• Anonym (Orolig mamma)

    min son är "som i en bubbla" i skolan men inte alls så hemma

    Var på utvecklingssamtal i veckan för min son som går i första klass.
    Han går i en relativt liten och lugn klass (18st) och tre fröknar som jag tycker är superbra och empatiska.

    Vid samtalet tyckte jag att sonen betedde sig underligt. Han verkade inte lyssna, flackade med blicken, tittade sig runt i klassrummet och det verkade som om att han inte lyssnade. Som att samtalet var mellan mig och fröken. Han skulle bara sitta med och vänta ungefär. Frågade om han lyssnade och han sa jadå. Detta beteende kände jag som sagt inte igen.

    Fröken har en gång mejlat mig om att när han får problem med en uppgift i skolan att han blir så arg att han slutar prata, sätter sig i ett hörn och blir okontaktbar. Denna gång höll det i sig säkert en timme eller mer. Hon har inte hört av sig mer så jag trodde att detta var en speciell händelse, men enligt henne får han ofta sådana "utbrott" fast inte lika jobbiga som då hon kontaktade mig. Detta berättade hon då sonen fick gå ut en stund. Enligt henne är han som han var vid samtalet nästan hela tiden i skolan "som i en egen bubbla". Uppmärksammade att han satt och pillade med händerna och fingrarna och detta kan han sitta med då han är sådär. Även i matsalen kan han bli så, sitta och pilla med händerna och bli okontaktbar. Vet att han tycker att det är väldigt stojigt i matsalen.

    Blir så förvånad då han inte alls är så här hemma! Visst kan han vara disträ och vid maten får jag påminna om att äta upp. Han funderar på annat och sitter och pratar om annat allt utom mat. Mat har alltid varit ett litet problem. Även då jag ber honom klä på sig sätter han på sig ett plagg och så fastnar han och gör annat. Känt mig lite tjatig men känner då jag har tre barn sedan förut att barn är ju lite sådär.

    Han kan bli väldigt arg hemma. Ofta vet jag inte vad det beror på. Kan komma plötsligt eller att han vaknar på ett uruselt humör och det kan vara svårt att bryta. Han vill oftast inte berätta varför han blev så arg efteråt. Har väl trott att detta är något han gör hemma då han känner sig trygg, men nu vet jag att han kan vara så här i skolan med.

    Han klarar sig bra i skolarbetet och har kompisar. Däremot säger han nu att på sista tiden känner han sig mer ensam då de flesta han leker med spelar fotboll på rasterna. Han känner att han inte är lika duktig som de och resonerar som så att då vill han inte vara med för att han vill vara lika bra som de. (han ska börja på fotboll nu och det ser han fram emot). Säger till honom att fotboll bara är en lek och att man ska ha kul.  Ingen tävling.

    Vet att han blir stressad av höga ljud om vi tex bowlar, går på lekland eller om småbarn är runtomkring (de skriker och gapar tycker han). Kanske går han in i sin bubbla för att hantera det?

    Har såklart tagit kontakt med skolsyster och vi går vidare med detta men
    skriver detta för att höra om någon känner igen sig?

    Känns som om fröken tycker att han är autistisk eller liknande och jag tycker att jag borde ha reflekterat över detta någon gång. Kan man vara så olika hemma och i skolan?

  • Svar på tråden min son är "som i en bubbla" i skolan men inte alls så hemma
  • Helle 85

    Nu är jag ingen doktor eller psykolog. Tycker det är jättebra att ni har kontakt med skolsystern så ni kan utreda oavsett vad det är. Tror inte man kan säga klart vad det är förens utredningen är gjord. Autism har ett brett spektra som man kan finnas inom men det kan ju lika väl vara att han har problem med hörseln. När det gäller hemma och skola så kan det mycket väl skilja. Hemma är oftast en lugn och trygg miljö utan några höga krav eller behov av att jämföra sig. I skolan kan det vara stökigt, högljutt, krävande och de finns de som klarar uppgifter bättre. Mitt råd är att trycka på för utredning samt att kanske ta kontakt med bup. Anledningen till mitt råd är min känsla av att pojken inte mår bra av situationen, oavsett orsak.

  • Anonym (Orolig mamma)

    Ja vi ska få tid hos en psykolog. Nåt är ju knas och jag har legat vaken i timmar och tänkt och oroat mig. Är hemma med honom nu då han har feber och tänker lite extra på hur han är. Han möter min blick och pratar på om saker och ting.

    Också tänkt på det där med hörseln. Han har ju varit öronbarn och opererat in rör i öronen ett par gånger. Kanske han upplever höga ljud extra jobbigt på grund av detta. Vid hörseltest i skolan har det inte varit någon anmärkning.

    Kanske han känner sig ensam i skolan och går in i sin bubbla för att skydda sig?

  • Anonym (högsensitiv)
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2015-04-02 10:47:43 följande:

    Ja vi ska få tid hos en psykolog. Nåt är ju knas och jag har legat vaken i timmar och tänkt och oroat mig. Är hemma med honom nu då han har feber och tänker lite extra på hur han är. Han möter min blick och pratar på om saker och ting.

    Också tänkt på det där med hörseln. Han har ju varit öronbarn och opererat in rör i öronen ett par gånger. Kanske han upplever höga ljud extra jobbigt på grund av detta. Vid hörseltest i skolan har det inte varit någon anmärkning.

    Kanske han känner sig ensam i skolan och går in i sin bubbla för att skydda sig?


    Hej 
    Din pojke kanske är högsensitiv, vilket är en gåva egentligen men i skolans miljö kan man nog uppfattas som blyg och överkänslig.Och störande ljud är något som gör en stressad,en skolklass med allt oljud de för kan nog ha den effekten.
    Ja jag vet inte men en tanke innan man slår på stortrumman att han är autistisk vilket jag inte tror då hans beteende har med vilken miljö han befinner sig i.
  • Anonym (Orolig mamma)

    Hej ok det ordet var nytt för mig, ska kolla runt på nätet om detta. Tack för inlägget, behöver tips och råd!

  • Anonym (högsensitiv)
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2015-04-02 11:13:41 följande:

    Hej ok det ordet var nytt för mig, ska kolla runt på nätet om detta. Tack för inlägget, behöver tips och råd!


    När tycker du att han släpper garden eller vad man ska säga?När han är hemma eller leker med vissa kompisar.Vad är han jätteduktig på?
  • Anonym (Orolig mamma)

    Det verkar som om det är när han är trött, hungrig, bullrigt, en uppgift i skolan (tex han skulle sätta en svans på en teckning, piprensare som han fick det där jättestora utbrottet, han satt i sin egen värld och hytte med näven lääänge).

    Han äter frukost hemma vid sex, frukost halv åtta i skolan, lunch halv elva och mellis halv två ungefär. Inte optimalt men skickar med frukt så att han ska stå sig. Han har en lärare som smusslar extramackor till honom då hon ser att han äter dåligt i skolan. Så hunger blir en motor till hans humörsvängningar.

    Upplever inte att det är när han leker med speciella kompisar men han kan bli arg om han upplever nån form av orättvisa. Detta kan vara lite svårt att fatta först då han inte berättar varför han blir arg. Det får man in bästa fall reda på efteråt då han lugnat ner sig. Då kan han vara ångerfull och förstå att han betett sig illa men det är som att han inte kan behärska sig. Det går inte att nå honom.

  • Anonym (Orolig mamma)

    Han är duktig på att läsa och matte tycker han är roligt och verkar ha lätt för (inte ärvt av mig )

  • Anonym (högsensitiv)
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2015-04-02 11:44:47 följande:

    Det verkar som om det är när han är trött, hungrig, bullrigt, en uppgift i skolan (tex han skulle sätta en svans på en teckning, piprensare som han fick det där jättestora utbrottet, han satt i sin egen värld och hytte med näven lääänge).

    Han äter frukost hemma vid sex, frukost halv åtta i skolan, lunch halv elva och mellis halv två ungefär. Inte optimalt men skickar med frukt så att han ska stå sig. Han har en lärare som smusslar extramackor till honom då hon ser att han äter dåligt i skolan. Så hunger blir en motor till hans humörsvängningar.

    Upplever inte att det är när han leker med speciella kompisar men han kan bli arg om han upplever nån form av orättvisa. Detta kan vara lite svårt att fatta först då han inte berättar varför han blir arg. Det får man in bästa fall reda på efteråt då han lugnat ner sig. Då kan han vara ångerfull och förstå att han betett sig illa men det är som att han inte kan behärska sig. Det går inte att nå honom.


    Episoden med piprensaren var det något han skulle göra inför de andra barnen?
    Känslan av att misslyckas inför de andra och i hans värld göra bort sig kanske triggade igång utbrottet.
    Kan inte lärarna undvika att sätta honom "on display" ett tag,om man gör de medvetna om att hans självförtroende och självkänsla inte är på topp just nu.

    Och är det något som är viktigt för läraren att se om man klarar av kan man ju fråga om han kan visa enbart för dem eller några få barn vid bänkarna.Inte hela klassen framför tavlan.
  • Påven Johanna

    Du skriver att han inte beter sig på samma sätt hemma som i skolan men när du sedan beskriver olika scenarion från hemmet så tycker åtminstone jag att det på den beskrivningen låter likadant som hans beteende i skolan gör.

    På vilket sätt menar du att det skiljer sig åt?

  • Anonym (Orolig mamma)

    Nej det med piprensaren var något som alla skulle göra, inte något inför de andra. Alla skulle göra ett djur med en svans bara.

    Jag tycker om hans lärare och litar på henne. Men kanske hon tolkar in saker fel vad vet jag. Så här i efterhand minns jag att hon sagt till mig att hon tycker att det är konstigt att han inte reagerar på kyla. Men det gör han ju, däremot är han en varm kamin och vill gärna springa lättklädd hemma. Sover utan pyamas. Hans pappa är likadan. Det hon reagerade på är att han sprang från matsalen i tunn långarmad tröja och glömde jackan i matsalen. Det var då cirka tio minus ute. När jag sa att han är en kamin, svarade hon snabbt att ja det känner hon igen, hon har själv ett barn som är så. Nu i efterhand känns det som att hon tyckte att han var lite underlig...

Svar på tråden min son är "som i en bubbla" i skolan men inte alls så hemma