• Anonym (Funde­rar...­.)
    Äldre 1 Apr 14:50
    1050 visningar
    5 svar
    5
    1050

    Ta tag i sitt bonusbarn

    Jag har två söner -den ena 10 år och den yngsta 5,5 år. Är tillsammans och särbo med en man som har en son som är 9 år. Min yngsta hamnar ibland lite utanför det två äldre och beter sig ibland klumpigt i sina försök att få vara med de äldre. Han kan tex störa om de andra två sitter vid datorn. Jag brukar säga till och sedan hitta på något med minsta. Sist detta hände var jag ute och då hade min särbo tagit tag i armarna på yngsta - han visste inte hur hårt sa han. Jag sa att du får gärna säga till honom men funkar inte det, så får du be mig ta tag i det. Gillar INTE att någon tar tag i min son- det gör jag inte ens själv om det inte är absolut nödvändigt - t.ex. om han skulle riskera att skada sig själv eller någon annan . Hur hade ni reagerat??

  • Svar på tråden Ta tag i sitt bonusbarn
  • Anonym (Hm)
    Äldre 1 Apr 15:06
    #1

    Beror på hur hårt han har hållit i din son och varför. Personalen har på både förskola och skola hållit mina barn i armarna. Det är inget jag ser som problem om barnet stör och inte gör som det blir tillsagt. Så länge man inte skadar barnet dvs. Jag har aldrig bråkat med lärarna om det utan bara talat om för mina barn att de ska uppföra sig och lyssna på lärarna. Är din särbo nära dina barn och de är vana vid honom är det ok. Om inte så är det din uppgift att tillrättavisa dina barn när de uppför sig dåligt.

  • Anonym (fysis­k)
    Äldre 1 Apr 16:55
    #2

    Jag fungerar helt tvärtom jämfört med dig. Jag tar en massa tag i mitt barn. Jag tycker att det är bättre att fysiskt avleda än att säga nej, tillrättavisningen blir mindre tydlig än om man tvingas tjata. Jag tar också tag i andras barn vid behov. Så mot den bakgrunden tycker jag att du överreagerar. Å andra sidan, om dina barn är ovana med fysisk beröring, så är det klart att de blir upprörda om någon tar tag i dem.

  • Anonym (no)
    Äldre 1 Apr 18:12
    #3

    Jag tyckte väl den lilla kunde vari med en stund med de stora då? Inte hela världen. Och nej,min kille tar inte i mitt barn (6år) Jag hade blivit arg.

  • Ess
    Äldre 1 Apr 21:07
    #4
    +1
    Anonym (no) skrev 2015-04-01 18:12:09 följande:

    Jag tyckte väl den lilla kunde vari med en stund med de stora då? Inte hela världen. Och nej,min kille tar inte i mitt barn (6år) Jag hade blivit arg.


    Men om dom nu inte ville det, utan sa åt honom att gå.
    Vad skulle särbon gjort, struntat i det och låtit båda större pojkarna ta hand om det själva?

    Vill du inte att din kille ska ta tag i ditt barn vid behov, så ska du ju aldrig lämna dom ensamma, eller fråga om han kan passa barnet.
  • Ess
    Äldre 1 Apr 21:10
    #5
    +1
    Anonym (Hm) skrev 2015-04-01 15:06:29 följande:

    Beror på hur hårt han har hållit i din son och varför. Personalen har på både förskola och skola hållit mina barn i armarna. Det är inget jag ser som problem om barnet stör och inte gör som det blir tillsagt. Så länge man inte skadar barnet dvs. Jag har aldrig bråkat med lärarna om det utan bara talat om för mina barn att de ska uppföra sig och lyssna på lärarna. Är din särbo nära dina barn och de är vana vid honom är det ok. Om inte så är det din uppgift att tillrättavisa dina barn när de uppför sig dåligt.


    Håller med dig om det.
    Se ska man ju inte lämna dem med andra vuxna, om man inte vill att andra får ska åt dem eller ta tag i dem OM det blir nödvändigt.
    Vet man med sig att man har en dryg, tråkig unge så får man själv se till att vara där och hålla konstant koll.
Svar på tråden Ta tag i sitt bonusbarn