• Björna

    Är det för dyrt att gå till tandläkaren?

    Jag pratade med en person i en hjälporganisation. Han sa att många hör av sig till honom för att få hjälp med att klara av sina tandläkarkostnader. Är det för dyrt att gå till tandläkaren? Har inte alla råd att laga sina tänder? Är det ett stort problem?
  • Svar på tråden Är det för dyrt att gå till tandläkaren?
  • Förtryckt

    Ja det är ett JÄTTESTORT problem då ett besök plus hållagning går mellan 1000 -1500 kr!!!

    Jag gick en tid med bara ströjobb och under den tiden gick jag öht inte till tandis pga att jag inte hade råd. Det är på tok för dyrt.


    ---
  • Nenne666
    Björna skrev 2015-04-01 12:02:54 följande:

    Jag pratade med en person i en hjälporganisation. Han sa att många hör av sig till honom för att få hjälp med att klara av sina tandläkarkostnader. Är det för dyrt att gå till tandläkaren? Har inte alla råd att laga sina tänder? Är det ett stort problem?


    Hur har du lyckats att missa det? Jadu, priserna är ett superstort problem och fina och hela tänder har blivit en klassfråga. Folk får välja att rycka ut sina tänder framför att laga dom, om dom ens kommer dit. Det är rent av förjävligt.
  • Rafael90
    Förtryckt skrev 2015-04-01 12:18:28 följande:

    Ja det är ett JÄTTESTORT problem då ett besök plus hållagning går mellan 1000 -1500 kr!!!

    Jag gick en tid med bara ströjobb och under den tiden gick jag öht inte till tandis pga att jag inte hade råd. Det är på tok för dyrt.


    Jag lagade ett vanligt enkelt hål förra våren, det gick på över 2000 Obestämd inte inräknat undersökningen dagen innan som gick på drygt 700 spänn. Då hade jag ändå rabatt på några hundringar för att jag inte varit till tandläkaren på några år.

    Min sambo rotfyllde en tand för 2 år sen, det gick på 8000.
  • Frontline

    Det beror ju på vilket skick tänderna är i.
    För mig kostar det i runda slängar 375:- vartannat till vart tredje år så det är ju inte så dyrt.


    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Meus Veritas

    Ja det är på tok för dyrt. Du kan ju inte ha missat att hela friska tänder idag är en klassfråga? Tex, för ett halvår sen gjorde jag en rotfyllning gick på ca 9000. För en månad sen började tanden värka och de inser att rotfyllningen har inte blivit gjord ända ner i en rot. Dom har alltså gjort fel. Jag fick valet att göra om hela rotfyllningen o betala ytterligare 9000 kr eller dra ut den för 700 kr. Ni kan ju gissa vad jag som ensamstående mamma med deltidsjobb valde?

    Tandläkarna hävdar att det finns ett skydd liknande högkostnadsskyddet men näää det är f kassan som efter 3000 kr går in och betalar en mycket liten del av summan.

    Många många har idag inte råd att gå till tandläkaren regelbundet för tex undersökningar.

  • Anonym (Inte råd)

    Jag får kallelse till en tandhygienist en gång per år men i år har jag inte råd för jag lever under existensminimum. Vet inte om jag har något hål men det kommer dröja innan jag har råd att gå till tandläkaren. Jag har tandläkarfobi men jag går dit när jag har råd för jag har haft ganska mycket problem med mina tänder. 

  • sportpappa

    Ett tips för att hålla nere kostnaderna är att skaffa Frisktandvård. Då ingår alla lagningar och undersökningar till ett fast pris. Hur mycket man betalar per månad beror på din tandstatus. Lägsta kostnad är 50 kr/månad och högsta är 897 kr/månad.
    Det är absolut värt att kolla upp det och jämföra med vad du normalt betalar per år. 

Svar på tråden Är det för dyrt att gå till tandläkaren?