• eXz

    Vad tjänar en Fysioterapeut/Sjukgymnast?

    Hej!


    Jag är väldigt sugen att utbilda mig till fysioterapeut däremot när man kolla på diverse lönestatistiksidor så ser jag att lönen är väldigt låg. Jag skulle vilja ta reda på om statistiken på dessa hemsidor stämmer.


    Alla ni där ute som antingen känner eller jobbar som sjukgymnaster/fysioterapeuter Vad har ni för lön? Är ni nöjda med er lön?


    Ser ni det som en självklarhet att ni någon gång kommer klättra i lönestegen och åtminstone komma upp till en nivå på 30 000+ ?


    När jag ändå är i full gång och skriver får ni också gärna berätta vad ni har för arbetstider.


     


    Tack för alla svar!


     


     

  • Svar på tråden Vad tjänar en Fysioterapeut/Sjukgymnast?
  • tessilina

    Jag jobbar inom privat företagshälsovård, vanliga kontorstider med flextid och väldigt fritt att planera min tid. Har vidareutbildat mig med en magisterutbildning inom arbetsliv och hälsa, så förutom "vanligt SG-jobb" innefattar min tjänst även ergonomjobb (vara ute på arbetsplatsbesök, riskbedömningar, föreläsningar osv.). Jag är 29år och har jobbat i ca.5år. Tjänar 29.600kr, men har lönesamtal nu under våren och hoppas ta mig över 30-gränsen ????

  • eXz

    Tack för svar.


    Anser du att du har en hög, låg eller medelhög lön till skillnad från andra fysioterapeuter?

  • tessilina

    Med tanke på hur lite länge jag jobbat, så känns den helt ok! Jag ser en utvecklingsmöjlighet med åren om jag är kvar på samma ställe. Jag har kollegor som är äldre än mig och som tjänar mer. Min uppfattning (utan att egentligen ha stenkoll) är att man tjänar mindre som FT inom landstinget och mer styrd arbetstid/arbetsuppgifter. Jag själv värdesätter flexmöjligheter, friskvårdspeng/tid och egen planering i arbetet väldigt högt (vilket jag har hos min nuvarande arbetsgivare).

    I vilken stad hade du tänkt söka in på utbildningen?

  • eXz