• Dr Mupp

    Osmidig bvc-sköterska

    Fyra barn och och 11 år hos samma BVC har gjort att vi samlat på oss en hel del om vår bvc-sköterska och jag undrar seriöst om hon är lämplig på sin tjänst.

    Barn 1.


    Klagar på katterna (som hade en egen hörna dit barnet inte kom åt dem och det var rent och fräscht) och menade att de var ohygieniska och farliga för dottern. Om vi älskade vårt barn så skulle vi göra oss av med katterna. 
    Ger amningsråd som är helt åt skogen och som tillsist leder till att amningen helt havererar och vi går över på ersättning.
    Ger helt vansinniga råd om flaskmatning som att vi skulle göra hål i napparna (ursäkta detta är 2003 inte 1983) och att Milkotal var bästa ersättningen (milkotal fanns inte kvar utan var ersatt med Nan). 
    Ansåg att varande eksem var torr hud och vägrade läkarkontakt. Tog ett år av bråkanden med henne innan dottern pricktestades och visade sig vara allergisk.
    Ansåg att vi vanvårdat dottern när fick henne stanna av i sin viktutveckling och blev normalviktig efter att ha haft BMI fetma som treåring. 

    Barn 2
    Klagar fortfarande på katterna
    Ger fortfarande helt vansinniga amningsråd, som jag som tur inte lyssnar på och får en fungerade amning. 
    Klagar på att barnet går upp för mycket i vikt och anser att jag ska minska ner på amningen.
    Vet inte skillnanden mellan laktosintolerans och mjölkproteinallergi och menar att vår mjölkallergiska son kan dricka laktosfri mjölk. 
    Anser att eftersom pojken är äldre än sex månader så måste han sova i egen säng i eget rum och 5 min metoden är den enda metod vi ska testa. 
    Vägrar pricktesta sonen mot ägg trots att han är mjölkallergisk och storasyster är äggallergisk. Detta innebär att vi inte vågar vaccinera honom mot MPR eftersom det är odlat på ägg och dottern fick en kraftig allergisk reaktion. Vi tvingades provocera med ägg hemma och han fick sin spruta senare än det är meningen. 

    Barn 3. (nu börjar vi bli härdade)
    Katterna, the neverending story. Katterna har aldrig gjort nått men är fortfarande livsfarliga enligt henne.
    Fortfarande samma vansinniga amningsråd. Vägrar ta till sig att hennes råd inte fungerar på mig. 
    Klagar på att barnet går upp för mycket i vikt och anser att jag ska amma mindre.
    Klagar på att fyramånaders bebisen inte börjat med smakisar
    Klagar på att sexmånaders bebisen inte äter tre mål fast föda per dag,
    Klagar på att åttamånaders bebisen inte sover hela nätter i egen säng. Beordrar oss att använda 5 min metoden.
    Kan fortfarande inte skillnad på laktosintolerans och mjölkproteinallergi. 
    Skäller ut oss för att vi inte vaccinerar mot svininfluensan.

    Barn 4 (katterna hade omplacerats eftersom storasyster utvecklade allergi)
    Anser att det är livsviktigt att bebisen kommer till BVC en av årets kallaste dagar. Vi hade inte körkort och det är en 45 min promenad med mig i rullstol i snön. Klagade sen att bebisen hade kalla kinder (vad hade hon trott skulle hända).
    Fortsätter med sina vansinniga amningsråd
    Anser att jag måste börja med ersättningen till bebis som pga RS stått still i vikten, detta trots att det inte var några amningsproblem. 
    Anser att jag måste börja med välling till fyramånaders bebisen eftersom han fortfarande väger för lite -2SD. Hon ansåg att han skulle ligga på medelkurvan i vikt trots att längden även den låg på -2 SD
    Anser att jag måste sluta amma sexmånaders bebisen eftersom han inte äter hela mål mat.
    Anser att det är normalt att en 18 månaders inte säger ett ord. (vi kontaktade logoped)
    Anser att det är vårt fel att 3-åringen inte säger mer än enstaka enstaviga ord. Vi har läst för lite för honom, enligt henne.Vägrar lyssna på att han gått hos logoped för sina talproblem som är konstaterade inte beror på oss. 
    Pressar och rättat femåringen till den grad att han blir totalt blockerad och vägrar göra några av de saker hon ansåg att han skulle göra. Skyller sen hans korta längd -2SD på att jag inte gav ersättning/välling när han var bebis. Skyller på oss föräldrar för att han inte klarar av att hålla i en sax eller penna på "rätt" sätt. Vägrar ta till sig att hans talproblem och handmotorik beror på samma sak nämligen svårigheter med finmotoriken. 
    Går in och beodrar oss i vårt privatliv om hur vi ska göra med jobb mm. Nått som hon egentligen inte har nått att göra med.

    Överlag är hon väldigt osmidig. Tar sig inte tid att vänta på barnet utan kör över dem. Skämtar om hur barn blivit livrädda för henne efter att hon vaccinerat dem.

    Mina barn tycker hon är obehaglig. Femåringen tycker att han är värdelös eftersom BVC-sköterskan hela tiden hackade på honom. När vi några dagar senare ritade och klippte utan att rätta honom så ville han stolt att vi skulle lämna in pappret till BVC sköterskan så hon skulle se att han inte alls är värdelös. 


    Borde inte BVC vara ett stöd? Jag åkte till BVC med en klump i halsen i elva år. Är glad jag aldrig mer behöver åka dit.


    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Svar på tråden Osmidig bvc-sköterska
  • Utropstecknet

    Jag hade bytt sköterska redan med första barnet. Skulle aldrig falla mig in att gå till en vårdkontakt som gör mig illa till mods. Trist att dina barn fick denna mindre trevliga första erfarenhet av sjukvården.

  • Jw83

    Jag säger samma sak, varför bytte ni inte?! Varför låta barnen lida så länge?

  • Dr Mupp
    Zuzanne skrev 2015-04-01 00:29:04 följande:

    Varför bytte ni inte? Är det experiment, att se om hon förändrades?



    Hon är den enda som finns här.
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Utropstecknet

    Hade det inte varit värt att åka x-antal mil för att få en annan? Hade aldrig accepterat denna sköterskas beteende utan hade då hellre vänt mig till en "vanlig" läkare utan att gå via henne.

  • Anonym (Hur bra är du?)

    Hur bra är du själv då, som låter det gå ett helt ÅR innan ni testar en av era ungar för allergi!? Har man en puckad BVC-sköterska så antingen byter man, eller tar saken i egna händer och anmäler henne, eller så låter man allt det hon säger gå in genom ena örat och ut genom det andra - sedan ser man till att tänka lite själv!

  • Jw83

    Jag hade åkt till grannkommunen. Hellre det än att mitt barn mår dåligt och känner sig värdelös :(

  • Utropstecknet
    Jw83 skrev 2015-04-01 07:50:10 följande:

    Jag hade åkt till grannkommunen. Hellre det än att mitt barn mår dåligt och känner sig värdelös :(


    Håller helt med! TS har haft en klump i halsen inför varje besök under 11 års tid och barnen är rädda och en av dem känner sig värdelös! Redan vid barn ett där sköterskan vägrade remiss hade jag rest mig upp för att aldrig mer komma tillbaka!
  • Atena

    Och så skrev hon att hon inte hade körkort, då är det kanske inte så jävla lätt att åka någon annanstans.

    Bor man på en liten ort eller i ett litet samhälle så finns det oftast bara en BVC sköterska och har man då svårt att ta sig så blir man fast där.

  • Anonym (Filippa)

    Hon låter inte lämpad för sitt jobb. Vår bvc-sköterska kan också lägga sig i saker hon inte har något med att göra, tex hur vi väljer att sova hemma. Gav henne ett syrligt svar sist och efter det har det varit tyst.

Svar på tråden Osmidig bvc-sköterska