• Äldre 14 Apr 09:05
    1071 visningar
    3 svar
    3
    1071

    allting bara snurrar

    Hej allihopa, jag måste få skapa denna tråd och skriva av mig lite.
    Det hela började egentligen vid vår förra (första) graviditet, som slutade i ett traumatiskt och smärtsamt missfall i vecka 10. Åkte in och ut på akuten flera gånger pågrund av att det döda fostret inte ville komma ut. smärtan var fruktansvärd. fick tillslut träffa en gynekolog som genast bokade in mig för skrapning men dagen innan kom allt ut. Drabbades sedan av depression, som höll i sig ett och ett halvt år ungefär, vi lyckades inte bli gravida. testade oss på olika kliniker och allt såg bra ut, men det funkade i alla fall inte. Nu efter 2,5 år är vi gravida igen, är nu 26+2 och livrädd varje dag för att något ska hända med barnet.
    Men till saken hör att jag hela livet varit extremt rädd för att föda barn, jag är extremt smärträdd. Var väldigt aktiv och klumpig som barn och hamnade flera gånger på lassarettet, jag vet inte om detta kanske ligger för grunden. Vid smärta så går jag in i mig själv och hamnar i någon slags panik/ångest vakum/bubbla och där får ingen kontakt med mig. Inte ens sambon. Vi har skrivit in oss för aurora samtal men jag känner redan nu att jag inte kommer att klara av en vaginal förlossning. Som barn var jag också med om övergrepp under fyra år vilket gör att jag har väldigt svårt att hantera att främmande människor ska röra i mig där nere. Jag har gått i terapi för detta flera år och jag mår idag bra och känner mig stark i mig själv, men vissa ärr kommer jag alltid att bära med mig. Som det här med att främmande människor ska röra i mig, har väldiga problem med att gå på vanliga gynekolog undersökningar.
    Barnet som nu ligger i min mage är så älskat och efterlängtat att det inte går att förklara, problemet är som sagt denna förlossnings/smärt rädsla. Jag har redan på känn att aurora samtalen inte kommer att hjälpa, Hur ska jag på några månader lyckas "bli trygg". Allting lutar åt ett planerat snitt. då vet jag vilken dag det ska hända, jag kan förbereda mig vilket kan minska min rädsla. Jag behöver inte ha ont när jag kommer in och jag får träffa läkare och sjuksköterskor i lugn och ro. Det skulle hjälpa mig oerhört. Men då är jag ju självklart orolig för ryggmärgsbedövningen och hur ont man kommer att ha efter snittet, finns det någon här som gjort planerat snitt och själv haft förlossningsfobi? Skulle bli väldigt tacksam om någon kunde dela med sig av sina erfarenheter.
    Tack på förhand!

  • Svar på tråden allting bara snurrar
  • Äldre 14 Apr 09:44
    #1

    Jag genomgick ett KS för ca en månad sedan på grund av förlossningsrädsla. Rädslan fick jag pga min första förlossning, då jag födde vaginalt. Jag fick ett möte med en aurorabarnmorska men tyckte snarare att det förvärrade saken då hon pressade mig och var väldigt oempatisk. Bad om tid hos en läkare, och av henne blev jag lovad ett snitt om jag gick hos en psykolog resten av graviditeten och gav det en chans att "omvändas". Blev, som väntat, inte "omvänd" och i vecka 37 fick jag mitt snitt beviljat av samma läkare, som hon lovat.

    Snittet gick bra men det tog mycket längre tid att återhämta sig och man har ju väldigt ont efteråt i ca en vecka (detta är ju också individuellt). En vaginal förlossning är ju också individuell hur ont de gör. Jag hade väldigt, väldigt ont men har två vänner som inte hade så värst ont alls. En har ondarevid mens. Vet inte riktigt vad du vill veta, men har du några frågor är det bara att PM:a mig :) Lycka till hur du än beslutar att göra.

  • Äldre 14 Apr 13:24
    #2

    Tack för ditt svar!
    Hjälpte det att äta värktabletter efteråt eller kändes det som att det inte hjälpte? Gjorde det konstant ont eller kom det när du böjde dig,kliva upp ur sängen osv?  hur upplevde du ryggmärgsbedövningen? Och hur många dygn fick du stanna kvar på sjukhuset efter snittet?
    Förlåt att jag bombarderar dig med frågor, men det är så värdefullt att få skriva med någon som just gått igenom detta!

  • Äldre 1 May 20:32
    #3

    Hej. Ser att det var ett tag sen du skrev, men tänkte iallafall dela med mig av mina upplevelser. Jag har fött två barn vaginalt och ett med akut kejsarsnitt. Jag trodde innan att kejsarsnitt var en enkel och relativt smärtfri väg att få ett barn på. Min första förlossning var långdragen och jobbig med långt värkarbete, men efter var jag endast lite öm i baken, min andra förlossning var en dröm, det tog fem timmar från första värk och gjorde inte så ont att jag behövde smärtstillande. Mitt kejsarsnitt gick relativt lugnt till för att vara akut, men jag blev undersökt innan och fick även kateter insatt, vet inte om det alltid sätts kateter eller om det bara görs ibland. Men efter snittet hade jag smärtor som var tusen gånger värre än mina värsta smärtor under mina vaginala förlossningar, det tog mig veckor att kunna sätta mig upp i sängen och högsta dosen morfin hjälpte inte mig, efter mina vaginala förlossningar behövde jag endast en alvedon det första dygnet för eftervärkarna. Nu upplever alla snitt olika och även smärtan efter, men om jag fick välja så skulle jag aldrig frivilligt utsätta mig för smärtan ett snitt bidrar till igen. Att föda vaginalt är inte bara smärta, det är även kraft och en häftig upplevelse. Vad du än väljer som kommer du inte ifrån smärtan, och om det blir snitt så hoppas jag att du får en bättre efterupplevelse än jag fick! Lycka till :)

Svar på tråden allting bara snurrar