• Anonym (Tjej)

    Jag är besatt av mitt utseende. Jag mår piss!

    Hej

    Visste inte riktigt vart jag skulle lägga tråden men hoppas det blir rätt!

    Okej, jag är en tjej på 20 och jag är väldigt utseendefixerad eller tja, det är något fel på mig. 

    Jag är väldigt tjejig, jag älskar smink, kläder och skönhet, jag hela köret. När jag var yngre så brydde jag mig inte alls om utseendet. Jag använde inte smink och var inte alls med på var som var inne liksom men nu är jag totalt tvärtom. 

    Allt kretsar krig mitt utseende, jag tänker att - ''Nej men jag är inte så fixerad'', men jag är nog verkligen det. Jag vet inte.. Jag använder mig av mitt utseende för att få saker, speciellt från killar. Jag klär mig alltid så att jag får uppmärksamhet för min kropp. Jag vet att jag ser bra ut, jag har ett bra självförtroende eller jag vet inte om det är bra egentligen. Jag får höra dagligen att jag är vacker, snygg, sexig etc... Jag vill höra det.. Jag gör allt för mitt utseende. Jag tränar hårt för att få den kropp jag vill ha, jag är duktig på att sminka, jag har en bra smak för kläder. Detta tänker jag på dagligen, hela tiden hur jag ser ut och det är skitjobbigt men jag måste! Jag är inget utan mitt utseende. Jag har sån jävla ångest för att bli gammal, då har jag inget. 

    Jag måste alltid testa om jag duger på något vrickat sett. Helst genom killar. Jag är inte intresserad av någon kille eller något förhållande just nu men jag måste få killar att vilja ha mig. Jag vill gärna ''ha'' det jag inte kan få. Märker jag att en tjej håller på med en kille så vill jag att han ska välja mig, jag har varit med chefer och även lärare för då vet jag att jag vunnit, vet inte hur jag ska förklara det. Jag vet hur sjukt detta låter och jag är fullt medveten om detta, hade jag läst detta om någon hade jag tänkt att denna tjejen inte är frisk. Jag har varit med hur många killar som helst.. Jag är vad folk kallar en slampa, jag gör det för bekräftelse, för att känna att dom vill ha mig. Jag utnyttjar killar för att få det jag vill ha - Komma in på ställen, dricka, betyg, jobb etc.. ALLT får jag pga hur jag spelar på mitt utseende.

    VAD ÄR FEL PÅ MIG...? Jag har alltid känt att jag mår bra och det är inget fel men jag känner nu att det är något fel och jag mår inte bra. Men jag måste ha bekräftelse.. 

    Ingen av mina vänner eller familj vet hur jag håller på. Skulle dom veta tror jag att dom skulle ramla av stolen. Jag är egentligen en ganska blyg tjej och försiktig och skulle dom veta att jag legat till mig alla mina MVG:n så vet jag inte vad, eller att jag kan gå ut på krogen för att jag behöver känna mig åtrådd eller att jag varit med mer än 100 killar och jag knappt kommer ihåg hälften.. Herregud. Vad är mitt problem? Varför är  jag så dum i huvudet?

  • Svar på tråden Jag är besatt av mitt utseende. Jag mår piss!
  • Anonym (Mats)

    Vad är det, konkret, som skall diskuteras i tråden?

  • Anonym (Tjej)
    Anonym (Mats) skrev 2015-04-17 00:28:10 följande:

    Vad är det, konkret, som skall diskuteras i tråden?


    Tja, varför jag gör som jag gör och hur jag ska sluta. Någon i liknande sits kanske, I don't know.
  • Anonym (Ung och dum)

    Tja du är ung och dum (många tjejer genom tiderna har gjort som du) och borde sluta ligga runt för det stärker inte utan stjälper

  • Anonym (Mats)
    Anonym (Tjej) skrev 2015-04-17 00:38:14 följande:

    Tja, varför jag gör som jag gör och hur jag ska sluta. Någon i liknande sits kanske, I don't know.


    Den långsiktiga lösningen vore att avskaffa snäva samhällsnormer kring utseende.

    Men du bör nog försöka avvänja dig din utseendefixering på något sätt. Typ helt strunta i att sminka och/eller klä upp dig en dag.
  • radwanska

    Man är bara ung en gång och det är inget fel att njuta av sex. Du verkar vara lite av ett rovdjur vad gäller den biten. Så länge du gillar själva jakten och njuter av sexet så är det väl bra. Men är det så att du mer bara gör det för bekträftelse på att du duger/är åtråvärd så har du nog problematik ja.

    Jag tycker inte du behöver rikta in dig på att totalt förändra ditt beteende men däremot behöver du göra en del "justeringar".

    1. Ge fan i att sno andras killar. Om en annan tjej är intresserad av en kille och de håller på, då ska du hålla dig undan från honom.

    2. Du behöver balansera ditt liv med fler intressen än utseende. Precis som du säger kommer utseendet falna en dag och då behöver du andra intressen/passioner att falla tillbaka på.

    3. Se till att du intresserar dig för andras utseende också, inte bara ditt eget. Kanske jobba som sminkös eller designer så att det inte blir en överdriven fixering vid just ditt eget utseende för det låter ohälsosamt.

  • Anonym (tjej 22)

    Hej!

    Jag är 22 år och har haft samma problem med utseendefixering, fast jag har varit i ett förhållande länge så jag har inte legat runt som du, men jag hade nog gjort det om jag hade varit singel just för kicken man får när någon bekräftar en.

    Tycker inte att det är fel att ligga med många om man vill och mår bra av det men när man känner att man gör det av fel anledning som du säger så ska man nog tänka efter vad som är fel som du gör nu.

    Du säger att du inte är något utan ditt utseende och det kände jag också! Det handlar om att man har väldigt dålig självkänsla i grund och botten.

    Det är lätt att ryckas med i utseendefixeringen som finns i samhället idag och vissa tar inte skada av det men om man inte har en bra grund att stå på, en bra självkänsla så kan det påverka en mycket negativt.

    Det jag gjorde och det jag även råder dig att göra är att ta reda på varför du har så låg självkänsla! Vad är det som gör att du inte tycker att du är någon utan ditt utseende?

    Jag fokuserade även på att ta reda på vad jag tycker är roligt att göra förutom saker som handlade om utseende och bekräftelse och tog upp gamla intressen. Jag tror att det skulle vara bra för dig med att rikta fokus på andra saker som du kan utveckla hos dig själv och bli bra på.

    Jag har även gått i KBTterapi för att få verktygen till att ändra tankemönster och beteende och det rekommenderar jag!

    Min kassa självkänsla berodde mycket på en trasig uppväxt, man tror lätt att man inte är värd något när man blir dåligt behandlad av dom som står en närmast. Kanske värt att tänka lite på vad för människor du har runt dig och hur dom får dig att känna. Jag har tagit bort alla mina vänner och familj som jag mådde dåligt av eller begränsar kontakten.

    börja tänk på vad DU vill ha och vad du vill ha av andra istället för vad andra tycker om dig och vad andra vill ha av dig! Vad vill du göra? Vad är viktigt för dig? Hur vill du vara som person? Osv.

    Lycka till!

  • Anonym (Byfånen)
    legat mig till alla MVG:n.... Vilket skämt och den gick ni på?Skrattande
  • Anonym (Tjej)
    radwanska skrev 2015-04-17 01:33:02 följande:

    Man är bara ung en gång och det är inget fel att njuta av sex. Du verkar vara lite av ett rovdjur vad gäller den biten. Så länge du gillar själva jakten och njuter av sexet så är det väl bra. Men är det så att du mer bara gör det för bekträftelse på att du duger/är åtråvärd så har du nog problematik ja.

    Jag tycker inte du behöver rikta in dig på att totalt förändra ditt beteende men däremot behöver du göra en del "justeringar".

    1. Ge fan i att sno andras killar. Om en annan tjej är intresserad av en kille och de håller på, då ska du hålla dig undan från honom.

    2. Du behöver balansera ditt liv med fler intressen än utseende. Precis som du säger kommer utseendet falna en dag och då behöver du andra intressen/passioner att falla tillbaka på.

    3. Se till att du intresserar dig för andras utseende också, inte bara ditt eget. Kanske jobba som sminkös eller designer så att det inte blir en överdriven fixering vid just ditt eget utseende för det låter ohälsosamt.


    Nej, det är absolut inget fel att njuta och ha sex. Jag tror jag har sex för att få bekräftelse. Visst jag tycker det är skönt men det är själva bekräftelsen jag är ute efter, tror jag. Jag känner att dom vill ha mig om dom har sex med mig. Jag vet att det låter jättedumt. 

    Jag vet att det är fel att sno andras killar, men det blir som en tävling och jag måste vinna. Vet jag att en tjej är intresserad av en kille så vill jag att han ska välja mig. Vet jag att en kille är intresserad av en tjej så är det honom jag ska ha. 

    Det är just detta jag fruktar - Att bli gammal. Jag har bara mitt utseende, jag menar inte att hacka ner på mig själv och säga att jag är dålig men jag är inte duktig på något annat som inte har med utseende att göra. Allt har kretsat väldigt mycket kring mitt utseende, jag måste se bäst ut. Jag jobbar som modell och jag måste se bättre ut än dom andra tjejerna. Jag är ingen taskig tjej utan folk ser mig som väldigt snäll och omtänksam för det är jag men inom mig är det alltid en tävling att vara bäst. 
  • Anonym (worth)

    Du frågar vad som är fel på dig.

    Jag svarar att jag tror att du av någon anledning tror att ditt värde sitter i ditt utseende. Varför tror du det? Att killar beundrar ditt utseende eller vill ligga med dig är egentligen inte den bekräftelse på ditt värde som du vill ha eftersom det inte alls betyder att du är bra för dem. Det är en tom bekräftelse på att du duger att ligga med och är fin att titta på men har inget alls egentligen med ditt värde att göra.

    Du skulle behöva bekräftelse på att du duger för något annat än hur du ser ut. Din självkänsla och ditt självförtroende är uselt egentligen men som så många andra unga tjejer fastnar du i att bekräftelse ang ditt utseende betyder att du är värdefull. Innerst inne vet du att det inte är så och det är därför du och andra blir så fanatiska angående ert utseende. För om det skulle krackelera så tror ni att då är ni ingenting och helt värdelösa.

    Det är oerhört sorgligt hur detta sprider sig.

Svar på tråden Jag är besatt av mitt utseende. Jag mår piss!