• Mamma till två gullegrisar

    öronhängets plopp har vuxit fast inuti örat.. vad göra s

    Min dotter på snart åtta år har haft öronhänge i drygt 6 månader. Kände en lukt idag när hon skulle lägga sig och ser att proppen på öronhänget är borta. Inne i örat :( och det är såna hudvänliga öronhängen i plast som har en stor rund plopp. . Var på akuten och blev hemskickad med bedövningssalva och dom sa att vi skulle trycka ut den med våld.. :( hjälp..

  • Svar på tråden öronhängets plopp har vuxit fast inuti örat.. vad göra s
  • Iphoneflickan
    Mamma till två gullegrisar skrev 2015-04-01 21:44:33 följande:

    Min dotter på snart åtta år har haft öronhänge i drygt 6 månader. Kände en lukt idag när hon skulle lägga sig och ser att proppen på öronhänget är borta. Inne i örat :( och det är såna hudvänliga öronhängen i plast som har en stor rund plopp. . Var på akuten och blev hemskickad med bedövningssalva och dom sa att vi skulle trycka ut den med våld.. :( hjälp..


    Hej! Exakt så hände mig när jag var liten. Vi fick åka jämt och ständigt till vc för att ta bort ploppen.
  • Rocket Mania

    När det hände min systers dotter fick de skära ut den på akuten. De gav henne en  bedövningsspruta och la sedan ett pyttelitet snitt och sedan tryckte de ut ploppen.

    Det är tydligen väldigt vanligt att detta händer och en av orsakerna till att mina barn absolut inte kommer få göra hål i öronen.

    Hoppas ni får ordning på det, det gör ju så förtvivlat ont :(

  • Zuzanne

    Hände mig, med guld. Bokade tid på vdc, men ploppen hade tryckt ut sig själv så mycket så han behövde knappt röra vid den :) Kroppen stöter ju gärna bort främmande föremål. Det hade dock gått några månader eftersom jag inte visste att den var där. Upptäckte den när den började trycka sig ur örat?

  • gbgumman

    Ok aldrig hört om något liknade. Min dotter fick hål förra påsken. Jag snurra och tvätta varje dag i månader. Hur kommer det sig att du ser det just nu. Man måste ju ta hand om hålen.

  • SpanskaFlugan

    Alltså jag förstår inte (det är länge sedan jag tog mina hål i öronen). Själva ploppen på baksidan av örhänget kan alltså växa fast i örsnibben under läkningsprocessen? Och liksom kapslas in i örsnibben också? 

  • katastrof01
    gbgumman skrev 2015-04-01 22:23:22 följande:

    Ok aldrig hört om något liknade. Min dotter fick hål förra påsken. Jag snurra och tvätta varje dag i månader. Hur kommer det sig att du ser det just nu. Man måste ju ta hand om hålen.


    Ja precis...jag förstår inte hur det kan hända heller...
  • Mamma till två gullegrisar

    Tro mig.. vi har tvättat och tvättat och tagit hand om dom.. sen när hon inte var irriterad och röd längre så sluta vi med det utan det sköttes i duschen varannan dag.. jag frågade henne också varför hon inte sagt något. . Hon sa att hon inte kännt det så.. hon har sagt att hon haft lite ont någon gång men det har gått över sen hon tvättat i duschen. Så det är inget jag tänkt på. Hon har liksom inte haft ont eller haft problem med örat..

  • Mamma till två gullegrisar
    Rocket Mania skrev 2015-04-01 22:04:35 följande:

    När det hände min systers dotter fick de skära ut den på akuten. De gav henne en  bedövningsspruta och la sedan ett pyttelitet snitt och sedan tryckte de ut ploppen.

    Det är tydligen väldigt vanligt att detta händer och en av orsakerna till att mina barn absolut inte kommer få göra hål i öronen.

    Hoppas ni får ordning på det, det gör ju så förtvivlat ont :(


    usch det är det jag är rädd för . Vi har försökt och försökt men vi får inte ut själva ploppen. Hennes pappa fick ut örhänget men ploppen känner vi tydligt i öronsnibben :( ringde vc och dom ska ringa upp mig 8.40 imorgon bitti..
  • tikki masala

    Detta hände min dotter. Det började växa runt hennes ena plupp. Men vi kunde få av den ändå. Sedan åkte jag direkt och köpte ett plastörhänge med stor platt plupp på . Och se alltid till att pluppen sitter längst ut på örhänget. Det är när man trycker in den för långt som den börjar växa över pluppen.  Efter det har hon aldrig haft problem med det. 
    Så nu kan hon använda vanliga örhängen med metallpluppar på. men man måste kolla hela tiden så att et inte sitter för tätt bara.

Svar på tråden öronhängets plopp har vuxit fast inuti örat.. vad göra s