• Februari12

    "Kan inte"

    min precis 3 år fyllda son har problem med motgångar eller när någon sätter press på honom och säger att "han kan inte". Han börjar att gråta direkt. Det kan vara allt från att ta på sig ett par strumpor (han kan klä sig själv) eller stora saker som att klättra upp långt i luften i klätterställning, till att göra en kullerbytta. Ibland säger han att han inte kan och börjar att gråta innan han ens ha testat saken.

    Hur får jag honom att komma ur den här spiralen. Jag försöker hjälpa honom så mycket jag kan i att uppmuntra honom, låta honom göra saker själv i sin takt. Men det låser sig oftast.

  • Svar på tråden "Kan inte"
  • Birgitta02

    Vissa har lite svårare med utmaningar än andra. Tycker du ska ta det i hans takt.

  • blomman 2
    Februari12 skrev 2015-04-15 09:11:45 följande:

    min precis 3 år fyllda son har problem med motgångar eller när någon sätter press på honom och säger att "han kan inte". Han börjar att gråta direkt. Det kan vara allt från att ta på sig ett par strumpor (han kan klä sig själv) eller stora saker som att klättra upp långt i luften i klätterställning, till att göra en kullerbytta. Ibland säger han att han inte kan och börjar att gråta innan han ens ha testat saken.

    Hur får jag honom att komma ur den här spiralen. Jag försöker hjälpa honom så mycket jag kan i att uppmuntra honom, låta honom göra saker själv i sin takt. Men det låser sig oftast.


    Det här är inte ovanligt...barn är så olika. Har du precis börjat att ställa kraven,hjälpt honom mycket innan? Då kan han reagera sådär. Han kanske är rädd för att göra "fel"? Hur som helst så stärk hans självkänsla och ge beröm när han är modig,kan själv i det han gör. Höjdrädda är många barn,det var mitt barn också ! Jag var väldigt tydlig med att bara puscha lite men om det låg verklig rädsla så satte jag genast stop. Jag var också väldigt väldigt tydlig med att man är modig och bra på olika saker och lyfte dagligen upp allt som hon är bra på. Kanske lite tips?
  • isolande

    Känner igen det där. Har en snart 4-åring som alltid varit lite sen motoriskt. Hon försöker kanske en gång med det "nya" och går det inte på en gång så blir hon jättearg, ledsen och gråter.

    Jag brukar aldrig pressa på eller försöka locka henne när hon blir så, utan säger att man måste öva för att bli bra på något. Man kan inte allt från början, mamma kan inte de här sakerna heller, osv. Det kan vara allt från att klättra åt fel håll i rutchkanan, få fart på gungan själv, göra kullerbytta eller rita en gubbe....

    Ibland vägrar hon försöka att t.ex ta på jackan utan säger direkt "kan inte". Då hjälper jag henne, alltid i princip. Oftast nästa dag överraskar hon genom att själv försöka när jag inte ser. Lyckas hon blir hon superglad förståss Glad.

    Tror man inte ska göra det till en grej så länge nyfikenheten på att lära sig nya färdigheter fortfarande finns där Glad

Svar på tråden "Kan inte"