• Leo mama

    Min son har Down Syndrom

    Min son föddes i februari 2015. Han har Down Syndrome.
    Sen min son kom har det varit mycket drama under en lång tid men nu är allt stabilt.
    Men vi har inte något stöd och information. Vi vet bara lite om Downs syndrom.  Vi var i centrum Habilitering två möten, dock ingen av våra frågor ingen kunde svara.

    Kanske här jag hitta föräldrar till barn med Downs syndrom som kommer att veta svaret på mina frågor.

    Vid vilken ålder kan vi få vardbidrag?
    Är gomplatta använder i sverige for barn med down syndrome och vid vilken ålder barnet?
    Är det lämpligt att användar Castillo Morales målsättning metod??
    Har familj med barn som har Down Syndrom chance för kortare kötiderna for lagenhet?

    Jag kommer fran Polen, säger jag svagt svenska. I Sverige lever vi ett år. Vi flyttade hit på grund av min man arbete. Men vi har inte bostäder. Köer är mycket långa.
    Nu bor vi  i  en lägenhet som vi kan använder tills renovering (korttid kontrakt). Renoveringen planeras för de kommande månaderna.

    Eller kanske finns det här några polska familj med ett barn med Downs syndrom?

    Jag har så många frågor...

  • Svar på tråden Min son har Down Syndrom
  • Valle80

    Jag hoppas verkligen inte att ni får vårdbidrag i Sverige då ni inte är svenska medborgare och inte har varit hör mer än ett år.

    Jag tycker att ni åker till Polen, som har lika bra sjukvård som här och får hjälp där!

  • fjanten
    Valle80 skrev 2015-04-13 15:54:16 följande:

    Jag hoppas verkligen inte att ni får vårdbidrag i Sverige då ni inte är svenska medborgare och inte har varit hör mer än ett år.

    Jag tycker att ni åker till Polen, som har lika bra sjukvård som här och får hjälp där!


    Fast man får ju bosätta sig i andra eu-länder hur man vill i och för sig.

    Detta med bidrag när ni kommer från Polen har jag ingen koll på.
  • Mamori

    Jag kan svara på frågan om vårdbidrag i alla fall Solig Det kan ni söka när som helst om ni känner att det är mer tid/arbete/pengar som går åt till sonen än med ett vanligt barn. Därför söker många inte när barnet är en baby för då går det åt massa tid till alla barn, men för vissa kan det säkert vara bra att göra redan då. Har ni en kontakt på habiliteringen så kan ni fråga dem om hjälp, de ska hjälpa till vid vårdbidragssökning.

  • Valle80
    fjanten skrev 2015-04-13 15:57:45 följande:

    Fast man får ju bosätta sig i andra eu-länder hur man vill i och för sig.

    Detta med bidrag när ni kommer från Polen har jag ingen koll på.


    Det stämmer. Men du har inte rätt att söka vårdbidrag. Om inte barnet är svensk medborgare dvs.

    Om du arbetar och betalar skatt i Sverige har du rätt till barnomsorg.
  • Leo mama

    är ni säkert?
    På Försäkringskassan webbsida har jag hittad information

    "För att beviljas vårdbidrag måste den sökande föräldern anses vara bosatt i
    Sverige och därmed omfattas av svensk socialförsäkring."

    Jag pratar lite svenska, men jag tror vi behover ointe vara svensk medborgare för att söka vardbidrag.

  • Valle80
    Leo mama skrev 2015-04-13 16:37:38 följande:

    är ni säkert?

    På Försäkringskassan webbsida har jag hittad information

    "För att beviljas vårdbidrag måste den sökande föräldern anses vara bosatt i

    Sverige och därmed omfattas av svensk socialförsäkring."

    Jag pratar lite svenska, men jag tror vi behover ointe vara svensk medborgare för att söka vardbidrag.


    Det är ju bra för dig om det stämmer. För mig bevisar det i så fall att systemet är mer banalt än jag trodde.
  • Nerfherder
    Valle80 skrev 2015-04-13 16:48:42 följande:
    Det är ju bra för dig om det stämmer. För mig bevisar det i så fall att systemet är mer banalt än jag trodde.
    Ehh vad håller du på med?
  • Morsan 027
    Valle80 skrev 2015-04-13 16:48:42 följande:
    Det är ju bra för dig om det stämmer. För mig bevisar det i så fall att systemet är mer banalt än jag trodde.
    Vad är syftet med dina svar i tråden?
    Inte är det att vara hjälpsam i alla fall.
  • viseversa
    Leo mama skrev 2015-04-13 16:37:38 följande:

    är ni säkert?
    På Försäkringskassan webbsida har jag hittad information

    "För att beviljas vårdbidrag måste den sökande föräldern anses vara bosatt i
    Sverige och därmed omfattas av svensk socialförsäkring."

    Jag pratar lite svenska, men jag tror vi behover ointe vara svensk medborgare för att söka vardbidrag.


    Ts ring och fråga försäkringskassan. Dom

    Som jobbar där vet säkert hur det ligger till. : )
  • Valle80
    Morsan 027 skrev 2015-04-13 16:57:26 följande:

    Vad är syftet med dina svar i tråden?

    Inte är det att vara hjälpsam i alla fall.


    Min svåger bosatte sig i Polen för 2 år sedan. Familjen råkade ut för en olycka, dom har inte fått någon hjälp/vårdbidrag i Polen. Därför trodde jag ALDRIG att du kan få det i Sverige om du är en EU medborgare!
Svar på tråden Min son har Down Syndrom