• Julis

    Starta handelsbolag med sambo? Bra idé?

    Hej alla!
    Min pojkvän vill starta ett handelsbolag men eftersom det krävs två personer i bolaget så frågade han om jag skulle tänka mig vara delägare, men att det är han som är aktiv inom bolaget. Jag sade att jag skulle tänka på det och läsa runt innan jag bestämmer mig. Vi har för tillfället ingen delad ekonomi.

    Vad tror ni? Är det en bra idé om man litar på sin sambo som har en ordnad ekonomi? Skulle ni göra det?

  • Svar på tråden Starta handelsbolag med sambo? Bra idé?
  • Mr T

    Hur länge har ni varit sambor? Jag tycker inte det är en bra idé alls...där finns andra bolagsformer att välja. Kolla in www.verksamt.se

    I ett HB kommer DU vara personligt ansvarig! Har ni varit sambos i över 10 år, har barn och gemensam ekonomi så kanske...men knappt då...

  • Anonym (?)

    om du bestämmer dig för att vara med - se då till att vara aktiv i bolaget, sätt dig in i ekonomin, läs verksamhetsberättelser etc.

    har en vän som just nu sitter illa till, för hon litade helt på sin man, var med som ledamot i bolaget (detta var i för sig ett AB) nu har de stora skulder och eftersom hon var med i styrelsen är nu även hon betalningsskyldig......

  • Anonym (EF)

    Varför vill han starta ett HB? Det gör man väl bara om man är flera delägare? Om han är själv kan han starta ett enskilt bolag (enskild firma) som innebär samma sak egentligen. Det finns också kommanditbolag där det är två ägare men den ena är drivande och den andra vilande lätt uttryckt. HB, KB och EF är alla olika former av i grunden samma juridiska ansvar.

    Min man hade ett HB ihop med en kompis. När kompisen ville dra sig ur fick jag frågan om jag ville ta över delägarskapet men det skulle jag aldrig göra!

  • Julis
    Mr T skrev 2015-04-08 14:34:35 följande:

    Hur länge har ni varit sambor? Jag tycker inte det är en bra idé alls...där finns andra bolagsformer att välja. Kolla in www.verksamt.se

    I ett HB kommer DU vara personligt ansvarig! Har ni varit sambos i över 10 år, har barn och gemensam ekonomi så kanske...men knappt då...


    Jag tvekar själv, därför jag vände mig hit. Vill inte blanda in pengar på det sättet. Vi har varit ett par i snart 3 år.
  • Anonym (EF)
    Julis skrev 2015-04-08 14:48:54 följande:
    Jag tvekar själv, därför jag vände mig hit. Vill inte blanda in pengar på det sättet. Vi har varit ett par i snart 3 år.
    Jag och min man har varit tillsammans i över 15 år men just det personliga ansvaret man har i ett HB tycker jag inte om! Är det bara nåt han fått för sig att det ska vara ett HB eller är han faktiskt insatt i olika bolagsformer? Jag tycker som sagt att det låter lite konstigt att starta ett HB sådär utan vidare.
  • Anonym (Kille)

    Han kanske vill att bolaget ska ha ett eget organisationsnummer och vara en juridisk person. En enskild firma är inte en juridisk person utan sitter mer ihop med dig som person.

  • Julis
    Anonym (EF) skrev 2015-04-08 15:04:25 följande:
    Jag och min man har varit tillsammans i över 15 år men just det personliga ansvaret man har i ett HB tycker jag inte om! Är det bara nåt han fått för sig att det ska vara ett HB eller är han faktiskt insatt i olika bolagsformer? Jag tycker som sagt att det låter lite konstigt att starta ett HB sådär utan vidare.
    Han har varit aktiv företagare i flera år, det är inget nytt företag och han är väldigt kunnig inom företagande. Det var aktivt med en annan kille men dem är inte vänner idag så han frågade om jag kunde vara delägare.. Hur kan jag motivera mitt nej?
  • Kjell2
    Julis skrev 2015-04-08 15:37:51 följande:
    Han har varit aktiv företagare i flera år, det är inget nytt företag och han är väldigt kunnig inom företagande. Det var aktivt med en annan kille men dem är inte vänner idag så han frågade om jag kunde vara delägare.. Hur kan jag motivera mitt nej?
    Då borde han kunna fixa ett AB istället.
  • Dixie
    Julis skrev 2015-04-08 15:37:51 följande:
    Hur kan jag motivera mitt nej?
    "Jag vill inte blanda pengar och kärlek!" 
  • Julis

    Jag har förklarat varför jag inte ville nu, med den enkla anledningen att jag inte vill blanda in affärer i vår relation och han sa att det inte var någon fara. Tack för all tips! :D

  • Anonym (M)

    Hej, ett lite sent svar kanske, men jag tror säkert att du gjorde helt rätt val för dig. Man ska följa sitt hjärta och göra det som känns bra. Själv har min man och jag drivit vårt gemensamma handelsbolag i över ett år nu och vi stortrivs båda två.  Det känns som ett ytterligare gemensamt mål som vi båda delar och det är en underbar känsla.

    Ett företag är aldrig inristat i sten. Om man inte trivs med att jobba tillsammans så kan man alltid byta företagsform. Anledningen till att vi valde just handelsbolag var att vi båda ville vara lika delaktiga i företaget, men vi hade inte 50 000 kr att sätta in i aktiekapital, så det passade oss helt perfekt. 
    M

Svar på tråden Starta handelsbolag med sambo? Bra idé?