• Anonym (H)
    Äldre 1 Apr 12:23
    7662 visningar
    6 svar
    6
    7662

    Har slutat med levaxinet, känner mig zombie!

    Hej

    Jag har slutat ta mitt levaxin helt nu, har varit utan i 3 veckor, ska lämna blodprov om några veckor för att kolla värden för sköldkörteln.
    För de som är insatta på detta... Jag hade 3,5 i tsh innan jag började med levaxin, vilket den läkaren tyckte var en liten underaktivitet i sköldkörteln.
    Började med levaxin, tsh kom ner till 2 efter några månader, tog minsta dosen på 25. Blev gravid inom kort också och mådde mycket bättre.

    Har legat på 2 länge, en ny läkare tyckte jag skulle prova börja ta halva tabletten för att sedan sluta ta levaxinet helt, hon sa att jag ligger inom normalvärdet även med tsh på 3.5. Jag tog halva under 2 månader, mitt tsh-värde kom upp till 3.5.
    Det jag hade från början innan levaxin då jag kände mig seg som bara den, kände mig aldrig pigg, var utmattad, håret sprött huden torr osv.

    Nu känner jag mig jättetrött igen, hud och håret är flygit och torrt.
    Vet inte om det beror på att jag slutat med den, kan symtomen komma såhär snabbt efter?!

  • Svar på tråden Har slutat med levaxinet, känner mig zombie!
  • Anonym (say what)
    Äldre 1 Apr 12:32
    #1

    Jag märker det med tanke på att du startar 2 likadana trådar! 

  • Äldre 1 Apr 12:40
    #2

    Hej! Förstår att du kan må dåligt. Jag har precis börjat med levaxin och tyckte att jag kände stor positiv skillnad på bara två veckor. Så du kan säkert må dåligt snabbt, hoppas det ordnar sig!


    Anonym (H) skrev 2015-04-01 12:23:11 följande:

    Hej

    Jag har slutat ta mitt levaxin helt nu, har varit utan i 3 veckor, ska lämna blodprov om några veckor för att kolla värden för sköldkörteln.

    För de som är insatta på detta... Jag hade 3,5 i tsh innan jag började med levaxin, vilket den läkaren tyckte var en liten underaktivitet i sköldkörteln.

    Började med levaxin, tsh kom ner till 2 efter några månader, tog minsta dosen på 25. Blev gravid inom kort också och mådde mycket bättre.

    Har legat på 2 länge, en ny läkare tyckte jag skulle prova börja ta halva tabletten för att sedan sluta ta levaxinet helt, hon sa att jag ligger inom normalvärdet även med tsh på 3.5. Jag tog halva under 2 månader, mitt tsh-värde kom upp till 3.5.

    Det jag hade från början innan levaxin då jag kände mig seg som bara den, kände mig aldrig pigg, var utmattad, håret sprött huden torr osv.

    Nu känner jag mig jättetrött igen, hud och håret är flygit och torrt.

    Vet inte om det beror på att jag slutat med den, kan symtomen komma såhär snabbt efter?!


  • Anonym (Clara­)
    Äldre 1 Apr 14:13
    #3

    Det är ju förståeligt, Levaxin gör ju så att den egna produktionen av sk hormoner minskar. Så även om din egna produktion kommer bli normal igen kommer det ta tid innan du känner det. Levaxin har en halveringstid på ca 6-7 dagar.

    När jag minskade min dos med 30 mcg så kände jag det redan efter 4 dagar. Plötsligt blev jag så trött och tung i kroppen och jag fick väldiga påsar under ögonen. Så jag fick höja dosen igen.

    Varför ska du sluta? Vad är det som säger att du är botad? I princip så blir man aldrig botad från hypo. Tog du ett blodprov nyligen? Var det för högt?

  • Anonym (H) Trådstartaren
    Äldre 1 Apr 15:51
    #4
    Anonym (Clara) skrev 2015-04-01 14:13:20 följande:

    Det är ju förståeligt, Levaxin gör ju så att den egna produktionen av sk hormoner minskar. Så även om din egna produktion kommer bli normal igen kommer det ta tid innan du känner det. Levaxin har en halveringstid på ca 6-7 dagar.

    När jag minskade min dos med 30 mcg så kände jag det redan efter 4 dagar. Plötsligt blev jag så trött och tung i kroppen och jag fick väldiga påsar under ögonen. Så jag fick höja dosen igen.

    Varför ska du sluta? Vad är det som säger att du är botad? I princip så blir man aldrig botad från hypo. Tog du ett blodprov nyligen? Var det för högt?


    Jag känner mig jättetrött, försöker hålla mig vaken med te...jag har ändå sovit i 8 timmar inatt...  Efter jag testat med halva dosen av då 25, så höjdes mitt tsh till 3.5 , det värde jag hade innan jag började med levaxin. Den läkaren jag hade då ansåg att jag hade en lite underaktiv sköldkörtel. Jag kände mig bättre när jag började med det. 
    Med tiden så har jag legat bra på värdena. Min nya läkare förstår inte varför jag fick börja med levaxin då han anser att jag inte alls har någon hypotyreos, och att man kan ha ett tsh på 10 och vara hur frisk som helst.
    Jag vet själv att endokrinologer inriktar sig på tsh-värde när en kvinna har svårt att bli gravid, att det helst ska ligga på 2,0. 
    Ska ta ett nytt blodprov snart och se vad värdena ligger på nu utan levaxinet..
  • Anonym (Clara­)
    Äldre 2 Apr 20:25
    #5

    Det sägs att allt över 2 i TSH är suspekt men det de flesta läkare har stora svårigheter att förstå att det hänger helt enkelt på de kliniska symptomen.

    Har man 3,5 i TSH och flera klassiska hyposymptom så bör man få ersättning som ett försök. Mår man bättre efter det bör man fortsätta.

    Men tyvärr, som sagt, de flesta läkare idag är totalt okunniga och ignoranta när det kommer till hypo och det resulterar i att många får fortsätta att må dåligt och får kämpa sig igenom livet. Det gäller att stå på sig, aldrig ge upp och kräva en provbehandling. Och mår man bättre, får mer energi och livsglädjen tillbaka bör man stå på sig att få fortsätta med behandlingen.

    Det är även tack vare dessa okunniga läkare som många som har underaktiv sköldkörtel blir underbehandlade och möter aldrig sin optimala nivå. Vilket resulterar i mindre än optimalt mående.

    Allt handlar inte om att så länge man hamnar inom referensvärdet är man frisk. Referensvärdena är väldigt breda och ens optimala nivå är väldigt individuell. En bra läkare lyssnar på patienten och doserar efter måendet. Lycka till!

  • Äldre 2 Apr 21:36
    #6

    Den första läkaren hade rätt om underfunktionen. När man får levaxin ska man ligga ännu lägre än 2 har jag läst.

    Så den andra läkaren som tycker att du ska sluta verkar inte uppdaterad på vilka referensvärden som gäller. Eftersom du dessutom fått tillbaka symptom på underfunktion så borde du gå tillbaka till 25 mg.

Svar på tråden Har slutat med levaxinet, känner mig zombie!