• Anonym (Kaffedraken)

    Vi som känner oss ensamma när barnet/en är hos andra föräldern

    Hej alla!

    Ikväll har jag skjutsat barnen till sin pappa. Och nu när jag kommer hem till ett tomt hus så sköljer ensamhetskänslorna över mig. Kanske är det fler som känner som jag?

    Den här tråden är till för oss som vill ha lite sällskap i ensamheten. Någon att bara "hänga lite med" när tomheten i soffan blir för stor.

    Välkommen!

  • Svar på tråden Vi som känner oss ensamma när barnet/en är hos andra föräldern
  • Anonym (Kaffedraken)

    Förstår att det måste kännas jobbigt.... är själv på väg mot det nu... ja å min sambo är på väg att gå isär. Just nu bor hon hos sina föräldrar å ja kvar i huset än så länge tills ja hittar något annat... å känner likadant som typ nu ikväll när hon har barnen... känns så ensamt i huset... å är för tyst.....

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (123xxx) skrev 2015-04-13 23:09:29 följande:

    Förstår att det måste kännas jobbigt.... är själv på väg mot det nu... ja å min sambo är på väg att gå isär. Just nu bor hon hos sina föräldrar å ja kvar i huset än så länge tills ja hittar något annat... å känner likadant som typ nu ikväll när hon har barnen... känns så ensamt i huset... å är för tyst.....


    Ja, det är inget roligt. Jag hoppas man vänjer sig så småningom. Att saknaden efter barnen blir mindre påtaglig.

    Hur hanterar du ensamheten?

    Jag försöker distrahera mig. Sätter gärna på tv:n för att få lite ljud i huset.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Svårt att vänja sig att vara utan barnen... det kommer ja nog inte kunna göra..... men något man får försöka hantera... å iom att detta är så pass nytt så har ja inte hunnit fundera hur å vad ja ska göra.... men blir väll en del ensamma kvällar å får väll försöka göra något....

    bävar lite för hur en helgen kommer kännas....

  • Anonym (Kaffedraken)
    jag har flyttat tillbaka till Sverige för att rädda familjen, men det var för sent!
    nu, har det gott 3 år och jag tycker det är skit svårt att vara ensam!! man vänja inte sig med det... man bara acceptera läget! 
    Jag har jobbat jämt, läggat allt min tid och engeri på jobbet... jag är inget bar eller krog människa...och tyvärr har ingen kompisar och i litten stan! det blir, tv, sport och långa promenad!
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (123xxx) skrev 2015-04-14 06:00:14 följande:

    Svårt att vänja sig att vara utan barnen... det kommer ja nog inte kunna göra..... men något man får försöka hantera... å iom att detta är så pass nytt så har ja inte hunnit fundera hur å vad ja ska göra.... men blir väll en del ensamma kvällar å får väll försöka göra något....

    bävar lite för hur en helgen kommer kännas....


    Ja, usch. Helgerna är inte alltid roliga.
    Man får försöka vänja sig så gott det går.

    Jag tänker att det är ok att känna sig ensam. Och att det måste finnas många människor som känner sig ensamma.

    Skriv här när du vill ha lite "sällskap". :)
  • Anonym (Kaffedraken)
    jordnära skrev 2015-04-14 07:28:34 följande:
    jag har flyttat tillbaka till Sverige för att rädda familjen, men det var för sent!
    nu, har det gott 3 år och jag tycker det är skit svårt att vara ensam!! man vänja inte sig med det... man bara acceptera läget! 
    Jag har jobbat jämt, läggat allt min tid och engeri på jobbet... jag är inget bar eller krog människa...och tyvärr har ingen kompisar och i litten stan! det blir, tv, sport och långa promenad!
    Jobbig sits för dig.

    Ja, det är inte lätt att hitta nya vänner när man kommit en bit i livet. Själv är jag 40+ och mina vänner har ju familj. Då har de ju inte så mycket tid för mig. Och det förstår jag ju.

    Har du kollegor som du kan hänga med lite?
    Det har jag, så det känns skönt.
  • Anonym (Kaffedraken)
    MissFine skrev 2015-04-14 15:49:17 följande:

    Ja, usch. Helgerna är inte alltid roliga.

    Man får försöka vänja sig så gott det går.

    Jag tänker att det är ok att känna sig ensam. Och att det måste finnas många människor som känner sig ensamma.

    Skriv här när du vill ha lite "sällskap". :)


    Jo det får man göra. ...men lite jobbigt å känna sig ensam..... men helgerna utan barnen får man väll fördriva på något sätt....

    tackar för erbjudandet om att skriva här när ja behöver sällskap..... å säger detsamma..... trevligt å kunna ha något sällskap.....
  • Anonym (Kaffedraken)
    MissFine skrev 2015-04-14 15:51:12 följande:
    Jobbig sits för dig.

    Ja, det är inte lätt att hitta nya vänner när man kommit en bit i livet. Själv är jag 40+ och mina vänner har ju familj. Då har de ju inte så mycket tid för mig. Och det förstår jag ju.

    Har du kollegor som du kan hänga med lite?
    Det har jag, så det känns skönt.
    det kan man säga :)
    ja, visst jag har kollegor, men hur roligt är det o hänga med dem som man har jobbat med hela dagen :) det klart inget fel på dem, men a man chef på jobbat, vill träffa andra som inte jobba med, om du förstår vad jag menar.. 
    hur gammla är dina barn?
  • Anonym (Kaffedraken)
    jordnära skrev 2015-04-14 22:09:07 följande:
    det kan man säga :)
    ja, visst jag har kollegor, men hur roligt är det o hänga med dem som man har jobbat med hela dagen :) det klart inget fel på dem, men a man chef på jobbat, vill träffa andra som inte jobba med, om du förstår vad jag menar.. 
    hur gammla är dina barn?
    Jag har två goa tonåringar. Så de hänger ju med kompisar eller sitter framför datorn.

    Nej, det såklart. Inte så kul om man är chef att hänga med kollegorna efter jobbet.

    Du skrev att du bor i en liten stad. Då är det såklart inte så lätt att träffa nya människor. Själv bor jag i huvudstaden, så människor finns det gott om här. Men det är ändå inte lätt att träffa nya människor. Alla har liksom fullt upp med sitt.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag har levt varannan veckas liv nu i 4 år. Försökt mig på ett par relationer som inte funkat så har gett upp det helt nu.

    Det har tagit många år att faktiskt trivas med ensamheten. I början tyckte jag det var superjobbigt, bokade upp mig på 1000 aktiviteter på helgen, sökte bekräftelse hela tiden.
    Nu har jag landat, och tycker det är så skönt. Visst, ibland drabbas man av den stora ensamheten när man känner sig övergiven av alla men inte så ofta nuförtiden.

    Jag har inget jättestort socialt nät, har en nära vän som jag kan åka till spontant utan att behöva göra upp något i förväg. Har också en del bekanta jag träffar mer eller mindre regelbundet, och ett tjejgäng som man kan hitta på kul saker med ibland. Umgås inte med mina kollegor, inget intresse av det alls.

    Lämningsdagen är alltid värst, alltså när min vecka är slut och pappan tar över. Då vill jag inte träffa någon, är totalt slut, deppig, sur. Ligger dessa kvällar framför tvn och är bitter, isolerar mig och sörjer. Dagen efter känns det alltid bättre. Tränar en del på barnfri tid, försöker träffa folk, går en promenad med nån tjejkompis ibland, jobbar förstås mycket. Försöker lära mig att trivas med att göra saker själv, var ex på bio själv vid jul för första gången, lite märkligt men det gick bra och jag kände mig faktiskt lite stolt som gjorde det. Funderar på om jag ska resa någonstans själv, typ en weekendresa till ex Barcelona nu i vår, får se om jag vågar.

    Nä i stort har jag en bra balans i mitt liv just nu och jag trivs alldeles utmärkt.

Svar på tråden Vi som känner oss ensamma när barnet/en är hos andra föräldern