• elnil

    Natural Cycles någon?

    Jag har precis bytt ut mina piller mot den nya metoden att ta tempen och utifrån det se om man har ÄL eller inte. Min kropp mår skit av piller och spiraler så det fanns ingen annan utväg (hatar kondomer).

    Dock är jag lite skeptisk till att ha oskyddat sex trots att man enligt metoden inte kan bli gravid på "gröna dagar". (Jag och sambon är i stadiet att händer det så händer det, men ändå.)

    Någon mer som bytt ut piller och skit mot detta? Funkar det bra för er? Fördelar? Nackdelar?

  • Svar på tråden Natural Cycles någon?
  • GlitterLina
    elnil skrev 2015-04-08 00:42:58 följande:

    Jag har precis bytt ut mina piller mot den nya metoden att ta tempen och utifrån det se om man har ÄL eller inte. Min kropp mår skit av piller och spiraler så det fanns ingen annan utväg (hatar kondomer).

    Dock är jag lite skeptisk till att ha oskyddat sex trots att man enligt metoden inte kan bli gravid på "gröna dagar". (Jag och sambon är i stadiet att händer det så händer det, men ändå.)

    Någon mer som bytt ut piller och skit mot detta? Funkar det bra för er? Fördelar? Nackdelar?


    Jag har i slutet av förra månaden skaffat den appen. Men för att förhoppningvis pricka in att bli gravid..
  • baobab

    Jag har använt natural cycles i snart ett år och är nöjd. Kändes läskigt i början (vill absolut inte bli gravid nu) men bara man är konsekvent och noggrann så känns det som en väldigt säker metod. Appen chansar inte och det är därför man har så mycket röda dagar i början. Jag mådde inte dåligt av nuvaring som jag använde innan utan har tvärtom mycket mer pms, värk vid ägglossning, mensvärk samt mer finnar än med p-ringen. Tycker ändå att det är skönt att slippa ringen, man behöver inte gå till barnmorskan och förnya recept etc. Nackdelarna är att det tar lite tid att börja första sin kropp, tex. vad som höjer/sänker din temp (nattjobb, alkohol, sömnbrist etc.) men i slutänden ändå värt besväret:)

  • naturalcycleshellyes

    Jag har använt NaturalCycles i 5 månader nu. Det tog 2 månader innan appen lärde känna min kropp och nu fungerar det fint ;) Vi har oskyddat sex på gröna dagar och tycker det är så himla skönt att jag inte behöver använda mina ppiller mer!! Har inte haft huvudvärk, mer jämn i humöret osv =) Men skulle inte råda att man slarvar på röda dagar!

  • Elsis00

    Jag har använt nc sedan i december och är jätte nöjd! Har oregelbunden mens men har ändå många gröna dagar nu (tog 2 månader innan dom började komma). Kompletterar med äl testet som man kan göra och dom stämmer alltid överrens med tempen. Har undvikit att bli gravid fram till senaste ägglossningen då jag ändrade och blev gravid direkt (första barnet tog 13 månader med enbart äl tester). Tyvärr blev det ett tidigt missfall, och även det läste appen av då tempen inte var som den skulle vid en graviditet. Du behöver inte vara orolig, appen tar det säkra före det osäkra. :) jag kommer aldrig någonsin mer ta hormoner!

  • Mamori

    Använder ni ägglossningstest också? Jag har använt NC i några månader men blir inte klok på ägglossningstesten. Ibland så visar de ingenting de dagar som NC vill att jag ska testa och sedan blir det gröna dagar ändå? Jag har tänkt att det innebär att jag inte fått ägglossning den månaden men så fortsatte jag testa trots att NC inte sade att det behövdes några dagar extra och förra månaden fick jag positivt test på dag 21! Det är ju jättelång cykel. Om jag kan ha såna cykler så känns det ju väldigt riskfyllt att månaden efter ha sex när de gröna dagarna...

  • Stardust88

    Puffar denna tråden lite, hoppas ni andra är kvar!

    Jag har nu använt NC i tre veckor. Det känns bra än så länge! Jag känner att jag börjar bli "normal" igen. Borttappad lust återfunnen och humöret är stabilare:) Min kropp ger tydligare signaler, vilket också är skönt!:)

    Hoppas efter 6 år med cerazette och totalt 12 år med hormonella preventinmedel att få min mens att bli regelbunden (tror aldrig den har varit det) Jag är sockerberoende och går på LCHF, som de säger ska vara bra, normaliserar kroppen så att det som krånglar går tillbaka till det normala. Så jag hoppas väl min nya kost kan hjälpa mig att få regelbunden mens:) Å sen i framtiden, hoppas jag NC kan hjälpa till att skapa nytt liv med:) Men just nu är siktet på att bli frisk:)

    Läste i ett annat forum att det tog 6 månader innan hennes mens blev regelbunden, så det gäller att ha tålamod:) Men det gör inget, jag har gott om tid, är bara så glad att jag börjar bli fri från tillsatta hormoner:)

  • Lia786

    Jag vill varna för Naturalcycles. Det fungerade bra för mig i två månader sedan blev jag gravid, trots att jag följde metoden slaviskt. Min barnmorska påstår att den här metoden inte fungerar och uppenbarligen gör den inte för mig iaf. För bra för att vara sann helt enkelt.

    Företaget är dessutom ett helvete att ha att göra med. Jag blev lovad mina pengar tillbaka men dom har jag inte sett röken av. Dom har dessutom dragit för ett år till fast jag avslutat allt med detta företag. Så nu är det bara att börja bråka igen.

  • N3D

    Jag förstår inte heller NC. Jag har haft den i 6 cykler nu. Och ägglossningen kan flytta på sig, precis som för Mamori som skrivit tidigare i tråden.

    Mina ÄL tester blir alltid negativa också... Vet inte hur jag ska kunna lita på den om en grön dag blir röd i efterhand?!

  • ebe91
    N3D skrev 2015-10-07 13:12:16 följande:

    Jag förstår inte heller NC. Jag har haft den i 6 cykler nu. Och ägglossningen kan flytta på sig, precis som för Mamori som skrivit tidigare i tråden.

    Mina ÄL tester blir alltid negativa också... Vet inte hur jag ska kunna lita på den om en grön dag blir röd i efterhand?!


    En grön dag blir aldrig röd i efterhand, utan en förväntad grön dag kan bli röd när du för in temperaturen.
  • N3D

    Okej, så kanske det inte blivit, men förväntat ÄL dag har varit negativ på test. Och sedan några dagar senare har ÄL-dagen flyttat på sig flera dagar bakåt. Typ från den 1 okt till 24 sep.

  • Krasse

    Här har ni en till som blivit gravid med NC i prevent-läget. Funkade i 11 månader och den 12e cykeln så missade den ägglossningen med en hel vecka och gav mig en hel vecka med gröna dagar när ägglossningen egentligen inträffade. Rekommenderar inte denna app eller deras kundsupport till någon som inte är beredd på att bli gravid.


    (Enligt supporten så har jag inte gjort något fel utan använde appen precis enligt instruktion, likadant som jag gjort 11 tidigare cyklerna).

Svar på tråden Natural Cycles någon?