• Äldre 15 Apr 14:17
    2381 visningar
    13 svar
    13
    2381

    Nån som haft kraftig blödning efter v. 12 som det gått bra för?

    Är i vecka 14 nu och fick igår en kraftig blödning helt plötsligt utan förvarning. Blödde igenom trosor, jeans...ja blödde väldigt mycket. Fick in akut och de såg på vul att bebis levde. Hjärtat slog och den rörde på sig. Livmodertappen såg bra ut. Fortsatte blöda ett tag efteråt, men slutade sen helt på kvällen. Är SÅ orolig nu att detta inte ska gå bra. Hade det varit en liten blödning hade jag inte varit så orolig. Men det var inte lite blod... :( Läkaren sa att det fanns goda förhoppningar eftersom allt såg bra ut på ul. Men kan också vara tecken på något som INTE är bra. Ska in på ny kontroll på fredag, vilket känns som en evighet dit......

    Var på kub förra veckan och där såg allt jättebra ut och fick lägsta sannolikheten för kromosomfel.

    Nu undrar jag om någon mer fått en kraftig blödning efter vecka 12 och att det ändå gick bra sen? Vill ALLTSÅ INTE höra skräckhistorier eller "inte för att skrämma upp dig, men..." Vill BARA höra om någon varit med om samma sak och det ändå gått bra. Respektera detta tack <3

  • Svar på tråden Nån som haft kraftig blödning efter v. 12 som det gått bra för?
  • Äldre 15 Apr 14:57
    #1
    Hallonmaja skrev 2015-04-15 14:17:09 följande:

    Är i vecka 14 nu och fick igår en kraftig blödning helt plötsligt utan förvarning. Blödde igenom trosor, jeans...ja blödde väldigt mycket. Fick in akut och de såg på vul att bebis levde. Hjärtat slog och den rörde på sig. Livmodertappen såg bra ut. Fortsatte blöda ett tag efteråt, men slutade sen helt på kvällen. Är SÅ orolig nu att detta inte ska gå bra. Hade det varit en liten blödning hade jag inte varit så orolig. Men det var inte lite blod... :( Läkaren sa att det fanns goda förhoppningar eftersom allt såg bra ut på ul. Men kan också vara tecken på något som INTE är bra. Ska in på ny kontroll på fredag, vilket känns som en evighet dit......

    Var på kub förra veckan och där såg allt jättebra ut och fick lägsta sannolikheten för kromosomfel.

    Nu undrar jag om någon mer fått en kraftig blödning efter vecka 12 och att det ändå gick bra sen? Vill ALLTSÅ INTE höra skräckhistorier eller "inte för att skrämma upp dig, men..." Vill BARA höra om någon varit med om samma sak och det ändå gått bra. Respektera detta tack <3


    Min kompis fick blödningar nån gång i vecka 30-32, lades in för kontroller och allt såg bra ut! Hon fick vila i några dagar och blev sjukskriven i ett par veckor men får snart sin lilla bebis som verkar må väldigt bra! Jag håller tummarna! Stor kram!
  • Anonym (En mamma)
    Äldre 15 Apr 15:53
    #2

    Ja. Hade mycket kraftiga blödningar ända fram.till v20 och barnmorskan sa att det var omöjligt att rädda det här, missfall på gång. Låg inlagd och åt Cyklokapron och fick Bricanyl mot värkar. Har idag ett par välskapta tvillingar.

  • Anonym (kompi­s)
    Äldre 15 Apr 17:53
    #3

    Min kompis hade det i v 12 och fick göra vul där allt såg bra ut. Hon är nu i v 19 och har precis varit på rul och allt ser fortfarande bra ut. Håller tummarna för er!

  • Äldre 15 Apr 18:06
    #4

    Hade oregelbundna blödningar i flera veckor fram till v.12 och efter ett cellprov i v. 15 fick jag en kraftig blödning, men blödningarna har inte påverkat barnets hälsa, vad RUL visade igår iaf

  • Äldre 15 Apr 19:34
    #5

    Tack snälla för era svar! Får lite mer hopp i alla fall. Läkaren ville skjuta på kontrollen till nästa vecka, tyckte inte det var mer akut eftersom jag slutat blöda och ul såg bra ut. Började gråta när han sa det, känner att jag absolut vill ha en kontroll denna vecka! Så fick till slut en tid på fredag. Denna oro och ovisshet känns otroligt jobbig men har lite hopp kvar iaf <3

    Ni som blödigt kraftigt, har ni fått någon förklaring till varför?

  • Anonym (En mamma)
    Äldre 15 Apr 19:45
    #6

    Moderkakan kan sitta lite lågt placerad och när livmodern växer lossnar moderkakan lite i nederkant. Moderkakan är rik på blodkärl och kan blöda rätt ymnigt även vid en liten skada. Det var den förklaring jag fick.

  • Äldre 15 Apr 21:17
    #7

    Jag blödde av och till de första 4 månaderna, ibland till och med en full binda bara på en timme, men lillkillen i magen mådde bra hela tiden. Trots många extra ultraljud kunde läkarna inte sägs varför, slemhinnorna var en orsak, troligen också endometriosärren. En frisk liten kille på ett år har jag nu, trots blödningarna.

    Lycka till, går nog bra ska du se!

  • Äldre 16 Apr 14:48
    #8

    Nu är allt hopp borta typ :'( På toa förut kände jag hur nåt kom ut. Var som en trådig ljusbrun klump (ursäkt äcklet). Sen när jag duschade kände jag att nåt kom ut. trodde jag blödde men det var inte rött. Är rädd att det var fostervatten. Blev jätterädd igen och ringde 1177 men får ingen kontroll idag. Får vänta tills imorgon. Han bara sa att de gör inget nu ändå. Antingen stöts det ut eller så får jag söka akut om jag störtblöder eller får feber. Då måste man göra ingrepp. Fattar ingentin. Kub förra v visade att allt var bra och nu detta när jag nästan är i v 15! Aldrig varit med om nåt hemskare .... Bara ligga och vänta. Ont i örat får man komma akut för men inte detta! Förstår att de inte kan göra något om det är missfall men varför lyssnar ingen på min oro och ångest?

  • Anonym (En mamma)
    Äldre 16 Apr 16:29
    #9
    Hallonmaja skrev 2015-04-16 14:48:11 följande:

    Nu är allt hopp borta typ :'( På toa förut kände jag hur nåt kom ut. Var som en trådig ljusbrun klump (ursäkt äcklet). Sen när jag duschade kände jag att nåt kom ut. trodde jag blödde men det var inte rött. Är rädd att det var fostervatten. Blev jätterädd igen och ringde 1177 men får ingen kontroll idag. Får vänta tills imorgon. Han bara sa att de gör inget nu ändå. Antingen stöts det ut eller så får jag söka akut om jag störtblöder eller får feber. Då måste man göra ingrepp. Fattar ingentin. Kub förra v visade att allt var bra och nu detta när jag nästan är i v 15! Aldrig varit med om nåt hemskare .... Bara ligga och vänta. Ont i örat får man komma akut för men inte detta! Förstår att de inte kan göra något om det är missfall men varför lyssnar ingen på min oro och ångest?


    Lilla vännen <3 Känner starkt med dig och förstår att du är både ledsen och rädd. Tyvärr finns inga tröstens ord att ge i denna stund, vi kan bara känna varmt med dig i din sorg.
  • Äldre 21 Apr 16:30
    #10
    Anonym (En mamma) skrev 2015-04-16 16:29:27 följande:

    Lilla vännen <3 Känner starkt med dig och förstår att du är både ledsen och rädd. Tyvärr finns inga tröstens ord att ge i denna stund, vi kan bara känna varmt med dig i din sorg.


    Tack snälla du för omtanken men det verkar gått bra trots allt! Troligen var det inte fostervatten som kom i duschen då undersökningen i fredags visade att livmodertappen är helt normal och bebisen mår bra! Trots den kraftiga blödningen förra veckan. Var dessutom hos min bm imorse och lyssnade på hjärttljuden som lät friskt och starkt i 150 slag/minut <3 Så nu vågar jag hoppas igen att detta ska gå bra. Nu är det en vecka sedan den kraftiga blödningen och bebis mår bra hittills. Känns som bra förutsättningar!

    Har nån annan erfarenheter från kraftiga blödningar efter vecka 12 som gått BRA så dela gärna med er! (OBS, inga dåliga historier tack, behöver inte det!)
  • Anonym (En mamma)
    Äldre 21 Apr 16:38
    #11

    Stort grattis och lycka till! Och säg för all del inte tack, jag är skrockfull. Att tacka när nån säger lycka till betyder otur <3

  • Äldre 27 Apr 17:23
    #12

    Min kompis hade små blödningar och kraftiga blödningar från v 5 till v 15. Hon har nu ett barn på tre månader.

    Förstår att det är jättejobbigt för dig. Kram!

  • Äldre 27 Apr 17:47
    #13

    Hej
    Jag blödde sparsamt (några droppar till ngn matsked) från vecka 6-18 ett par ggr per vecka. Sökte i vecka 6 och fick se ett tickande hjärta, pratade sedan bara med barnmorskan på MVC ang följande blödningar. Kunde inte söka vård flera ggr per vecka (med tanke på att det inte fanns ngt att göra åt saken).

    Två dagar efter efter RUL (vecka 18) blödde jag plötsligt kraftigt..... Jobbar inom sjukvården och fick träffa gynekolog på en gång. Konstaterades att jag hade polyper på livmodertappen som blödde kraftigt (rann ner för benen). Fick komma tillbaka till gynmott efter två dagar för ny undersökning som resulterade i nya kraftiga blödningar....... Sattes in på Cyklokapron och fick vänta på cellprovsresultatet (visade sig vara ok, men svårbedömt pga blödningarna).

    I vecka 22 sövdes jag och mina polyper togs bort (inkl nya prover), har ej blött mer sedan den veckan. Jag är nu i vecka 32 och både jag och barnet mår bra......

    Så visst kan det gå bra!

Svar på tråden Nån som haft kraftig blödning efter v. 12 som det gått bra för?