• eXz

    Vad tjänar en Fysioterapeut/Sjukgymnast?

    Hej!


    Jag är väldigt sugen att utbilda mig till fysioterapeut däremot när man kolla på diverse lönestatistiksidor så ser jag att lönen är väldigt låg. Jag skulle vilja ta reda på om statistiken på dessa hemsidor stämmer.


    Alla ni där ute som antingen känner eller jobbar som sjukgymnaster/fysioterapeuter Vad har ni för lön? Är ni nöjda med er lön?


    Ser ni det som en självklarhet att ni någon gång kommer klättra i lönestegen och åtminstone komma upp till en nivå på 30 000+ ?


    När jag ändå är i full gång och skriver får ni också gärna berätta vad ni har för arbetstider.


     


    Tack för alla svar!


     


     

  • Svar på tråden Vad tjänar en Fysioterapeut/Sjukgymnast?
  • tessilina

    Jag jobbar inom privat företagshälsovård, vanliga kontorstider med flextid och väldigt fritt att planera min tid. Har vidareutbildat mig med en magisterutbildning inom arbetsliv och hälsa, så förutom "vanligt SG-jobb" innefattar min tjänst även ergonomjobb (vara ute på arbetsplatsbesök, riskbedömningar, föreläsningar osv.). Jag är 29år och har jobbat i ca.5år. Tjänar 29.600kr, men har lönesamtal nu under våren och hoppas ta mig över 30-gränsen ????

  • eXz

    Tack för svar.


    Anser du att du har en hög, låg eller medelhög lön till skillnad från andra fysioterapeuter?

  • tessilina

    Med tanke på hur lite länge jag jobbat, så känns den helt ok! Jag ser en utvecklingsmöjlighet med åren om jag är kvar på samma ställe. Jag har kollegor som är äldre än mig och som tjänar mer. Min uppfattning (utan att egentligen ha stenkoll) är att man tjänar mindre som FT inom landstinget och mer styrd arbetstid/arbetsuppgifter. Jag själv värdesätter flexmöjligheter, friskvårdspeng/tid och egen planering i arbetet väldigt högt (vilket jag har hos min nuvarande arbetsgivare).

    I vilken stad hade du tänkt söka in på utbildningen?

  • eXz

    Intressant, du jobbar inom företagshälsovård, betyder det att du är på ett stort företag och tar hand om alla anställda eller hyr olika företag in dig?


     


    Jag har tänkt att studera på karolinska i Stockholm. 

  • tessilina

    Vi är en företagshälsovård som har olika kunder/företag knutna till oss. Ibland är jag ju också ute på företag, men min "hemmaarena" är på vår egna mottagning. Den fungerar typ som vårdcentral, men har lite ytterligare kompetenser som är inriktade på organisation och ledarskap.

    Men lycka till med utbildningen, jag hoppas att du kommer att trivas om du nu bestämmer dig för att söka!

  • Teddis

    Hej,

    Intressant tråd, har ett tillägg.

    Vad läste du för kurser? Hur mycket praktik hade du?

    Var det svårt/lätt att få jobb?

  • tessilina
    Teddis skrev 2015-08-25 21:20:34 följande:

    Hej,

    Intressant tråd, har ett tillägg.

    Vad läste du för kurser? Hur mycket praktik hade du?

    Var det svårt/lätt att få jobb?


    Jag läste på Umeå Universitet, du kan läsa på deras hemsida för kursupplägg. Det är ju några år sedan nu, men har nog inte ändrats så mycket efter det. Sedan har jag läst till en Magisterexamen i Arbetsliv och Hälsa och lite småskurser inom manuell behandling.

    Jobbar du som FT eller har planer på att plugga?
  • Sjg

    Jag är 30, arbetar i primärvården och tjänar 31000. 5 års arbetslivserfarenhet. 

  • tessilina

    Intressant att dra i liv i denna tråd igen :) det har gått en hel del tid sedan sist jag skrev här (minns inte vilket år det var? Ser bara datum). Jag skrev alltså längre upp i tråden. Tjänar numera 33.900kr i privat sektor, samma arbetsgivare som tidigare. Någon mer där ute som vill delge?

  • Mia8302

    Tessilina; jag vill också utbilda mig till FT. Så roligt att du har en sån bra lön, fin utveckling på den sen 2015! ???? Jag ska försöka få bra resultat på högskoleprovet och sen söka in. Bor dock i Malmö så närmsta är Lund och där är det 1:35-1:45 för att komma in. Men ger inte upp. Har jobbat 4 år på hälsokostbutik och är internutbildad och innan dess flera olika sociala arbeten (har en fritidsledarutbildning). Jag hoppas det kan ge lite plus när jag är nyexad. Är ju inte 20 längre, är 34 år nu. Mamma ledig med första barnet nu. ????

Svar på tråden Vad tjänar en Fysioterapeut/Sjukgymnast?