• Anonym (Helt förstörd)

    Vara ifrån sin tremånaders?

    Har en son som blir tre månader gammal nästa vecka, jag och pappan är särbos så jag har inte fått sova ordentligt på ca 4 månader (sov dåligt i slutet av graviditeten). Nu har jag börjat må riktigt vedervärdigt, får panikångestattacker och gråter hela dagarna, vill bara lägga mig ner och dö någonstans av trötthet, jag bor litet så det hjälper liksom inte att pappan är här och försöker avlasta. Jag hör ju dom hela tiden och kan antingen inte somna pga skrik eller att jag helt enkelt inte kan slappna av med massa ljud och rörelse runt omkring, vi har även provat åka ut till honom då han bor större så att han kan ta sonen och jag vara i ett annat rum men kan inte slappna av då heller då jag på ren automatik vill ta sonen och trösta när han skriker, är dessutom lyhört därute så om jag väl somnar så vaknar jag av skriket. Finns egentligen bara en sak kvar att testa och det är att pappan har sonen själv från sen eftermiddag till förmiddag, är jag helt knäpp som ens överväger detta? Han har träffat sonen i princip varje dag sedan fl med några få undantag så han är ju absolut inte okänd men sonen är väldigt mammig. Kontaktat både min terapeut oh läkare för mitt mående men alla tjatar bara om att jag först och främst måste få sova lite, och detta är enda chansen. Är det hemskt att göra såhär? Är jag en dålig mamma om jag är ifrån min tremånaders en natt? Lämnar ju inte iväg honom till en främling för att supa skallen av mig, är ju pappan som ska ha honom så jag får ta igen mig. Vad tkr ni?

  • Svar på tråden Vara ifrån sin tremånaders?
  • aleakim

    Klart du ska få sova när du mår såpass dåligt.. Det är ju som du säger, det är hans pappa och ingen okänd. Är väl inte märkligare än i de familjer där pappan tar en del nätter. Hade gärna sett att min man tog sonen någon natt då och då. Man blir knäpp utan sömn.


    W och liten i magen :)
  • Anonym (..)

    är ju bättre för både dig och sonen att han får vara med pappa så du får sova än att du gråter hela dagarna..

  • Erizajo

    Du är ingen dålig mamma för det! Finns de som lämnar barnen hos mormor/farmor typ i den åldern så att lämna med pappan är absolut ok. Själv sover jag också dåligt på nätterna och har två äldre barn som sk iväg på morgonen men som tur är brukar jag kunna somna på dagen när sonen sover middag.

  • pigglet

    Klart man måste försöka se till så man får sova. Absolut. Annars kan man inte fungera normalt.

    Måste det vara allt eller inget? Eftersom sonen är mammig osv kanske det skulle vara bättre att du är på plats tills han lägger sig för natten, så åker du hem och sover hela natten ostört. Så kan du åka tillbaks när du vaknat nästa morgon? Får du sova så där 10 timmar gör nog stor skillnad, utan att du behöver vara ifrån sonen nästan ett dygn? Kanske hellre att ni kan göra så oftare i stället?

  • Anonym (Helt förstörd)
    pigglet skrev 2015-04-01 22:04:19 följande:

    Klart man måste försöka se till så man får sova. Absolut. Annars kan man inte fungera normalt.

    Måste det vara allt eller inget? Eftersom sonen är mammig osv kanske det skulle vara bättre att du är på plats tills han lägger sig för natten, så åker du hem och sover hela natten ostört. Så kan du åka tillbaks när du vaknat nästa morgon? Får du sova så där 10 timmar gör nog stor skillnad, utan att du behöver vara ifrån sonen nästan ett dygn? Kanske hellre att ni kan göra så oftare i stället?


    Tyvärr måste det vara "allt eller inget". Är ju en massa omständigheter tyvärr, pappan bor utanför stan och jag har inget körkort. Bebis somnar runt 22-23 och tar en timme att ta sig hem vid buss då jag måste byta, sedan tar det ca en timme för mig att somna vilket är en stor del till att vi har detta problem för blir ju fullkomligt omöjligt för mig att powernapa tillsammans med sonen under dagen. Han vaknar igen för dagen vid 06 så känns ju inte alls lönt, får ju inte mer sömn. Vill absolut inte göra något sonen inte mår bra av samtidigt som jag går under.
  • Anonym (Helt förstörd)
    telly skrev 2015-04-01 22:09:19 följande:

    Helt OK - ifall pappan kan trösta och bebisen känner sig trygg utan dig.


    Är väl det som är grejen, han är väldigt mammig. Pappa kan väl trösta men tar längre tid, men ofta blir det ju att jag tar över då jag inte står ut med att höra/se honom vara ledsen. Så vet ju liksom inte hur det kommer att gå.
  • Anonym (Helt förstörd)
    FuckGoggleAskMe skrev 2015-04-01 21:42:21 följande:

    Hemsk mamma för att barnet ska vara en natt med sin pappa? Absolut, om pappan är stupfull, sadist eller liknande ... men inte annars.


    Antar att det känns som det gör eftersom vi inte bor ihop och därmed har pappan aldrig någonsin tagit en natt innan.
  • Åsan

    Klart du kan. Min pappa barn vaktade min son en hel kväll o halv natt när han var 2 månader.

Svar på tråden Vara ifrån sin tremånaders?