• Anonym (Ledsen)

    Våra barn går inte ihop :(

    Jag och min sambo har bott i hop nu endast 1 år. Han har sin dotter här varannan vecka och jag mina på heltid förutom varannan helg. Hans dotter blir 13. Min dotter 8, min son 14. Jag tycker väldigt mycket om min styvdotter och vi har en fin relation. Detsamma gäller min sambo och mina barn. Saken är den att våra barn inte går ihop. Min yngsta och hans dotter har emellanåt roligt tillsammans mrn slutar alltid som ovänner. Oavsett vad det är. Jag hittar på saker med dem tillsammans och var och en för sig. Men det är alltid någon som blir arg och svartsjuk. Går jag och fikar med min dotter en vardag då blir styvdottern väldigt arg och tycker det är orättvist och sambon får åka iväg och fika med henne. Det är värre med hans för mina bryr sig inte så mycket om det. Min son vill hjälpa till med disk hemma men könner inte att han vill när bonusen inte gör det och det gör ju att jag inte heller kan begära det av mina.

    Bonusen stör sig väldigt mycket på min yngsta och ja hon kan vara hemskt jobbig och svartis när jag pratar med bonusen och avbryta och bli sur. De konkurerar hels tiden och försöker att ställa till det för varandra precis hela tiden. Min sambo och jag har pratat om att bli särbo för att det tar så hårt på oss och tar slut på all glädje och energi. Men då sa jag att ska jag sälja vårat fina radhus och förlora det pga att barnen inte kan hålla sams så kommer ju inte jag vilja umgås gemensamt med barnen särskilt mycket sedan heller, varför tänker jag?

    Barnen är otroligt bortskämda och vi curlar hela tiden. Det känns som att vi är på väg oxh ge upp vilket gör så ont för vi älskar varandra. Vad gör vi snälla för att få ihop barnen och hut ska vi hantera det. Min sambo tyckte j g skulle fika och ha egentid med min ditter de veckor hans dotter ej är här men det känns så dumt. Jag harvju egentid med bonusen med... Vad gör vi för att få bo kvar tillsammans? Hans dotter har vad jag förstår alltid varit en person som kräver väldigt mycket uppmärksamhet av sin omgivning. Av sin syster, systers sambi, farmor, mormor mfl. Mina får också det och kräver väldigt mycket men vi måste hitta ett sätt att hantera detta... Dt känns som det är han och dottern mot mig och mina barn :(

  • Svar på tråden Våra barn går inte ihop :(
  • Anonym (Men guuud.....)

    Otroligt bortskämda och ni curlar hela tiden? Prova sätta lite gränser då kanske. Kräv mer från främst de äldre barnen när det gäller hushållet med disk, tvätt och hålla ordning i sitt rum osv. Det växer dom och mognar av.

    Jag tror nämligen 13åringen behöver den mognaden. Det är inte rimligt att två barn i åldrarna 8 och 13 konkurrerar om uppmärksamhet på det sättet.

  • Anonym (Liknande sits)

    Vi har liknade hemma hos oss. Jag vägrar curla. Hon gör inget annat. Jag ger snart upp, för vår tid finns inte. Var mycket bättre som särbo. Curling är det värsta som finns.

  • Anonym (Suck)

    Sluta skämma bort och sluta curla kanske? Sen KAN du inte ha samma känslor för din bonus som för dina bio barn. Blod är tjockare än vatten. Inse att dina egna barn är viktigare för dig. Bygg upp en bra relation med dom du. Att hantera bonus är hennes pappas ansvar.

  • Anonym (Ledsen)

    Hur menar du att hon behöver den mognaden? Hur tänker du?


    Anonym (Men guuud.....) skrev 2015-04-17 08:25:39 följande:

    Otroligt bortskämda och ni curlar hela tiden? Prova sätta lite gränser då kanske. Kräv mer från främst de äldre barnen när det gäller hushållet med disk, tvätt och hålla ordning i sitt rum osv. Det växer dom och mognar av.

    Jag tror nämligen 13åringen behöver den mognaden. Det är inte rimligt att två barn i åldrarna 8 och 13 konkurrerar om uppmärksamhet på det sättet.


  • Anonym (Ledsen)

    Hur har ni det då?


    Anonym (Liknande sits) skrev 2015-04-17 08:33:53 följande:

    Vi har liknade hemma hos oss. Jag vägrar curla. Hon gör inget annat. Jag ger snart upp, för vår tid finns inte. Var mycket bättre som särbo. Curling är det värsta som finns.


  • LFF

    Du och sambon får sätta er ner och göra upp gemensamma regler som gäller alla barnen. Det kan inte vara millimeterrättvisa. Det är klart att du ska kunna göra saker med dina barn utan att hansdotter får spelet. Och det är klart att ALLA barnen ska hjälpa till hemma med sysslor anpassade till deras ålder.

    Skaffa lite ryggrad och sätt upp regler för barnen. Och var beredd på att det inte kommer tas emot väl eftersom de är vana att bli servade och curlade men det är en smäll ni får ta.

  • Anonym (Liknande sits)

    [quote=75172259][quote-nick]Anonym (Ledsen) skrev 2015-04-17 08:50:57 följande:[/quote-nick]Hur har ni det då?

    [/

    Jag har äldre barn som jag har skött själv sedan dom var 2 och 5 år. I dag e dom 14 och 17. Genom ordning och reda dör alla får hjälpa till. Plocka undan städa diska laga mat fixa tvätt osv.

    Nu när jag blivit sambo så har hon barn i åldern 8 och 11. Det curlas sönder och samman. Den minsta styr allt. Hon tänker bara med hjärtat och inte med hjärna.

    Det du sår på våren får du skörda på hösten. Det blir inte lättare ju äldre dom blir.

    Jag pallar inte med denna cirkus längre.

  • Anonym (Ledsen)

    precis... det ät väl klart att alla måste hjälpa till. hör finns ingen inte ens min sambo.. jag sköter hemmet helt sjölv tyvärr... Barnen kan liksom inte få styra.. Det är precis det som hänt här och vi tar oss ej ur det...


    Anonym (Liknande sits) skrev 2015-04-17 10:19:35 följande:

    [quote=75172259][quote-nick]Anonym (Ledsen) skrev 2015-04-17 08:50:57 följande:[/quote-nick]Hur har ni det då?

    [/

    Jag har äldre barn som jag har skött själv sedan dom var 2 och 5 år. I dag e dom 14 och 17. Genom ordning och reda dör alla får hjälpa till. Plocka undan städa diska laga mat fixa tvätt osv.

    Nu när jag blivit sambo så har hon barn i åldern 8 och 11. Det curlas sönder och samman. Den minsta styr allt. Hon tänker bara med hjärtat och inte med hjärna.

    Det du sår på våren får du skörda på hösten. Det blir inte lättare ju äldre dom blir.

    Jag pallar inte med denna cirkus längre.


  • scanmia
    LFF skrev 2015-04-17 08:58:39 följande:

    Du och sambon får sätta er ner och göra upp gemensamma regler som gäller alla barnen. Det kan inte vara millimeterrättvisa. Det är klart att du ska kunna göra saker med dina barn utan att hansdotter får spelet. Och det är klart att ALLA barnen ska hjälpa till hemma med sysslor anpassade till deras ålder.

    Skaffa lite ryggrad och sätt upp regler för barnen. Och var beredd på att det inte kommer tas emot väl eftersom de är vana att bli servade och curlade men det är en smäll ni får ta.


    Bra råd det där, men ta också ett familjeråd med hela familjen där barnen är med. Lägg fram problemet att ni tycker att det är alldeles för många bråk och konflikter och försök gemensamt komma fram till en lösning. Låt alla göra sina röster hörda och försök komma överens om något konkret, en handlingsplan, där barnen inte är problemet utan en del av lösningen. Och avsluta med att säga att det här verkar vara en bra plan som vi ska testa fram tills nästa familjemöte. Då utvärderar ni det som har fungerat och det som inte har det och försöker lösa de problemen gemensamt igen.

    Det är helt ok att ni vuxna har pratat er samman innan mötet och har planer och idéer, men lyssna verkligen på barnen och försök att vara öppna för deras perspektiv och insikter och deras uppfattning om vad som är problem. Om ni kan få dem att känna sig delaktiga i att lösa era problem och att ni tar deras problem på allvar så tror jag absolut att ni kan få er situation under kontroll.

    Om tonåringarna tycker att det är töntigt så är det ingen dålig idé att ha mötet medan man äter pizza eller vad de nu kan tänkas gilla...
  • Anonym (acc)
    Anonym (Ledsen) skrev 2015-04-17 12:46:25 följande:

    precis... det ät väl klart att alla måste hjälpa till. hör finns ingen inte ens min sambo.. jag sköter hemmet helt sjölv tyvärr... Barnen kan liksom inte få styra.. Det är precis det som hänt här och vi tar oss ej ur det...


    Jag tror att ni måste sätta upp gemensamma regler och dela ut sysslorna som ska göras. Både du och sambon och självklart ska barnen få sysslor med, anpassade efter ålder. Först måste du och sambon prata igenom det hela och vara överens, annars kommer det inte att gå. Sedan - familjeråd med barnen kanske? 

    Låt gärna barnen vara med och diskutera vad de ska hjälpa till med och hur. Men ATT de ska hjälpa till, det ska det inte vara diskussion om. Det bestämmer ni vuxna.

    Men det är inte lätt, jag vet :) jag lever själv i en familj där vi fortfarande jobbar för att jämka ihop tidigare regler och vanor och önskemål. Nu har vi fått det att funka på nuvarande nivå (alla barnen hjälper NÄSTAN inte till, bara väldigt lite) och laddar för att ta nästa steg...
Svar på tråden Våra barn går inte ihop :(