• Anonym (123)

    Han kör sitt eget race (umgänge)

    Har en dotter med svår Adhd och ett flertal autistiska drag. Hon har en riktigt hög medicindos för sin ålder och det hade egentligen krävts ännu högre men läkaren vågar inte gå högre och har därför rekommenderat att göra hennes kost socker -och glutenfri. Detta har vi följt under lång tid nu och fått jättebra resultat, det märks direkt när hon avvikit ifrån kostplanen.

    Hennes pappa har helgumgänge med henne och förstör allt, han struntar helt och hållet i kosten och det planeras alltid in festligheter och handlas godis samt äts kakor och vitt bröd och det påverkar henne negativt till max. Det tar flera dagar att få ner henne på jorden igen och fungera normalt efter en helg hos honom. Lärarna har vid flera tillfällen frågat om vi slutat med/glömt ta medicinen för hon kan inte hänga med.

    Pappan har aldrig medverkat på ett läkarbesök på alla år trots uppmaningar och till slut sa jag att om han inte ska vara med så måste han följa mina direktiv vilket jag fick ett ok för. Men som ni förstår så struntar han i det helt och kräker ur sig att jag ska skita i vad dom gör vilket jag egentligen gör om han bara kunde följa kostplanen.

    Jag har enskild vårdnad och barnet mår dåligt, hur hade ni gjort?

  • Svar på tråden Han kör sitt eget race (umgänge)
  • Anonym (Jag)

    Hade låtit pappan ha varannan vecka istället så han själv ser att kosten är viktig.

  • Anonym (123)
    Anonym (Jag) skrev 2015-04-15 09:34:57 följande:

    Hade låtit pappan ha varannan vecka istället så han själv ser att kosten är viktig.


    Det kommer inte på frågan då han varken klarar det ansvaret eller kan pga jobb på kvällar och helger.

    Med tanke på att han inte deltar i sjukhus och skolmöten och vi bor för långt ifrån varandra för att det ska funka så är det definitivt inget alternativ.

    Dottern har bott hos mig hela sitt liv sen hon var fyra månader och vill fortsätta med det.
  • Anonym (123)

    Folk har påpekat att jag inte bör sända iväg henne.

  • Kjell2

    Finns det av domstol eller familjerätten fastställt umgängesschema?

    Om inte kan du göra lite som du vill. Risken du tar är bl a att pappan startar en vårdnadstvist och får fastställt schema, då blir  du rejält låst.

    Ett steg kan vara att försöka få pappan till familjerätten och få läkaren att skriva direkt till pappan. Oavsett så är du väldigt mycket utlämnad. Ditt beslut och du får ta mycket konsekvenser oavsett vad du väljer.

  • Anonym (me)

    skulle ha lagt umgänget i mitt egna hem eller skicka med matlådor i början. går han inte med på nåt av det skulle jag sagt att umgänget uteblir pga att det faktiskt är skadligt för barnet.

  • Anonym (Jag)
    Anonym (me) skrev 2015-04-15 09:58:35 följande:

    skulle ha lagt umgänget i mitt egna hem eller skicka med matlådor i början. går han inte med på nåt av det skulle jag sagt att umgänget uteblir pga att det faktiskt är skadligt för barnet.


    Matlpdor skulle inte hjälpa då han ändå skulle ge kakor, läsk, godis.

    Synd att ni ej kan ha vv för nu är han roliga helgpappan och då blir det fest. Med vv tillkommer vardag och ett annat ansvar.
  • Anonym (Lolita)
    Anonym (123) skrev 2015-04-15 09:51:59 följande:

    Folk har påpekat att jag inte bör sända iväg henne.


    De blir väldigt svårt för dej att förklara för domstolen att du tycker att maten är viktigare än tiden med pappa.
  • Anonym (123)
    Kjell2 skrev 2015-04-15 09:54:52 följande:

    Finns det av domstol eller familjerätten fastställt umgängesschema?

    Om inte kan du göra lite som du vill. Risken du tar är bl a att pappan startar en vårdnadstvist och får fastställt schema, då blir  du rejält låst.

    Ett steg kan vara att försöka få pappan till familjerätten och få läkaren att skriva direkt till pappan. Oavsett så är du väldigt mycket utlämnad. Ditt beslut och du får ta mycket konsekvenser oavsett vad du väljer.


    Nej, har inget fastställt utan har bestämt från gång till gång pga jobb och dotterns intresse.

    Det har jag redan försökt men funkar inte, han vägrar följa med och läkaren har försökt att komma i kontakt med honom flera gånger utan att lyckas.
  • Kjell2
    Anonym (123) skrev 2015-04-15 10:19:38 följande:
    Nej, har inget fastställt utan har bestämt från gång till gång pga jobb och dotterns intresse.

    Det har jag redan försökt men funkar inte, han vägrar följa med och läkaren har försökt att komma i kontakt med honom flera gånger utan att lyckas.
    Tja, upp till dig. Finns risk för stök och mothugg  oavsett vilken väg du väljer.


  • Anonym (123)

    Ligger inte dotterns intresse också till grund för hur ofta/sällan umgänget ska äga rum, speciellt om det inte är bra för henne?

Svar på tråden Han kör sitt eget race (umgänge)