• SweetJune

    Vem av oss ska ta inskolningen eller ska vi båda vara med?

    Hej,

    Ska skola in vår son på förskola till hösten (kommer vara 16 månader). Jag är mammaledig tills dess. Han är mammig och jag är mer känslig än min man. Vi vill båda vara med vid inskolning men vad skulle ni rekommendera? Ska vi båda vara med i början eller dela upp det, dvs han första dagarna och sen jag? Tacksam för tips och hur ni gjorde

  • Svar på tråden Vem av oss ska ta inskolningen eller ska vi båda vara med?
  • Nenne666
    SweetJune skrev 2015-04-01 14:59:25 följande:

    Hej,

    Ska skola in vår son på förskola till hösten (kommer vara 16 månader). Jag är mammaledig tills dess. Han är mammig och jag är mer känslig än min man. Vi vill båda vara med vid inskolning men vad skulle ni rekommendera? Ska vi båda vara med i början eller dela upp det, dvs han första dagarna och sen jag? Tacksam för tips och hur ni gjorde smile1.gif


    Vad tycker ni själva? Vi kan omöjligt veta vad som är bäst för er. Klart att pappan vill följa med och kolla vart hans barn ska tillbringa sina dagar. Det är väl egentligen inget att fråga om.
  • tulip79

    Vi har haft 3-dagarsinskolning med båda barnen. Med äldsta var vi båda med första dagen, kl 9-11. Sen var jag med (dag 2) kl 9-14 o pappan var med 30 min vid lämning (dag 3) o ungefär 30 min vid hämtning. Vi gjorde precis samma med lillasyster. Fast pappan var inte med dag 1.

    Första var 14 mån vid start o lillasyster 12 mån.

  • IsDimma

    Första dagen kan ni komma båda. Inte nödvändigt och inte optimalt men det funkar. Övriga dagar, särskilt när det är dags att lämna så kom bara en. Barnet kommer att ta separationen från er båda svårare än med bara en. Oftast.

    Dessutom skolar ni in på hösten när alla andra gör det också blir det väldigt många föräldrar ändå. Och det gör våra gamla barn lite oroligare än normalt så av den anledningen är det också bra om bara en kommer.

    Ditt barn kommer att känna av att du är ledsen även om du inte visar det så kan pappan skola in hade jag låtit honom göra det. Sen brukar vi säga till föräldrarna att dom får spela teater. Gå med ett glatt leende. Vinka i fönstret och gråt sen när du passerat grinden påväg hem

  • Anonym (Erfaren)

    Första inskolningen jag var på, var när mitt barn var 1,5 år. Det var en tredagarsinskolning, i augusti, och där fick endast en förälder till varje barn delta. Dock var det en alldeles för hypad förskola, som tänkte mer på pedagogiken än på omsorgen, så jag slopade den förskolan. Vi kom inte tillbaka efter inskolningen.

    Nästa inskolning var på en förskola utan någon specifik pedagogisk inriktning. Den inskolningen var på 14 dagar. Barnet var då 2,5 år. Dock insåg jag ganska snabbt att personalen var riktigt usel - hälften hade tröttnat på jobbet för femton år sedan. Där fick man dock dela upp inskolningen mellan föräldrarna.

    Tredje gången gillt; en underbar och familjär förskola. 14 dagars inskolning. Barnet var närmare fyra år. På den förskolan fick båda föräldrarna vara med.

    Så, med det sagt så kan det variera oerhört från förskola till förskola, samt vilken tid på året det är.

Svar på tråden Vem av oss ska ta inskolningen eller ska vi båda vara med?