• längtar93

    Ägglossning

    Jag var tillsammans med en kille innan min nuvarande samobo och då var jag 15 år. (Är idag 22) vi hade sex 3 gånger om dagen i 3 månader ungefär. Utan några som helst skydd och jag blev inte gravid en enda gång. (Är rökare sedan jag var 14 år). Där i mellan har jag gått på olika preventivmedel och för cirka ett år sedan tog jag ut min stav för jag och min kille vill ha barn. Han har gjort en tjej med barn innan. (Abort) så vi het juh att han funkar och nu snurrar alla tankar om att det skulle vara något fel på mig. Någon som suttit i samma sits?

    Samt en extra fråga, om ägglossningstester visar positivt, menas det då faktiskt att jag "kan" bli med barn? Eller har ägglossning inget med själva "mottagandet" att göra?

  • Svar på tråden Ägglossning
  • emelie vilmer

    Ägglossning visar på när LH hormon är som starkast, när det är som starkast så släpper ägget förmodligen mellan 24-48 timmar om jag minns rätt.

    Sedan när ägget släppt så är det inte alls säkert att ägget blir befruktat eller att den fäster inne i livmodern fast att det blivit befruktat.

    Vad jag hört så har man ungefär 20% chans att bli gravid om ett ägg släppt (vilket det inte alltid gör).

    Jag har varit gravid 3 gånger.. Första gången hade jag oskyddat sex i flera år innan det blev något (gjorde dock abort då jag var så ung). Andra gången hade vi kört oskyddat i 2 år innan det tog sig, och tredje gången 1,5år (slutade dock i missfall). Så att det för vissa kan ta tid är idag vanligt. Att du röker tror jag också kan påverka.. jag rökte själv men har nu slutat för att försöka bli gravid på nytt..

    Kämpa på!!

  • längtar93

    Tack snälla för ditt svar.

    Då finns det alltså hopp för mig ändå.

    Alla andra i familjen lyckas juh så varför skulle inte jag? Fast det kanske inte är ärftligt.

    Hoppas ni lyckas plussa snart igen, du får gärna uppdatera mig hur det går :) om du vill såklart

  • emelie vilmer

    Vet inte om det är ärftligt men det är inte alls onormalt. Jag tror det kommer gå till slut men vet hur jobbigt det är att månad efter månad få negativt på testen. Vi har nu i dagarna börjat vårt första försök efter missfallet.. jag kan inte tänka mig att det kommer gå men man vill ju hoppas. Uppdaterar framöver. Kul om du med ville göra det Lycka till!

Svar på tråden Ägglossning