• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Schack-VM för damer?
  • Paulina P P

    Schack kräver inte styrka utan mental kapacitet. Alltså finns det ingen anledning att dela upp i herr/dam.

  • Aikido

    Det är ju vida känt att kvinnors hjärnor väger mindre än mäns och de stora, strategiska genierna genom tiderna har varit män.


    Skriver så här för att se precis hur mycket stryk jag får nu
  • Paulina P P
    Aikido skrev 2015-04-09 14:25:58 följande:

    Det är ju vida känt att kvinnors hjärnor väger mindre än mäns och de stora, strategiska genierna genom tiderna har varit män.


    Att kvinnornas hjärnor är mindre beror på att kvinnors kroppar är mindre. Att genierna genom tiderna varit män kan ju bero på att kvinnor över huvud taget inte fått utbilda sig och varit mer eller mindre fastkedjad vid spisen emellan de många barnfödslarna.
  • Fagerlund
    Paulina P P skrev 2015-04-09 14:53:55 följande:
    Att kvinnornas hjärnor är mindre beror på att kvinnors kroppar är mindre. Att genierna genom tiderna varit män kan ju bero på att kvinnor över huvud taget inte fått utbilda sig och varit mer eller mindre fastkedjad vid spisen emellan de många barnfödslarna.

    Och detta till skillnad mot alla män som fått kriga eller arbeta större delen av dygnet under hela livet? Den förklaringen bär inte!

  • Mamori

    Jag ser ingen poäng med en uppdelning pga mentala färdigheter eftersom medlet för intelligens för män och kvinnor ligger ganska lika. Däremot tror jag att uppdelningen är till för att locka kvinnor till sporten, för att det är större chans att de engagerar sig och är med när de får tävla mot andra kvinnor... men jag tycker att det är dåligt egentligen.

  • Mamori

    Jag ser ingen poäng med en uppdelning pga mentala färdigheter eftersom medlet för intelligens för män och kvinnor ligger ganska lika. Däremot tror jag att uppdelningen är till för att locka kvinnor till sporten, för att det är större chans att de engagerar sig och är med när de får tävla mot andra kvinnor... men jag tycker att det är dåligt egentligen.

  • Freckels
    Fagerlund skrev 2015-04-09 16:36:47 följande:

    Och detta till skillnad mot alla män som fått kriga eller arbeta större delen av dygnet under hela livet? Den förklaringen bär inte!


    Det är väl klart att förklaringen håller. Genierna har väl blivit de inom sitt yrkesområde. De är har väl inte ett yrke på dagarna och är tex forskare på fritiden
  • Paulina P P
    Fagerlund skrev 2015-04-09 16:36:47 följande:

    Och detta till skillnad mot alla män som fått kriga eller arbeta större delen av dygnet under hela livet? Den förklaringen bär inte!


    Det gör det väl?! Alla män har inte varit genier. De som varit det har funnits i de högre klasserna och har inte behövt slita.
  • cb66

    Det finns inget VM i schack för herrar. Det finns ett Schack VM för både män och kvinnor. Sen finns det ett separat Schack VM för kvinnor. Orsaken är att av tradition, rekrytering med mera så finns det färre antal kvinnliga Schackspelare och med ett eget VM så kan man få mer uppmärksamhet och förhoppningsvis få fler kvinnor att spela Schack.

  • Mamori
    cb66 skrev 2015-04-10 08:17:09 följande:

    Det finns inget VM i schack för herrar. Det finns ett Schack VM för både män och kvinnor. Sen finns det ett separat Schack VM för kvinnor. Orsaken är att av tradition, rekrytering med mera så finns det färre antal kvinnliga Schackspelare och med ett eget VM så kan man få mer uppmärksamhet och förhoppningsvis få fler kvinnor att spela Schack.


    Exakt detta. Sedan så är det ju inte så som vissa tycks tro att om pappan är supersmart och mamman helt osmart så blir sönerna smarta och döttrarna osmarta. Intelligensgenerna sitter ju inte på könskromosomerna direkt...
Svar på tråden Schack-VM för damer?