• Anonym (hjälp­!!)
    Äldre 2 Apr 11:43
    340 visningar
    1 svar
    1
    340

    Hur kan ja hjälpa min dotter? 4 år gammal.

    Min dotter har precis fyllt 4 år. Hon har blivit som förbytt på 1 månad.

    Från att ha varit glad och och sprallig till att vara väldigt mammig, ängslig och orolig.

    Gråter för allt! Tex om hon får ett äpple som hon inte vill äta så gråter hon. När hon ska bajsa och det inte kommer något så gråter hon. Bör tillägga att hon fortfarande bajsar i blöja. Vet ej varför men detta är något som blivit ångestladdat hos henne :(

    När jag inte sitter bredvid henne vid matbordet så gråter hon. Fikar vi med släkt i köket någon kväll så börjar hon gråta för hon vill inte sitta där!

    Jag förstår ingenting :(

    Till saken hör att hon verkligen avskyr dagis!! Eller rättare sagt lämningen. Hon får panik bara vi nämner ordet dagis och gråter. Vill inte att ja ska lämna henne etc.. Hon började när hon var 2,5 år och det har alltid vart så.

    Hon vill inte hälsa på sina "favorit släktingar" längre. Jag har försökt prata med henne och frågat vad som känns fel/jobbigt men hon säger bara "jag vet inte"

    Hon äter, sover och leker med vännerna på gården som vanligt.

    Hennes pappa och jag bor ihop. Vi har det stabilt hemma tillsammans med hennes två syskon (hon är mellanbarnet) Inget särskilt som hänt.

    Jag har så klart kontaktat bvc men vår sköterska har ledigt nu tills den 9:e april.

    Någon som känner igen sig?

  • Svar på tråden Hur kan ja hjälpa min dotter? 4 år gammal.
  • Anonym (a)
    Äldre 2 Apr 13:10
    #1

    Har du frågat henne vad det är som gör henne bekymrad? Prova även att ställa ledande frågor som tex om hon är rädd för något särskilt. Kan ju vara något hon sett på tv, upplevt på dagis, hört någon säga osv.
    Kan ju vara en utvecklingsfas också.

    I 4-års åldern är det vanligt med tex mer mardrömar, mörkerrädsla och funderingar kring döden. Man förstår mer av även faror och hot. 
    www.psykologiguiden.se/www/pages/

    Jag vet inte hur ni kan hjälpa, men det bästa vore väl att fortsätta vara hennes stabila bas, och prata mycket med henne om allt möjligt, göra roliga saker ihop osv.

Svar på tråden Hur kan ja hjälpa min dotter? 4 år gammal.