• loverboy37

    Social Fobi

    Hej!
    Jag förstår mig inte på mig själv för ibland så kan jag vara utåtriktad och skoja och prata med folk och allt känns bra och sen vissa dagar så är det tvärtom och jag drar mig undan och undviker folk och situationer som sociala sammanhang osv.Detta gör att jag mår dåligt och självkänslan sjunker i botten.Detta påverkar mitt förhållande med till det negativa i olika avseenden och det det gör ju saken inte bättre.Frågar man folk så skulle dom inte tro att jag har social fobi för jag är bra på att dölja det i olika situationer så utåtsett så kanske jag verkar glad osv men inom mig så är det kaos och jag mår dåligt och detta tar sån energi av mig och får mig att må skit.Till saken hör att jag varit deprimerad länge och jag fick panikångest för 5 år sedan så detta påverkar ju en del med.Någon som är i samma situation och kan ge tips på att bryta dessa negativa tankar och känslor så man kan känna glädje och hopp igen.Skulle vara skönt att prata med någon i samma situation så man kunde hjäpa och stötta varann:)
  • Svar på tråden Social Fobi
  • Anonym

    Jag är lika dan. Skitjobbigt. Det har blivit bättre med åren men det handlar mer om att jag blir bättre på att ta mig an en "roll" där jag spelar mer självsäker än vad jag är.

    Något som hjälpt mig väldigt mycket är att snabbt (ibland lite tafatt eller bordust) berätta att jag har social fobi så om jag går och är tyst eller verkar dryg så vet folk varför. Det öppnar ofta upp till vidare samtal och förståelse. Ofta fungerar jag om folk börjar prata med mig. Däremot fungerar det inte alls om jag ska vara den som driver.

    Ex där det inte fungerar alls: min dotter fyllde år i mars och vi ska hyra en lokal för kalaset. Jag har fortfarande inte ringt eftersom att jag dels har telefonskräck och dels hatar att ringa / gå till ställen som jag inte haft kontakt med förut. Dvs något okänt.

  • loverboy37

    Kul att du svarade:) Ja visst är det jobbigt att känna som man gör och att det går upp å ner.Jag önskar det kunde finnas en balans så man ibland kunde känna sig avslappnad utan att behöva oroa sig för allt.Ibland när jag trotsar rädslan och att jag ignonerar hjärnspökerna så känns det lite bättre.Jag tar på mig en roll jag med ibland och spelar nog mer självsäker än vad jag är men det tar mycket energi av en att göra det.Ja det okända skrämmer en för det skapar osäkerhet och då är det lät att lägga svansen mellan benen och fly så att säga.Hur länge har du haft Social Fobi och vet du orsaken till varför du har det?

  • Anonym

    Jag tror jag alltid haft det och att det bara eskalerat av som en ond cirkel. Jag uppfattades som blyg och tillbakadragen, blev då ett "lätt" offer att mobba och så blev osäkerheten värre osv.

  • loverboy37

    Ja det är lätt att bli överkörd och bli mobbad osv när andra ser att man är osäker och blyg och att man drar sig undan.En del idioter mår ju bra av att trycka ner och kränka andra för att då mår dom själva bra och det är förjävligt tycker jag det är tur att man inte är sån person.Har du blivit mobbad när du var yngre eller nu idags läget?

  • Anonym
    loverboy37 skrev 2015-04-20 15:56:30 följande:

    Ja det är lätt att bli överkörd och bli mobbad osv när andra ser att man är osäker och blyg och att man drar sig undan.En del idioter mår ju bra av att trycka ner och kränka andra för att då mår dom själva bra och det är förjävligt tycker jag det är tur att man inte är sån person.Har du blivit mobbad när du var yngre eller nu idags läget?


    En hel del från dagis till högstadiet. Men sen vände det. Blev tillsammans med en poppis kille i nian och då fick man plötsligt "status". Började ny skola med nya elever och drog fördel av puberteten (blev snyggare, fixade mig mer) och ansågs nog snarare som ganska populär på gymnasiet. Och så har det varit sen dess. Klart det hjälpt en del men ärren sitter ju kvar.

    Den sociala fobin märks mest på min insida. Jag får panik om jag ska prata och fler än en person lyssnar...ibland även det är ganska nära vänner. Har svårt med fokus på bara mig. Eftersom att jag ser ut på ett vist sätt så uppfattas jag mest som snorkig eller kaxig. Typ att jag inte är blyg utan snarare ignorerar folk med flit och bemödar mig inte att prata med dem. Om folk ändå visste
  • loverboy37
    En hel del från dagis till högstadiet. Men sen vände det. Blev tillsammans med en poppis kille i nian och då fick man plötsligt "status". Började ny skola med nya elever och drog fördel av puberteten (blev snyggare, fixade mig mer) och ansågs nog snarare som ganska populär på gymnasiet. Och så har det varit sen dess. Klart det hjälpt en del men ärren sitter ju kvar. 

    Den sociala fobin märks mest på min insida. Jag får panik om jag ska prata och fler än en person lyssnar...ibland även det är ganska nära vänner. Har svårt med fokus på bara mig. Eftersom att jag ser ut på ett vist sätt så uppfattas jag mest som snorkig eller kaxig. Typ att jag inte är blyg utan snarare ignorerar folk med flit och bemödar mig inte att prata med dem. Om folk ändå visste 

    Vad bra att det blev bättre med tiden och att din självkänsla och självförtroende blev bättre:) Men som du säger så är det så att såren läker med tiden men det blir ärr kvar.Jag är som dig jag har inga problem att prata en mot en men jag tycker det är jobbigt att prata i grupp osv.Det känns även jobbigt när jag är i fokus och alla blickar riktas mot mig.Folk tror nog inte att jag har social fobi för jag döljer det rätt bra och jag spelar oftast att jag har mer självförtroende än vad jag har.Jag ha ett leende och skoja men på insidan så så känne rjag mig ledsen och ynklig och jag känner mig ofta osäker och otillräcklig.Ja om folk ändå visste hur man mår igentligen för som du säger så uppfattas man nog många gånger felaktigt just på grund av sitt sätt och bettende.
  • loverboy37
    Vad bra att det blev bättre med tiden och att din självkänsla och självförtroende blev bättre:) Men som du säger så är det så att såren läker med tiden men det blir ärr kvar.Jag är som dig jag har inga problem att prata en mot en men jag tycker det är jobbigt att prata i grupp osv.Det känns även jobbigt när jag är i fokus och alla blickar riktas mot mig.Folk tror nog inte att jag har social fobi för jag döljer det rätt bra och jag spelar oftast att jag har mer självförtroende än vad jag har.Jag ha ett leende och skoja men på insidan så så känne rjag mig ledsen och ynklig och jag känner mig ofta osäker och otillräcklig.Ja om folk ändå visste hur man mår igentligen för som du säger så uppfattas man nog många gånger felaktigt just på grund av sitt sätt och bettende.
Svar på tråden Social Fobi