med, med start här.

    Varenda gång jag ska åka bil en lite längre sträcka som innebär motorväg, färd genom en stad med massa bilar osv så får jag sån otrolig ångest. Det kommer som en våg över mig och jag får magknip och känner behov av toalett på en gång. Jag darrar, kallsvettas och blir torr i munnen. Men det jobbigaste är just toalettbehovet. Detta går i perioder, ibland har jag inte ens kunnat fara på affären fyra km bort.

    Men det blir som värst om jag ska åka eller köra själv på motorvägar, för där vet jag att jag inte har möjlighet till att stanna om jag måste på toa. Mina besvär har gjort så att jag inte vill åka någonstans, jag måste alltid tänka på vad jag äter dagen innan om det nu är så att jag MÅSTE åka iväg.

    Jag har löst på något annat forum att när man känner behov av toalett tillsammans med de andra besvären så brukar det vara ett sätt att man "måste skita ur sug ångesten".

    Är det någon som varit med om samma sak? Har någon några verktyg jag kan börja använda, små saker som gör att jag inte tänker som jag gör vid tillfälle?

    Ska givetvis gå och få KBT för detta om det inte går över, men helst av allt vill jag ha små verktyg redan nu.

  • Svar på tråden Hej!
  • diamandis

    Jag tror att du har förknippat de två olika händelserna med varandra, så när du ska köra bil "vet" du redan i förväg att du måste på toaletten och har därmed "bestämt" dig för att det kommer gå åt skogen. Hur startade det? Är det något speciellt som triggar det?


    Du kan ju börja med att köra till ställen du är van vid och liksom litar på, vet att det finns toalett och att du skulle hinna hela vägen hem om det inte skulle funka. Sedan köra längre och längre, för att vänja dig och se att det inte är någon fara.

Svar på tråden Hej!