• Katta1

    Är det verkligen så farligt med våtservetter vid blöjbyten?

    Jag och min man använder oss av våtservetter vid blöjbyten av vår snart 6 månaders bebis men jag läser och hör återkommande det inte är bra. Våtservetter innehåller nämligen kemikalier. Vad är er åsikt kring detta?

  • Svar på tråden Är det verkligen så farligt med våtservetter vid blöjbyten?
  • Liljan77

    Jag var dum o använde våtservetter. 
    Min son fick eksem av dem o det är inte roligt att ha.
    Hade jag blivit varnad eller ens hört att de inte var bra, hade jag absolut låtit bli.

  • Mandy01

    Har du kikat på vad de innehåller och vad respektive ämne är för något? Jag gjorde det och fick en chock vad man lägger i produkter till små bebisar. Det är ämnen som inte behövs över huvud taget, men det är billigt och företagen tjänar multum på dessa våtservetter. Torra tvättlappar och vatten/kokosolja räcker gott och väl. :)

  • Liten till

    Vi använde våtservetter och så även svägerskan till sina barn. Aldrig märkt något av det. Friska pigga barn

  • Temugg

    På BB användes torra tvättlappar som blöttes i ljummet vatten och det var vad jag "tog med mig" när jag sen bytte blöja hemma. Vid två separata tillfällen använde jag våtservetter och båda gångerna blev dottern alldeles knallröd!
    Torra tvättlappar som blöttes i lite ljummet vatten och nån droppe olivolja för att få bort bajs räckte fint!

  • Mitarashi

    Jag använder ibland våtservetter när jag är iväg och inte orkar blöta ner vanliga tvättlappar och lägga i en påse. Det händer dock kanske en gång varannan månad. Jag skulle inte använda våtservetter på daglig basis.

    Ta en bytta, plastlåda eller liknande och häll i lite vatten, sätt i någon droppe matolja och lägg i ett gäng torra tvättlappar så har du kemikaliefria tvättlappar. Ska du i väg så sätt ner dem i en fryspåse eller liten matlåda.

    Svårare än så är det inte och så mycket bättre för ditt barn, dina händer och miljön.

  • 3skabli4

    Har använt till båda mina barn. Även min bror har använt till sina 6 barn. Friska barn hela högen!

  • Pescetarian

    Jag varken läste eller hörde något om att inte använda wetwipes på bebisar. Dock insåg jag ganska snabbt att de knappast kan vara hälsosamma, då ALL smuts ÖVERALLT lyckades torkas av med dessa. Tillochmed ingrodd smuts på spisen. Därför använde jag aldrig sådana.

    Jag resonerade likadant ang blöjorna, då de STANK av kemikalier. Då var förvisso mitt luktsinne skarpare, men ändå.

  • Jw83

    Man får ju självklart läsa på våtservetterna! Några är kemikaliebomber, andra är naturliga. Precis som med blöjor och kläder och allt annat till spädbarn. Vi läser innehållsförteckningarna och tar själv ställning till vilka produkter vi vill använda. Vad andra skriver på forum eller anser är ingen vetenskap.

    Vi använder våtservetter och vårt barn har inga rodnader, utslag eller liknande. Vi behöver inga salvor eller puder heller.

    Sen kan man inte undvika alla kemikalier. Somliga kanske undviker våtservetter i rädsla för kemikalier, sen köper dom kött och grönsaker i butik... Eller åker till badhuset och badar osv. utan en tanke på allt annat som är farligare som dom utsätter sina barn för.

    Vi odlar allt själv och äter eget kött. Är ute, umgås med djur och badar i naturen. Jag tror sådana saker är oändligt mycket viktigare för barnens hälsa och hud. ;)

  • Pescetarian
    Jw83 skrev 2015-04-01 11:20:58 följande:

    Man får ju självklart läsa på våtservetterna! Några är kemikaliebomber, andra är naturliga. Precis som med blöjor och kläder och allt annat till spädbarn. Vi läser innehållsförteckningarna och tar själv ställning till vilka produkter vi vill använda. Vad andra skriver på forum eller anser är ingen vetenskap.

    Vi använder våtservetter och vårt barn har inga rodnader, utslag eller liknande. Vi behöver inga salvor eller puder heller.

    Sen kan man inte undvika alla kemikalier. Somliga kanske undviker våtservetter i rädsla för kemikalier, sen köper dom kött och grönsaker i butik... Eller åker till badhuset och badar osv. utan en tanke på allt annat som är farligare som dom utsätter sina barn för.

    Vi odlar allt själv och äter eget kött. Är ute, umgås med djur och badar i naturen. Jag tror sådana saker är oändligt mycket viktigare för barnens hälsa och hud. ;)


    Fast numera, med tanke på all utsläpp, så är det inte så väldigt mycket mer hälsosamt att äta eget kött, egna grödor, bada i sjöar - eller ens andas luften omkring oss. Det bästa vore att ha en syrgastub på ryggen!
Svar på tråden Är det verkligen så farligt med våtservetter vid blöjbyten?