• Anonym (Ateist)

    Jag är ateist och "måste" delta i kyrkans aktiviteter. Hur ska jag förklara att jag inte vill?

    På orten dit vi flyttade för finns en enda öppen förskola och den drivs i Svenska Kyrkans regi. Sedan ett år tillbaka går vi dit 2-3 gånger varje vecka och sonen tycker att det är jättekul att vara där. Till saken hör att jag är ateist medan min man är troende kristen.

    Kyrkans öppna förskola har en del aktiviteter som är religiösa men det finns alltid möjlighet att bara komma dit och leka (i ett angränsande rum) vilket många gör. Redan från början har vi varit tydliga med att min man deltar med sonen vid de kristna aktiviteterna medan jag bara är där tillsammans med sonen för att leka och träffa andra barn och vuxna. Detta accepterades i början när vi var där, men ju längre tid vi har varit där regelbundet, desto mer upplever jag att de försöker "suga in" även mig i den kristna verksamheten.

    Sonen är nöjd om han får leka med lego, bilar och umgås med andra barn. Han har inte uttryckt någon önskan om att delta vid de kristna aktiviteterna när han bara är där med mig. Men personalen försöker få honom att delta, genom mig trots att både jag och min man vid upprepade tillfällen har varit tydliga med att sonen deltar vid de kristna aktiviteterna (om han vill) när han är där med sin pappa. Dessutom involverar de mig på ett vis som jag inte tycker är okej, genom att till exempel säga till sonen att "ta med dig mamma så kan hon få vara med och tillverka en brinnande buske" eller säga saker som "berätta för mamma om vad vi läste om när du var här med pappa" och sedan förklarar de vad som står i bibeln.

    När de säger så, så har jag sagt att jag vet vad som står i bibeln och att jag vet vad sonen gör där när jag inte är med eftersom jag och min man pratar om det hemma, men ändå tycks de inte förstå att jag inte vill höra, utan fortsätter att prata på om vad som står i bibeln om just det de läste om sist/pysslade kring/tittade på teater om etc när han var där med sin pappa. På senare tid har de även bjudit in mig och sonen till familjegudstjänster (så att sonen hör) och sagt till sonen, när jag står bredvid, att "mamma kan komma också, så att hon får vara med och få reda på hur det går till" om jag har svarat att sonen inte kommer eftersom min man arbetar då och återigen har jag poängterat att det är han som deltar med sonen vid de kristna aktiviteterna eftersom jag inte är troende.


    Sonen har givetvis förstått att vissa saker gör han med mig och andra saker gör han med sin pappa. Både jag och min man är överens om att sonen själv ska få bestämma om han ska vara troende eller icketroende (eller som min man säger: "tron är en gåva och ingenting som man blir") men än så länge så vet vi inte om sonen tror och vill att han ska få våra bådas synvinklar. Sonen har heller inte till min man frågat om eller uttryckt en önskan om att få gå på de kristna aktiviteterna tillsammans med mig.


    Hur ska jag förklara för personalen så att de förstår? Jag försöker alltid vara trevlig (eftersom sonen är med) och både jag och min man har förklarat att det är min man som deltar vid de kristna aktiviteterna. Samtidigt vill jag inte prata "över huvudet" på sonen, men har tvingats göra det alltför många gånger nu. Jag vill inte bita ifrån ordentligt eftersom vi är där så pass ofta. Det jobbiga är att de verkar förstå men sedan så struntar de i det eftersom de vill involvera mig i det i alla fall.
  • Svar på tråden Jag är ateist och "måste" delta i kyrkans aktiviteter. Hur ska jag förklara att jag inte vill?
  • Anonym (H)

    Fast du kan nig inte kräva att kyrkan ska hålla sig neutral. Du går ju faktiskt till en kyrka och inte till något kommunalt. Det är klart att de vill "värva" dig. Och du låter din son delta i religiösa delar. Då tycker jag du kan lyssna till det de säger eller sluta gå dit helt enkelt.

  • Anonym (Ateist)

    Jag hade förstått på ett annat vis om det var renodlad religiös verksamhet vi besökte. Samtidigt så har de en öppen förskola dit folk går för att bara leka. Faktum är att det är väldigt många som går dit enbart för att bara leka och deltar inte i de religiösa aktiviteterna som pågår samtidigt som lekrummet är öppet. Att de drar in mig i det hela tycks bero på att min man.deltar med sonen vid de religiösa aktiviteterna och kanske även för att vi är där så pass regelbundet som vi.är.

  • Tow2Mater
    Anonym (Ateist) skrev 2015-04-16 01:07:10 följande:

    Dessutom involverar de mig på ett vis som jag inte tycker är okej, genom att till exempel säga till sonen att "ta med dig mamma så kan hon få vara med och tillverka en brinnande buske" eller säga saker som "berätta för mamma om vad vi läste om när du var här med pappa" och sedan förklarar de vad som står i bibeln.


    Samma som att gå till aktiviteter i Socialdemokraternas lokaler, och man förklarat för dem att man faktist alltid röstar på Moderaterna, och de säger "ta med dig mamma så kan hon få vara med och tillverka en pappersros" eller "berätta för mamma om vad vi läste om när du var här med pappa" och sedan förklarar de vilka de senaste morötterna Socialdemokraterna minsann gett valgruppen föräldrar i senaste valet. Vad är fel med det? Det är ingen som tvingar dig att ändra åsikt. Men i deras lokaler, oavsett varför du anser du är där, får du faktist ta att de pratar om saker som ingår i just deras liv och världsbild. Om du har så stora problem med det, gå inte dit.
  • Donum
    Anonym (Ateist) skrev 2015-04-16 02:34:36 följande:

    Jag hade förstått på ett annat vis om det var renodlad religiös verksamhet vi besökte. Samtidigt så har de en öppen förskola dit folk går för att bara leka. Faktum är att det är väldigt många som går dit enbart för att bara leka och deltar inte i de religiösa aktiviteterna som pågår samtidigt som lekrummet är öppet. Att de drar in mig i det hela tycks bero på att min man.deltar med sonen vid de religiösa aktiviteterna och kanske även för att vi är där så pass regelbundet som vi.är.


    Men skälet till att andra går dit är ju helt irrelevant. Kyrkan kan ju inte anpassa sig för att det kommer människor dit som "bara" utnyttjar kyrkans lekrum.
    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • Anonym (Qwe)

    Känns lite som att kasta sten i glashus! Du utnyttjar kyrkans versamhet men vill i te delta... Du gör ett val att besöka dem, då får du hela paketet!

  • Anonym (Sanna)
    Anonym (Qwe) skrev 2015-04-16 06:15:31 följande:

    Känns lite som att kasta sten i glashus! Du utnyttjar kyrkans versamhet men vill i te delta... Du gör ett val att besöka dem, då får du hela paketet!


    Det här håller inte jag med om. Kyrkan har en del öppna aktiviteter som har mer en samhällsfunktion än en religiös sådan. Öppna förskolan är en sådan. Ibland får kyrkan bidrag av kommunen att driva en sådan eftersom kommunen inte har en egen. Att kyrkan har en öppen förskola kan också vara en viktig bidragande orsak till att kommunen inte har en egen.

    Av det skälet anser jag inte att kyrkan ska ha religiösa inslag eller aktivt försöka påverka besökare på dessa arrangemang.

    Annars får kyrkan vara tydlig med att öppna förskolan är en religiös aktivitet.

    Dessutom så har de ju inte den bästa värvningstekniken eftersom ts snarare blir irriterad än inspirerad. Känns som att det är större sannolikhet att hon slutat gå på öppna förskolan än att hon börjar få på gudstjänsterna.
  • Donum
    Anonym (Sanna) skrev 2015-04-16 06:40:18 följande:

    Det här håller inte jag med om. Kyrkan har en del öppna aktiviteter som har mer en samhällsfunktion än en religiös sådan. Öppna förskolan är en sådan. Ibland får kyrkan bidrag av kommunen att driva en sådan eftersom kommunen inte har en egen. Att kyrkan har en öppen förskola kan också vara en viktig bidragande orsak till att kommunen inte har en egen.

    Av det skälet anser jag inte att kyrkan ska ha religiösa inslag eller aktivt försöka påverka besökare på dessa arrangemang.

    Annars får kyrkan vara tydlig med att öppna förskolan är en religiös aktivitet.

    Dessutom så har de ju inte den bästa värvningstekniken eftersom ts snarare blir irriterad än inspirerad. Känns som att det är större sannolikhet att hon slutat gå på öppna förskolan än att hon börjar få på gudstjänsterna.


    Öppen förskola är ingen rättighet. Om kyrkan beslutar att ha en sådan verksamhet så ska det givetvis ske på kyrkans premisser.
    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • Anonym (Sanna)
    Donum skrev 2015-04-16 07:05:13 följande:

    Öppen förskola är ingen rättighet. Om kyrkan beslutar att ha en sådan verksamhet så ska det givetvis ske på kyrkans premisser.


    Absolut. Och då ska de vara tydliga med sina premisser.
  • Anonym (Hmm)

    Religion oav kristendom eller någon annan är "skit" i min värld. Den har förtryckt massa månniskor i alla år, ja är ateist också. Visst, att man är döpt, men det var ju ändå inte mitt val. Men jag tycker varje människa har rätt & välja religion, tro ect själv. Och jag tycker det är fel att pränta in saker på barn om Gud hit och dit och månniskor som inte vill som i ditt fall. Ibland behöver man säga till riktigt ordentligt för att poletten ska falla.

  • Donum
    Anonym (Hmm) skrev 2015-04-16 07:20:59 följande:

    Religion oav kristendom eller någon annan är "skit" i min värld. Den har förtryckt massa månniskor i alla år, ja är ateist också. Visst, att man är döpt, men det var ju ändå inte mitt val. Men jag tycker varje människa har rätt & välja religion, tro ect själv. Och jag tycker det är fel att pränta in saker på barn om Gud hit och dit och månniskor som inte vill som i ditt fall. Ibland behöver man säga till riktigt ordentligt för att poletten ska falla.


    Om människor inte vill så kanske de ska välja en annan verksamhet för sig och sina barn än verksamhet just i kyrkan?
    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
Svar på tråden Jag är ateist och "måste" delta i kyrkans aktiviteter. Hur ska jag förklara att jag inte vill?