• Anonym (Preggoemployee)

    Nytt jobb-gravid!

    Hej alla!

    Sitter med ett litet dilemma!

    I december månad var jag på intervju för ett nytt jobb. Samma som jag hade tidigare men annan kommun. I januari fick jag besked att de erbjuder mig tjänsten och jag tackade ja på studs! Skrev på anställningsbevis två dagar efter typ och vad händer? Mensen uteblir och jag får mitt efterlängtade plus!!! Ingen kunde vara lyckligare än jag och maken!!!

    Men så kom verkligheten lite ikapp en. Blev erbjuden tjänsten i januari. Tillsatte tjänsten nu i april. Och det är först nu som jag passerat de skrämmande tolv veckorna!

    Nu undrar jag; när ska jag berätta? Jag känner mig så klart lite fräck men hade ingen aning om graviditeten när jag tackade ja till tjänsten och med tanke på att vi haft missfall tidigare som visat sig väldigt sent i graviditeten så har jag hela tiden tänkt att jag definitivt inte säger något till wn chef innan v 12-13 minst.

    Nu är jag där. Och började jobbet idag. Känns inte alls kul så klart. Jag älskar mitt yrke och vill verkligen vara där jag är. Men absolut inte på bekostnad av familj och barn!

    Tänker att förvånade blir de nog inte. Är i "den åldern" (och lite över kanske till och med 30+) klar med utbildning, gift etc och jobbar med barn (så de förstår nog att man önskar sig barn själv!). Men det är mer att tajmingen är lite kass ju. Hade jag jobbar några månader och sen blivit gravid så hade de varit annorlunda. Men efter vårt missfall så lovade jag mig själv att inte ta för givet att jag bara blir gravid närsom och därmed kan skjuta på det lite här och där (för så har jag gjort tidigare pga utbildning och jobb!). Utan att vi kör på och trodde inte alls att vi hade någon chans den månad jag blev gravid.

    Men men vad säger ni? När hade ni berättat? Och hur "fräckt" är det?

  • Svar på tråden Nytt jobb-gravid!
  • Seven Costanza

    Grattis till graviditeten! Jag hade nog väntat några veckor tills man kommit in i jobbet lite och lärt känna några, sedan hade jag nog faktiskt sagt rakt ut att jag är gravid och är jätteglad eftersom jag haft sent missfall tidigare så det var inget alternativ att avstå att försöka pga att jag kanske får nytt jobb, men att jag hoppas att detta går att lösa på bästa sätt. Om du inte vill vara så öppen hade jag bara sagt att jag är gravid och sedan hade folk fått tycka vad de ville.

  • Anonym (samma)

    Hamnade i samma situation när jag började i Juni, Fick ett vikariat till september - i slutet av augusti insåg jag att jag var gravid och chefen hade precis frågat om tillsvidare. Jag tackade "ja" till chefen och skrev papper. 2 veckor efter så berättade jag för chefen (hon hade dock redan gissat sig till de pga min trötthet). Sa dock som de va - att jag hade väntat med att berätta iom att jag inte visste hur långt gången jag var, och att jag dagen innan hade vart på UL (som visade att jag blivit gravid precis när jag tog tjänsten i juni).

    Chefen tog de bra, i alla fall utåt sett :)
    Vet inte om de hjälper dig ngt - men berätta när du känner dig redo, mer kan du inte göra! Och kommer ni få ngt tidigt UL eller KUB så vänta till efter det kanske.  

  • Anonym (Preggoemployee)

    Har faktiskt tänkt precis som du skrev Seven Costanza och tack Inga problem med att vara så öppen. Det är ju exakt så det är. Missfallet eller snarare missed abortion som det var tog väldigt hårt på oss. Samtidigt som det verkligen blev en wake up call på att ett plus på Stickan faktiskt inte alltid innebär fullgången grav. Man tar nästan det för givet innan man varit med om det. Och med det kände vi att vi kör på! blev gravid ca 4 mån efter MA:t och bara någon dag efter jag tackat ja till tjänsten så plussade jag. hade jag plussat innan så hade jag stannat kvar på mitt gamla jobb och sökt nytt efter mammaledigheten. Är ju som sagt samma tjänst bara ny kommun, så det spelar ju mig mindre roll var jag är mammaledig från. Om du föratår hur jag menar.

    Anonym (samma). Var på kub igår. Allt såg bra ut. Så egentligen är det kanske inte mkt att vänta på. En graviditet är ju aldrig garanterad oavsett vecka men nu har man ändå passerat de mest riskfyllda.

    Tror jag berättar efter påsk. Känner att jag faktiskt vill vara ärlig. Var det mot min förra chef vid graviditeten då som slutade i ma och hon erbjöd mig ändå tillsvidare (hade haft tidsbestämd tjänst innan de). Skillnaden var bara att hon känt mig ett tag i jobbet och visste vad jag gick för så att säga. Men men...

    Tack för era svar!!

  • emmwr

    Jag råkade också ut för något liknade. Jag var nyutexaminerad i april, fick jobb och skrev avtal i juni och skulle börja i slutet av september. I början av augusti blev jag oplanerat gravid. Jobbet var ett trainee-jobb som skulle sträcka sig över ett år och därefter var det en sexmånaders praktik utomlands. Inte helt optimalt men anställer man någon mellan 25-35 år så får man räkna med risken/chansen.

    IAF... Jag berättade för min chef efter 1-2 veckor på jobbet (gravid ca vecka 8), jag tyckte att det va så jobbigt att hålla en så stor grej hemligt... Dessutom påverkade det delar av mina arbetsuppgifter.

    Jag förstår att om man har en historia av missfall inte vill bverätta tidigt men å andra sidan kan det förenkla att chefen vet om graviditeten om något skulle hända och man blir ledsen och behöver sjukskriva sig.

    Lycka till!

Svar på tråden Nytt jobb-gravid!