• bkmamma

    Gastric sleeve eller gastric bypass. Vad ska jag göra?!

    Jag behöver lite tips från er som gjort någon av dessa. Jag är beviljad att göra en av dessa (får välja själv vilken). Läkaren säger att jag kan göra vilken som.
    Först var det planerat en gastric bypass, men efter att jag fick veta att man även tar bort 1m av tarmen där all näring m.m tas upp känner jag att en sleeve känns mer för mig. Jag vill INTE ta få näringsproblem som är dubbel så stor risk med en gastric bypass. Nackdelen med en sleeve är att du inte får några dumping effekter vilket egentligen är det jag vill och behöver få, annars kanske det är risk att jag börjar äta som förut igen. Känns just nu som jag lutar mot en sleeve då en gastric bypass känns så otroligt mycket och stor..
    Är det någon här som kan dela med sig?

  • Svar på tråden Gastric sleeve eller gastric bypass. Vad ska jag göra?!
  • Långbenopluto

    Jag fick oxå välja, jag valde GBP direkt, utan att tveka, av samma anledningar som du räknar upp.

    Äter man som man ska och tar sina vitaminer så är risken för få näring/vitaminbrist mycket liten.

  • Erizajo

    Jag har gjort gbp, fick höra att det var mycket större risk för komplikationer vid sleeve då de ofta kan börja läcka. Känner ingen som fått näringsproblem fast jag vet många som gjort op.

  • bkmamma

    Jag känner mig mer rädd för en gastric bypass då det är så mycket som skall göras om och skäras av medans en sleeve är sådant mindre ingrepp och "bara" att magsäcken halveras. Man slipper dessutom äta massa tillskott livet ut.
    Har ni haft några problem efter er operation?

  • Långbenopluto
    bkmamma skrev 2015-04-13 20:33:55 följande:

    Jag känner mig mer rädd för en gastric bypass då det är så mycket som skall göras om och skäras av medans en sleeve är sådant mindre ingrepp och "bara" att magsäcken halveras. Man slipper dessutom äta massa tillskott livet ut.
    Har ni haft några problem efter er operation?


    Nej, inga problem alls. det är 5 år sedan jag opades.
  • forme

    Jag står själv nu i valet mellan gastric bypass eller gastric sleeve.
    Jag var först inställd på att göra en gastric bypass, men efter att ha varit på informationsmöte i veckan, där det kändes som att dom förespråkar gastric sleeve så har jag blivit fundersam.
    Det som får mig att vilja göra gastric bypass är att jag är väldigt otålig,jag tror jag kommer gå ner mycket snabbare med denna metoden.
    Precis som vissa andra skrivit så tänker jag en del på dumping också.

    Det som får mig att vilja göra en gastric sleeve är väl att den känns lite säkrare?

    Jag tror nog på båda metoderna egentligen.
    Och oavsett vilken jag väljer så är jag säker på att jag kommer gå ner i vikt.
    Jag är redo att börja mitt nya liv.
    Synd bara att det är sommar uppehåll snart och att jag inte kommer kunna få min operation gjord innan den.

  • micromat

    Jag skulle utan tvekan välja sleeve. Gbp har alldeles för många olika sorters komplikationer.

    Är opererad sen många år jag och många med mig har drabbats riktigt hårt av komplikationer efter gbp.

Svar på tråden Gastric sleeve eller gastric bypass. Vad ska jag göra?!