• skumbanan

    Går in i sig själv på förskolan

    Hej!

    Jag har ett barn på 2 år. Hon har gått på förskolan sen 1 1/2 år. 15 h i veckan, även nu. Vårt barn är livlig hemma.. men ändå lugnare än andra 2 åringar. Pratar med oss. Inte många ord ca 10 stycken men ljudar hela tiden. Uppskattar lekar med oss. Ögonkontakt är också bra. Lyssnar till sitt namn. Osv.. Men på förskolan går hon in i sig själv. Blir helt tyst. Leker bredvid barnen. Lyssnar inte på mig när jag säger hennes namn. Struntar i mej. Ingen socialt samspel. Säger två ord "där" och "katt".  Kan autism yttra sig på detta sätt? Att hon är som helt olika personer beroende på vart hon är.. eller är det trygghet? Häromdan hälsade grannbarnet på. Då blev vårt barn tyst och lekte för sig själv. Direkt grannbarnet gick så började hon prata och leka med mej. Jag blir så orolig.

  • Svar på tråden Går in i sig själv på förskolan
  • Pescetarian

    Har en kompis vars dotter betedde sig likadant. Hon började på förskola vid 2-års ålder. Hon pratade klockrent, ritade väldigt detaljerat, osv. Men på förskolan oroade de sig för att hon inte sa något alls, inte ville delta i aktiviteter eller leka, samt att när de skulle rita så drog hon bara ett streck, sedan var hon klar.

    De tog henne från förskolan när hon var närmare 3 år. Hon kom tillbaka vid 4-års åldern och var en helt annan tjej på förskolan då.

    Summan av hennes fall: hon var för liten att börja på förskola förts gången hon började.

    Hon gick förresten också endast 15 timmar i veckan.

Svar på tråden Går in i sig själv på förskolan