• JLP
    Äldre 31 Mar 23:52
    2850 visningar
    16 svar
    16
    2850

    igångsättning pga stort barn.

    Är i vecka 38+4 med barn nr 3 och har ett stort barn i magen (+25%). På torsd ska jag in på koll för ev igångsättning! Är sååå nervööööös!! Någon mer med erfarenhet eller liknande? Vet inte alls vad jag ska förvänta mej på torsd! Vad är det som avgör om man får en igångsättning direkt? På telefon så sa de att de gissar på en igångsättning torsd el fre.
    Kan de bli en jobbigare förlossning när man sätts igång?

  • Svar på tråden igångsättning pga stort barn.
  • Äldre 1 Apr 08:34
    #1

    Jag blev igångsatt med barn nr 2 i v38+5 eftersom han enligt TUL låg på +30%. Kom in kl 10 och fick en gel på livmodertappen för att den inte var mogen. Ganska direkt efter det fick jag kraftiga sammandragningar som höll i sig under dagen samtidigt som det tryckte på ordentligt neråt. Obehagligt men helt klart hanterbart. Vi stannade kvar på sjukhuset under dagen och gick ut och åt lunch. Kl 15 gick plötsligt vattnet och när BM undersökte mig var jag öppen 10 cm! Fick krystvärkar och kl 16 var han ute! Hade alltså inga värkar alls under öppningsskedet utan bara kraftiga SD. Klarade mig med lustgas under krystvärkarna...så en igångsättning behöver alltså inte innebära en utdragen förlossning!!:)

  • Äldre 1 Apr 08:35
    #2

    Kan tillägga att han vägde 4070 :)

  • JLP
    Äldre 1 Apr 15:37
    #3

    Ååå låter som en drömförlossning!! Jag hoppas verkligen att jag blir igångsatt imorgon! Men vågar inte hoppas föööör mkt. Man blir ju så besviken då????

  • Pescet­arian
    Äldre 1 Apr 15:57
    #4
    ArdnasK skrev 2015-04-01 08:35:12 följande:

    Kan tillägga att han vägde 4070 :)


    Hur räknar man då?

    Mitt barn låg på +18 vid TUL i vecka 33 (har jag för mig att det var). Vägde nästan 4,5 kg och var ganska lång. Föddes på BF.

    Hur kan ditt barn "bara" ha vägt 4070 men ändå ligga på +30? Jag födde mitt barn endast en vecka senare (39+6).
  • Mercur­ialis
    Äldre 1 Apr 18:23
    #5
    Pescetarian skrev 2015-04-01 15:57:50 följande:
    Hur räknar man då?

    Mitt barn låg på +18 vid TUL i vecka 33 (har jag för mig att det var). Vägde nästan 4,5 kg och var ganska lång. Föddes på BF.

    Hur kan ditt barn "bara" ha vägt 4070 men ändå ligga på +30? Jag födde mitt barn endast en vecka senare (39+6).
    TUL ger bara en uppskattning av vikten. Det är ingen som med säkerhet vet vad den verkliga vikten är. Man gör en uppskattning av vikten, jämför den med förväntad vikt vid den tiden i graviditeten och beräknar avvikelsen i procent. Det är först när bebisen är född, som det går att väga den och då visar det sig hur bra TUL uppskattade vikten.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Pescet­arian
    Äldre 1 Apr 18:32
    #6
    Mercurialis skrev 2015-04-01 18:23:32 följande:

    TUL ger bara en uppskattning av vikten. Det är ingen som med säkerhet vet vad den verkliga vikten är. Man gör en uppskattning av vikten, jämför den med förväntad vikt vid den tiden i graviditeten och beräknar avvikelsen i procent. Det är först när bebisen är född, som det går att väga den och då visar det sig hur bra TUL uppskattade vikten.


    Således hade man inte behövt sätta igång förlossningen för "ArdnasK", med facit i hand?
  • Mercur­ialis
    Äldre 1 Apr 18:37
    #7
    Pescetarian skrev 2015-04-01 18:32:15 följande:
    Således hade man inte behövt sätta igång förlossningen för "ArdnasK", med facit i hand?
    Det får du fråga hennes läkare om.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Pescet­arian
    Äldre 1 Apr 19:27
    #8
    Mercurialis skrev 2015-04-01 18:37:20 följande:

    Det får du fråga hennes läkare om.


    Jag menade bara på att 4 kg inte är så överdrivet stort med endast en vecka kvar till BF. +30 måste ju ha varit en felberäkning då.
  • Mercur­ialis
    Äldre 1 Apr 19:39
    #9
    Pescetarian skrev 2015-04-01 19:27:44 följande:
    Jag menade bara på att 4 kg inte är så överdrivet stort med endast en vecka kvar till BF. +30 måste ju ha varit en felberäkning då.
    +30% låter som en felaktig uppskattning men det var det läkare och BM hade att gå på.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Äldre 1 Apr 20:08
    #10

    Har ingen egen erfarenhet men tänkte bara fråga dig ts och ni andra som "fått" tul pga stort barn ; har ni hamnat över "hela" kurvan eller har ni legat högt eller på gränsen och att bm skickat er ändå?

    Hoppas allt går bra för dig :)

  • Pescet­arian
    Äldre 1 Apr 20:15
    #11
    kattskrälle skrev 2015-04-01 20:08:43 följande:

    Har ingen egen erfarenhet men tänkte bara fråga dig ts och ni andra som "fått" tul pga stort barn ; har ni hamnat över "hela" kurvan eller har ni legat högt eller på gränsen och att bm skickat er ändå?

    Hoppas allt går bra för dig :)


    Jag skickades på rutin pga tidigare ätstörningar.
  • Mercur­ialis
    Äldre 1 Apr 21:01
    #12
    kattskrälle skrev 2015-04-01 20:08:43 följande:

    Har ingen egen erfarenhet men tänkte bara fråga dig ts och ni andra som "fått" tul pga stort barn ; har ni hamnat över "hela" kurvan eller har ni legat högt eller på gränsen och att bm skickat er ändå?

    Hoppas allt går bra för dig :)


    När jag väntade mitt första barn, låg SF-måttet en bit över den översta kurvan, och BM skickade en remiss för TUL. Det visade sig dock att bebisen var mindre än förväntat (-10% på första TUL och -20% på andra TUL två veckor senare).

    När jag väntade andra barnet, låg SF-måttet mellan den översta och den mellersta kurvan. Den gången var TUL något som alla gravida i regionen fick göra. Första TUL gav en viktuppskattning som var 22% under den förväntade och ytterligare ett TUL två veckor senare låg på -32%.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Äldre 2 Apr 01:09
    #13

    Tillväxtultraljudet kan svajja mellan felaktiga och ibland stämmer dom.

    Stor mage behöver ej betyda stort barn och % kan oxå vara fel ..

    Förstår eran räddsla varit där själv och har fått stora barn.

    Över 4000g och över 5000g

    Har gått över tiden och har haft stor mage med alla 3 st

    Har fött och fått pk 15 dagar innan.

    Här har jag INTE fått föda vag med 2 av barnen.


    Da solen lyser op over Danmark, så ved jeg , at jeg får en chance til ♥ ♥
  • Äldre 2 Apr 23:50
    #14

    Har fött 4 barn. En igångsättning pga övertid... Förlossnings blev mer intensiv än de andra och dessutom vägde hon 5040 g.

  • meterv­ara
    Äldre 2 Apr 23:56
    #15

    Blivit igångsatt med ett barn och den förlossningen var klart snabbast. 5h tog det från första värken och tills det var klart. Värkarna var väldigt intensiva tycker jag.

  • Äldre 3 Apr 07:23
    #16

    Denna graviditeten har jag gjort tre TUL hittills... Första visade -3%, andra +8% och senaste -2%. De räknar med en skillnad på +-7% som mätfel. Senaste TUL låg barnet så det var svårt att mäta lårbenen och de tror därför det blev ett något lågt värde.

Svar på tråden igångsättning pga stort barn.