• Milkyway

    "Avbryta/neka" amning och snuttande -anknytning?

    Har en matglad tvåmånaders (med eventuell kolik?) som gärna ligger vid bröstet i timmar, alt väldigt ofta. Hennes viktkurva går spikrakt uppåt och hon är rund, så mat finns. Men ändå verkar hon ofta lite missnöjd och jag känner att jag inte tillfredställer hennes behov.

    Oftast vill hon äta varje eller varannan timme. I bland kan hon äta och snutta timtals i omgångar och en matstund tar ofta 30-60 minuter eller mer, vilket oftast ger mig en 15-20 min här och där att fixa något.

    Problemet är väl att jag hinner (eller orkar för den delen) med att alltid finnas till hands på en gång och hon får vänta på att jag ska bli klar med något (äta, gå på toa m.m). Sista tiden har jag inte heller vaknat nattetid.

    Ofta har hon börjat gnälla (i bland gråta) innan bröstet åker fram. Sen kan jag bli tvungen att dra ut tutten innan hon själv släppt taget. (När hon snuttat länge och har ätit klart).

    Kvällstid kan hon vara kinkig och i bland tröstlös nån timme eller fler (kolik?) och ofta börjar det efter maratonamning, hon tappar tålamodet och skriker om bröstet är "tomt", sen signalerar att hon är hungrig men tar inte bröstet och vi får vagga och sjunga i stället. Vissa kvällar är hon hysterisk och andra kan hon lättare lugnas. I bland har jag låtit bli att försöka med bröstet och bara tröstat ist om hon redan ätit men sen kan det visa sig att hon varit hungrig ändå och hon liksom nästan hugger tag och hinkar i sig. Då känner jag mig riktigt dum som inte fattat..

    Det går runt så här för det mesta, vissa dagar är lugnare med längre pauser. Mellan mat och bajsning är hon nöjd och skrattar. Är pappan till hands hemma är hon nöjd längre stunder. Är vi ute med vagnen och åker bil kan det också gå längre tid mellan mattiderna då hon sover. Det har visat sig vara bättre för hennes mage, och det blir mindre skrik senare. Jag känner också att jag får ont i kroppen och framförallt i rygg/axlar av mycket tuttande. Men visst måste hon ändå skälv?

    Hur mycket tar anknytningen skada av att det blir så här? Hur ska jag göra i stället? BVC säger att jag inte behöver oroa mig för för att vi är lugna och alltid tröstar henne, hon ligger aldrig ensam och skriker.

    Men det känns inte bra att inte tillfredsställa alla hennes behov varje gång. Det är svårt! Och i bland hinner jag inte se om hon signalerar, hon suger dessutom på händerna även om hon är mätt.. Napp duger inte. Hon har en del problem med magen också. Bör jag oroa mig? Hur kan jag göra henne trygg?

  • Svar på tråden "Avbryta/neka" amning och snuttande -anknytning?
  • isolande

    Känner igen mig i allt du skriver. Det är jättejobbigt att känna att man gör allt man kan och ändå är det något som är fel. Jag har väl inget annat att komma med än att det verkar vanligt, den här typen av beteende, och att det går över. Det känns kanske inte så nu, men jag lovar att det blir bättre. Så länge du finns där hos ditt barn så kommer ingen anknytning att skadas iaf. 

    Båda mina barn har betett sig som ditt i åldern 2-4 månader ungefär. Med första gick amningen bättre och bättre, med den andra började jag ge ersättning vid 5 månader ist för min kropp och mitt psyke pallade inte med. 

    Kämpa på!{#emotions_dlg.flower}

  • morotsland

    Jag har haft det liknande med båda mina, har ingen lösning men tycker att du verkar kämpa på bra! Själv tycker jag det kan fungera bäst att låta dem maratonäta, men att pausa en liten stund, typ en kvart när de börjar hacka och gråta, och bära istället. Då brukar mjölken hinna fram till nästa matning och de är nöjdare. Får också ont i axlarna ibland, brukar du liggamma? Jag gör det på nätterna, men även dagtid i tevesoffan ibland när axlarna eller jag är trötta.

  • MyDestiny

    Jag förstår inte varför man "maratonammar"?

    Ok att det kanske behövs vid öknings perioder men annars begriper jag inte? Har barnet ett snutt behov så kanske det är läge att testa napp? Ge närhet i sjal eller i famnen? Känner ni er inte låsta att inte kunna göra barnet nöjd/trösta annat än med bröstet?

    OBS detta är ingen kritik, jag bara är nyfiken och undrar...

    Helammar själv mitt första barn och hen får äta i 30 min. Sedan tar jag bort bröstet för då vet jag att hen är mätt. Oftast är det lite svagt gnäll knappt 30 sekunder men sedan är hen glad och nöjd. Äter var 2,5-4 timme gjort sedan start. Givetvis ammar jag mera om hen är hungrig, men snuttandet i timtal har jag aldrig förstått mig på?

    Vill tillägga att min bebis inte tar napp och aldrig haft kolik eller ont i magen.. 4 månader gammal nu..

  • scanmia
    MyDestiny skrev 2015-04-18 04:21:33 följande:

    Jag förstår inte varför man "maratonammar"?


    Vissa av oss är lite mer svårsugna. Jag producerar tillräckligt med mjölk (har helammat tre barn), men mina bebisar får kämpa lite för att få i sig den. Och det tog lång tid - timmar av amning varje dag. Å andra sidan hade jag aldrig problem med läckande bröst eller mjölkstockning.

    Till Ts: kan du amma i sjal eller bärsele? Det friar upp dig en hel del. Kan en kvällspromenad hjälpa dottern ta en paus och lugna ner sig? Ett bad? En dans?
  • minerva123
    MyDestiny skrev 2015-04-18 04:21:33 följande:

    Jag förstår inte varför man "maratonammar"?

    Ok att det kanske behövs vid öknings perioder men annars begriper jag inte? Har barnet ett snutt behov så kanske det är läge att testa napp? Ge närhet i sjal eller i famnen? Känner ni er inte låsta att inte kunna göra barnet nöjd/trösta annat än med bröstet?

    OBS detta är ingen kritik, jag bara är nyfiken och undrar...

    Helammar själv mitt första barn och hen får äta i 30 min. Sedan tar jag bort bröstet för då vet jag att hen är mätt. Oftast är det lite svagt gnäll knappt 30 sekunder men sedan är hen glad och nöjd. Äter var 2,5-4 timme gjort sedan start. Givetvis ammar jag mera om hen är hungrig, men snuttandet i timtal har jag aldrig förstått mig på?

    Vill tillägga att min bebis inte tar napp och aldrig haft kolik eller ont i magen.. 4 månader gammal nu..


    Ja, alltså nu sitter ju folk inte och ammar i timtal för att man tycker det är kul direkt utan för att barnet gallskriker när det tas från bröstet och tröstas bara av bröstet. Ganska enkelt. Har man ett barn som "gnäller svagt i 30 sekunder" så finns det ingen anledning att ge bröstet igen. Eller hur?
  • MyDestiny

    Men en bebis orkar inte äta aktivt hur länge som helst? Den blir ju trött och då blir det snuttande..

    15 min på varje bröst ska räcka vid varje amningstillfälle om det inte är ökningsperiod. Bättre att vänta en stund och mata igen isf.

    Hade en period med långsam utdrivningsreflex i början men använde en nässpray som BVC skrev ut på recept under en månads tid och efter det hade bebis lärt sig äta och suga tag kraftigare så då tyckte jag inte att den behövdes längre...

  • minerva123
    MyDestiny skrev 2015-04-18 13:47:19 följande:

    Men en bebis orkar inte äta aktivt hur länge som helst? Den blir ju trött och då blir det snuttande..

    15 min på varje bröst ska räcka vid varje amningstillfälle om det inte är ökningsperiod..


    Ja, du, berätta det för bebisen du! Jag har själv haft en snuttbebis och med ditt resonemang borde jag ha ammat i 15 minuter, tagit bort barnet och gått omkring med honom missnöjd och ibland storskrikandes en stund för att sedan amma 15 min igen etc och sedan hålla på såhär hela dagen lång vecka efter vecka. Ställd inför det scenariot så lovar jag dig att man hellre sitter kvar och låter bebisen snutta även om det också är väldigt tungt i längden. Så var glad att ditt barn nöjde sig med en kvarts ammande åt gången - det är verkligen inte alla som gör det.
  • scanmia
    MyDestiny skrev 2015-04-18 13:47:19 följande:

    Men en bebis orkar inte äta aktivt hur länge som helst? Den blir ju trött och då blir det snuttande..

    15 min på varje bröst ska räcka vid varje amningstillfälle om det inte är ökningsperiod. Bättre att vänta en stund och mata igen isf.

    Hade en period med långsam utdrivningsreflex i början men använde en nässpray som BVC skrev ut på recept under en månads tid och efter det hade bebis lärt sig äta och suga tag kraftigare så då tyckte jag inte att den behövdes längre...


    Vi är alla olika! Tänk på hur många barn som orkar suga på napp. Det går rätt så bra även för dem som "måste" amma från dem med långsammare produktion även om det är lite tidskrävande. Jag lärde mig att vara aktiv även när barnen ammade. Kunde leka med deras syskon och tom skotta snö. 
  • MyDestiny

    Nu menade jag 15 min per bröst och amningstillfälle dvs 30 min..

    Men menar bara att tycker man det är jobbigt så får man hitta andra vägar till tröst/närhet.. Viktigt att pappa/partner ska kunna ge närhet och tröst också.. Men tycker man att det funkar kan man givetvis fortsätta.. Men ts efterfrågade ju andra sätt.. Och det kan liksom ts beskriver bli mer ont i magen av konstant småätande och bebis vill då amma mer = ond cirkel

    Delade bara med mig av mina erfarenheter..

  • scanmia
    MyDestiny skrev 2015-04-18 15:58:21 följande:

    Nu menade jag 15 min per bröst och amningstillfälle dvs 30 min..

    Men menar bara att tycker man det är jobbigt så får man hitta andra vägar till tröst/närhet.. Viktigt att pappa/partner ska kunna ge närhet och tröst också.. Men tycker man att det funkar kan man givetvis fortsätta.. Men ts efterfrågade ju andra sätt.. Och det kan liksom ts beskriver bli mer ont i magen av konstant småätande och bebis vill då amma mer = ond cirkel

    Delade bara med mig av mina erfarenheter..


    Och jag svarade bara dig för att du tidigare skrev att du var nyfiken . Ingen kritik någonstans. Alla hittar vi sätt som funkar för oss och våra bebisar och hoppas ts hittar en bra balans för sin familj.
  • Milkyway TS

    Tack för svar! Jag har bärsjal, men den funkar bara i bland. Amma i den går inge vidare, har extremstora bröst och jag måste antingen hålla i ett bröst eller använda amningskudde. Min bebis är rätt tung också. Napp funkade i början vid några tillfällen, men nu kan hon inte hålla kvar den eller så vill hon inte ha. Ska prova med en rund modell och se om det går.

    Någon frågade varför jag maratonammar, och det är ju det som är problemet.. Jag kan inte låta bli att göra det eftersom det blir galna skrik eller missnöje. Och när jag avbryter då jag tycker hon ätit klart kan det i bland bara dröja en kvart och sen är hon missnöjd igen. I dag tex har jag lyckats få i mig frukost och ett äpple på förmiddagen, resten av tiden har vi spenderat i sängen med tutte och gos. (Varit vaken sen före sju). Och ändå har hon blivit förbannad för att tutten antingen inte åker fram tillräckligt snabbt, eller för att det inte finns mer eller för att mjölken inte flödar. Pappan har funnits med och gosat. Nu somnade hon lite motvilligt och gnällande medan hon ligger på mig. Mat finns det, hon går upp väldigt mycket i vikt. Kanske rentav mer än normalt.

    Jag har ju dragit ut på amningen i bland och avbrutit när hon ätit länge, vet inte om det gjort att hon blivit ännu mer otålig? När hon varit lugn och börjat smacka på händerna kan hon sen bli hysterisk när bröstet åker fram i fall hon inte får tag på det med en gång.

    Längtar tills vi kan börja med gröt eller liknande. ;)

  • Mammaslillaflisa

    Jag känner igen beteendet du beskriver, alla mina 3 bebisar var varit så fram till 2 månader ungefär. Nu tredje gången avbryter jag genom att lirka in mitt lillfinger i barnet mungipa, då släpper han taget. ibland är han nöjd. ibland blir han skitsur. 

    jag gör detta typ 5-10 min efter att mjölken runnit till andra gången. vilket brukar bli typ efter 15 min beroende på hur aktivt han suger, då kommer den feta mjölken. Den första söta tunnare mjölken är törstsläckande men för mycket av den kan ge magknip, därav är det bra att amma "klart" på varje bröst innan man byter.

    om bebisen inte känns nöjd på ena bröstet brukar jag ge andra också men ite direkt efter utan jag byter blöja emellan, fixar sånt jag behöver typ något att dricka, går på toa. Om han skriker under tiden får det vara så, jag tror inte att anknytningen tar skada men vad vet jag.

    :)

  • BigMami

    Känner så igen mig! Min bebis sitter också klistrad vid bröstet om dagarna. Nu har jag köpt en bärsjal som jag hoppas ska underlätta då jag har en 2,5 åring att underhålla också. Napp vill han inte heller ta fast han är snuttig. Tror inte heller att det gör någon skillnad med att ge flaska då det är närhet han vill ha... Bara att kämpa på!

  • Milkyway ej inloggad

    Vad menas med att mjölken rinner till en andra gång? Slog mig just att jag kanske ammar fel!?

    Blir lite hipp som happ, i bland får hon suga tills hon börjar tappa tålamodet, i bland tills hon somnar. I bland tills bröstet verkar tomt. Sen erbjuder jag andra bröstet. -Sen det första igen om hon inte somnat.

    Kruxet är väl att hon kan bli nöjd snabbt i bland och somnar, sen visar det sig att hon inte alls var mätt(?). En del av tuttbehovet är närhet också, men hon kan hulka i sig en halvtimme efter jag trott hon är nöjd.

    Börjar undra om hon inte "får" den feta mjölken, hur vet man det? Vet inte heller om hon suger effektivt. Otålig blir hon i alla fall ofta, och intensiv. Det stönas, muttras och morras(!) under amning och hon kan veva/slåss med armarna. Rund som en köttbulle är hon, så egentligen borde hon ju vara mätt och glad.

  • aleydis

    Jadu.. Väntar ju mitt första barn så har ingen egen erfarenhet. Men just nu läser jag boken "the baby whisperer". Hon pratar mkt om bebisars behov och signaler, bland annat behov av rutiner.

    Nuförtiden rekommenderas ju fri amning, men som du förklarar det så verkar ju barnet inte nöjt trots att du gör allt du kan för att möta barnets behov. Kanske signalerar barnet annat än hunger ? Att som i boken ha en mer strukturerad rutin är ju inte helt "inne" att rekommendera.

    Men jag tänker mig att bebisen aldrig blir helt mätt och aldrig helt utvilad och frustrerad för att ni inte förstår vad den vill... Så mitt tips är väl att läsa boken och se om det finns något du tycker verkar vettigt :)

  • Dimisi

    Min bebis, snart två och en halv månad, är exakt likadan. Glad Han är tredje barnet och de andra har varit likadana, förutom att tvåan började ta nappen vid två månaders ålder. Då snuttade han på den istället för mig.

    Viktkurvan har gått spikrakt upp på dem allihop. Bebisen jag har nu väger nästan 8 kg! Hade han inte vägt så mycket hade jag nog trott att jag hade för lite mjölk, för när han börjar fäkta och skrika vid bröstet är det ju lätt att tro det. Men förmodligen är det magknip, trötthet eller något annat. Man får acceptera att man inte alltid vet vad det är som gör dem ledsna. Deras små kroppar har inte vant sig vid mat och allt annat som hör livet till, så det klart att det känns obehagligt ibland. 

    Som jag ser det har du ingenting att oroa dig för. Jag tycker du beskriver en helt normal bebis med en omhändertagande mamma. Bättre kan det inte bli! Lite skrikande ingår i bebislivet. 

  • Dimisi

    Ibland när jag har känt mig frustrerad över att vara levande napp har det hjälpt att tänka att jag faktiskt får betalt för detta från F-kassan. Föräldrapenningen är ju till för att jag ska vara med barnet, inte fixa och dona med allt annat som jag gärna oxå skulle vilja hinna med... 

  • Mammaslillaflisa
    Milkyway ej inloggad skrev 2015-04-27 13:16:14 följande:

    Vad menas med att mjölken rinner till en andra gång? Slog mig just att jag kanske ammar fel!?

    Blir lite hipp som happ, i bland får hon suga tills hon börjar tappa tålamodet, i bland tills hon somnar. I bland tills bröstet verkar tomt. Sen erbjuder jag andra bröstet. -Sen det första igen om hon inte somnat.

    Kruxet är väl att hon kan bli nöjd snabbt i bland och somnar, sen visar det sig att hon inte alls var mätt(?). En del av tuttbehovet är närhet också, men hon kan hulka i sig en halvtimme efter jag trott hon är nöjd.

    Börjar undra om hon inte "får" den feta mjölken, hur vet man det? Vet inte heller om hon suger effektivt. Otålig blir hon i alla fall ofta, och intensiv. Det stönas, muttras och morras(!) under amning och hon kan veva/slåss med armarna. Rund som en köttbulle är hon, så egentligen borde hon ju vara mätt och glad.


    Nu den tredje gången jag ammar ett bar känner jag när det rinner till, jag kan inte förklara rent akademiskt men det liksom spänner till i båda brösten en sekund, sen ser och hör jag hur bebisen strax efter får massor av mjölk, liksom sväljer djupare, typ klunkar istället för att snutta ;)
Svar på tråden "Avbryta/neka" amning och snuttande -anknytning?