• carrabarra

    Sommarumgänge

    Hej, det är så att pappan till min dotter har rätt enligt domslut att ha dottern 3 veckor på sommaren, fördelat på 3 tillfälle. I domslutet står även att han senast 1/4 varje år ska meddela mamman om vilka veckor han vill ha så det går att planera med semester etc.

    Men när han inte hör av sig innan den 1/4, vad gäller då?

  • Svar på tråden Sommarumgänge
  • DickRex

    Ja, det innebär ju knappast att hans umgängesrätt försvinner i alla fall. Jag vet inte något om dig och barnets pappa eller er historik, men tänk på att ert barn knappast gagnas av att du försvårar möten dem emellan. Påmin honom i vänlig ton redan idag om vad rätten sa, och be honom om besked.


    Läs inte det du tror att jag skriver mellan raderna. ...och försök förstå istället för att missförstå.
  • carrabarra

    nä du vet inget om situationen men ändå tycker du att jag behöver höra att jag inte ska försvåra deras möte? Dra inte alla mammor över en kant. Bara för vi varit i tingsrätten så innebär de kanske inte att jag förstör mellan pappan och barnet.

    Någon annan som vet vad som gäller ang planeringen? Och verkar som jag ska förtydliga att jag inte har nån avsikt att förstöra nått umgänge.

  • DickRex

    Som jag sa så vet jag inget om dig, och inte heller om du behövde höra det eller ej. Det var ingen anklagelse i det, utan ett klargörande. Det felaktiga sättet att tolka situationen (och det kan ju finnas fler än du som läser tråden) är ju inte ovanligt, så därav min kommentar.

    ...och om vi skulle ta oss tillbaka till sakfrågan då. Konsekvenserna av försummelsen att inte höra av sig före 1/4 kanske rimligen innebär att hen inte har samma möjlighet att "välja fritt". En möjlig lösning i nuläget är ju att du bestämmer dina semesterveckor och ger honom 6 veckor att välja 3 av.


    Läs inte det du tror att jag skriver mellan raderna. ...och försök förstå istället för att missförstå.
Svar på tråden Sommarumgänge