• Ben66

    Hur flyttar jag från Sverige som pensionär?

    Vet någon hur jag och min tjej gör för att förbereda oss för att flytta till något annat land vid pension om 20 år. Kan vi anmäla vårt intresse till någon förening som sköter detta åt oss?

    Snälla....svara seriöst Solig

  • Svar på tråden Hur flyttar jag från Sverige som pensionär?
  • Studentpappa

    Det finns iaf idag möjlighet att skriva avtal med Portugal om att vara skattebefriad för en tioårsperiod tror jag det är. Googla flytta till Portugal som pensionär så får du svar. Det är riktigt förmånligt, speciellt om du har hög pension, du kommer få skatta en viss procent i Sverige men inte alls som om man bor kvar.

  • Ben66

    Studentpappa...tack för informationen.

    Filliplopp...ekonomin lär det förhoppningsvis inte vara något problem med.

    Tack för era svar och ha en Glad Påsk {#emotions_dlg.flower}

  • Ben66

    Jag vill gärna få fler tips eftersom jag vill lämna detta land som pensionär.

  • Kjell2
    Ben66 skrev 2015-04-10 14:28:43 följande:

    Jag vill gärna få fler tips eftersom jag vill lämna detta land som pensionär.


    Om det rör sig om 20 år i framtiden så sitt still i ibåten idag. Res runt och kolla lite var ni vill bo. När det sen närmar sig kolla med reglerna i det landet för boende, sjukförsäkring, skatt mm.

    Det lär inte vara några probelm att flytta från Sverige. Det som är trassligt är att flytta till ett annat land.
  • PH76

    Det är ju 20 år kvar? Det internationella regulatoriska landskapet kommer att se helt annorlunda ut då. Bäste tipset jag kan ge är att själva börja läsa på och hålla er uppdaterade om utveckligen i de olika länder ni är intresserade av. Inte bara väder och hur mycket ni behöver skatta, utan också hur köpkraften och det politiska läget förändras, huruvida ni får köpa och äga bostad eller mark osv osv..

  • 19Richie88
    prntscr.com/pnzgcj

    -Välj bara INTE några av dessa länder att flytta till varpå motsvarande flaggor som syns på bilden i länken ovan! Dom länderna är lika fu*kade allihop att flytta till, låt bli! Dom är alla likadana med sina sinnessjuka regler och lagar m.m.
    ..
    Sen får man ju ändå stå ut med massa annat och helt nya och andra saker/ problem istället där man hamnar sen likt förbannat. Då plötsligt gillar man ändå *dåliga Sverige.

    Det kan vara högst farligt att bosätta sig i ett sk. laglöst land där man kanske riskerar att dö på kuppen bara då när du ska ut på morgonen och hämta din post i brevlådan och där ligger istället en bomb ..och du hamnar på hela gräsmattan i delar. Nice. Vad jag menar så är man någonsin nöjd med att bo någon annanstans egentligen?

    Och;
    "-Om hur man flyttar från Sverige som pensionär": Ja, packa sen bara dra, glöm inte att släcka i hallen innan du åker och säg upp det mesta i abonnemangs-väg som du kan och har men reservera dig för att det kan behövas att du kommer tillbaka till Sverige några gånger innan du är helt fri härifrån så att säga!?
    -Våga att börja om bara!  Så löser det andra sig senare.
    Ni är ju ändå Pensionärer när det är dags ..så ni har då gott om tid att lösa ev. problem som dyker upp om inget annat.
    -Pengar skrev någon.. ja det är A-O. för helvete.
    -Börja kolla redan nu på boende form, ta hänsyn till att ni flyttar dit som gamla, förstå mig rätt..
    Med det menar jag INGA TRAPPOR i huset eller lägenheten, se för fan till att satsa på markplan, annars kommer ni inte orkar gå i några trappor sen, alt. se till att där är hiss, som minst passar rullator/ rullstol osv.!!
Svar på tråden Hur flyttar jag från Sverige som pensionär?