• Leffat

    Ni som dissar färdigmat, varför?

    Jag lever till stor del på färdigmat, d.v.s lådor man köper i kyldisken och slänger in i micron. Jag har fått uppfattningen om att många dissar den typen av mat, jag har hört, sett och kommit i kontakt med många som aldrig skulle äta sån "skit". Det förstår man ju också om ingredienslistan till 50% består av E-ämnen. Men när man tittar på innehållsförteckningen, och den ser ut så här:

    Mjölk, inhemskt nötkött 18%, pasta (durumvetemjöl), tomatkross, tomatpuré, grissida 7%, köttbuljong (köttben från nöt, vatten, nötkött, morot, lök, palsternacka, salt, persilja, timjan, svartpeppar, lagerblad), vetemjöl, lök, morot, smör, olivolja, rotselleri, stjälkselleri, vitlök, salt, kryddor (paprika, timjan, svartpeppar, oregano, vitpeppar, muskot, lagerblad.)

    ...och näringsvärdena ser ut så här:

    Näringsvärde /100g
    energi 180 kcal
    fett 10 g (varav mättade fettsyror 4,4 g)
    kolhydrat 14 g (varav socker 0,9 g)
    protein 8,2 g
    salt 1,1 g

    Vad är då problemet med sån här färdigmat, förutom möjligtvis saltmängden? Skulle du äta det själv, och/eller ge det till dina barn? Jag är ingen hejare i köket, men enligt mig är det där samma ingredienser som jag själv skulle använda om jag lagade rätten själv. Ni som dissar färdigmat, varför skulle ni inte äta en färdigrätt med de ingredienser jag listade?

  • Svar på tråden Ni som dissar färdigmat, varför?
  • Almina

    Orsaken för de flesta som inte äter sådan mat är nog att de flesta inte har en innehållslista som ser ut som i ditt exempel!

    Personligen skulle jag kunna äta färdigmat med en innehållslista som liknar ditt exempel nån gång ibland. Men det är i så fall av lathet. Annars tycker jag bättre om hemlagad mat. Oftast är ju färdigmaten både mindre nyttig och dyrare än att laga själv.

  • Fjärilslarv

    jag kan äta det som nödmat, men vi lagar mat istället.

  • EnGladPingvin

    Vad är det för rätt? Det som står först är det som det är mest av, i det här fallet mjölk och sen kött.

    Jag äter inte färdigmat då jag vill veta vad det är jag stoppar i mig och var det kommer ifrån samt vill undvika onödiga tillsatser(som de flesta färdigrätter innehåller)och onödigt socker (vilket är väldigt vanligt) . Jag nöjer mig t.ex. inte med att det står nötkött. Jag vill veta att det är svenskt, helst eko/krav, och från vilken del på djuret det kommer.

  • Anonym (Mojo)

    Det är inte särskilt gott, ganska dyrt, förhållandevis kaloririkt och näringsfattigt.

  • Leffat
    Kjell2 skrev 2015-04-16 15:28:17 följande:

    För att det jag gör själv är godare


    Där har du förstås en poäng. Skulle säkert gälla mig med, om jag nu kunde göra god hemlagad mat, vill säga.
  • Aniiee
    EnGladPingvin skrev 2015-04-16 18:44:24 följande:

    Vad är det för rätt? Det som står först är det som det är mest av, i det här fallet mjölk och sen kött.

    Jag äter inte färdigmat då jag vill veta vad det är jag stoppar i mig och var det kommer ifrån samt vill undvika onödiga tillsatser(som de flesta färdigrätter innehåller)och onödigt socker (vilket är väldigt vanligt) . Jag nöjer mig t.ex. inte med att det står nötkött. Jag vill veta att det är svenskt, helst eko/krav, och från vilken del på djuret det kommer.


    Tippar på att det är en lasagne.
    The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
  • Leffat
    Mrs Okänd skrev 2015-04-16 15:30:04 följande:

    Det där var väl ett av de bättre exemplaren. Vad är det för nåt som har så mycket mjölk?


    EnGladPingvin skrev 2015-04-16 18:44:24 följande:

    Vad är det för rätt? Det som står först är det som det är mest av, i det här fallet mjölk och sen kött.

    Jag äter inte färdigmat då jag vill veta vad det är jag stoppar i mig och var det kommer ifrån samt vill undvika onödiga tillsatser(som de flesta färdigrätter innehåller)och onödigt socker (vilket är väldigt vanligt) . Jag nöjer mig t.ex. inte med att det står nötkött. Jag vill veta att det är svenskt, helst eko/krav, och från vilken del på djuret det kommer.


    Det är en lasagne, i det här fallet. Jag tycker att mycket av färdigmaten nu för tiden har få eller inga tillsatser, men tyvärr kostar det ju. De billigare sorterna vill inte ens jag äta..

Svar på tråden Ni som dissar färdigmat, varför?