• Anonym (Hur göra?)
    Äldre 17 Apr 10:29
    13872 visningar
    51 svar
    51
    13872

    20-åring vägrar ta ansvar

    Jag skriver för min mors räkning, då hon inte själv kan hantera internet. Men detta vill hon ha sagt:


    "Har en dotter på 20 år som fortfarande bor hemma. Hon tog studenten förra året och efter det har hon inte rört ett finger för att få in egen inkomst eller ens städa efter sig.
    Jag har ordnat jobb åt henne på samma ställe som mig, men hon skötte det inte, dök ibland inte upp och kom försent. Så efter två veckor fick hon sluta. Ordnade även med att hon skulle få passa barn 4 kvällar/månaden, men varje gång de ringde henne hade hon planerat in något annat. Så självklart slutade dom att höra av sig.
    Hon hade ett sommarjobb i en butik när hon gick i skolan, men dit "vill hon inte" mer. Hon har även jobbat några dagar som telefonförsäljare, men som med allt annat slutade hon även att dyka upp där.
    Det hon gör om dagarna är att sova. Festar hela helgerna och även vissa vardagar. 
    Har bett henne gå till socialen och skaffa eget boende, men hon gör inte det. (vet att det inte bara är att gå och få ett boende, men jag vet inte vad jag kan kräva mer)
    Hemma betalar hon inte en krona och har aldrig gjort. Hon äter hemma, använder mina schampo och balsam, tvål och annat. Hon lever gratis och förväntar sig att jag ska städa hennes rum. Vilket jag tyvärr gör då jag har svårt för att ha det ostädat. Hennes pappa bryr sig inte något utan jobbar över och sen kommer han hem och bara är. Det enda han säger till om är att hon festar för mycket. Men allt ansvar ligger på mig att få ut henne i vuxenlivet. 
    Vi ger inte henne några pengar, men hon lånar av sina vänner som sen kräver henne på pengarna, och då övertalar hon mig eller sin pappa att hjälpa till med skulderna. Och så börjar det om igen.
    Jag kan inte kasta ut henne, det klarar jag inte av. Hon har förr testat droger och varit i väldigt dåliga "gäng" och jag är rädd att hon hamnar där igen. Hon är yngsta barnet av tre. De två äldre flyttade hemifrån då de var 16 och 20 år och har inte efter det ens bett om pengar utan skött om sina liv. 
    Vad kan jag göra? Vad kan jag kräva? Detta tar på mina krafter, speciellt då jag inte har något stöd av hennes pappa. Hon är 20 år och tror sig kunna leva såhär hela livet. Hon röker ett paket om dagen dessutom och var hon får pengar till cigg ifrån vet vi inte. Hon tar ibland av mig också, utan att fråga, vilket jag pratat med henne om. Hon är kräsen med maten och tycker hon inte om det jag lagar tar hon antingen fram något nytt eller äter ute. Vart heller de pengarna kommer ifrån vet jag inte. Detta tar så på mina krafter. Jag och hennes pappa sliter varje dag på jobben, men den som använder våra pengar är vårt vuxna barn.
    Vart kan jag vända mig? Hjälp! Jag önskar jag hade mage att bara kasta ut henne, men i Stockholm är det inte direkt att det finns boende bara sådär. Jag försöker kräva pengar, kräva att hon söker jobb. Men hon är bara nonchalant mot mig och säger att det jobb hon vill ha inte finns. Eller så är det obekväma tider, för långt bort eller för få tider.
    Hur kan jag ha misslyckats såhär som förälder? Vad gör jag för fel?"


    Jag är storasyster åt denna "skitunge" som jag kallar henne. Jag har haft diskussioner med henne, men hon bryr sig aldrig om vad man säger. Vi har alla i familjen nekat att låna henne pengar då hon aldrig betalar tillbaka. Men hennes vänner får ju alltid pengarna tillbaka eftersom mamma skäms över att syrran går och lånar.
    Är det någon som har något råd åt min mamma?

  • Svar på tråden 20-åring vägrar ta ansvar
  • Anonym (Björn­tjänst­)
    Äldre 17 Apr 10:50
    #1

    Sluta gör henne björntjänster.. Det är väl klart det är skönare att bo hemma om hon får mat på bordet, rummet städat och kläderna tvättad? Ställ krav börja med att ge henne uppgifter som att dela upp städ scheman, tvätt scheman osv.. Låt henne hjälpa till och ta ansvar.. Sluta behandla henne som hon är 4 år!

    Jag flyttade hemifrån när jag var 18 år och fick kämpa mig till ett jobb, hade min mamma erbjudit mig ett jobb så som hon gjort hade jag varit evigt tacksam!

    Sluta skäm bort henne! Låt henne se att om man bor under ert tak så går man efter era regler, spelar ingen roll om man är myndig finns regler iallafall..

  • Anonym (Hur göra?) Trådstartaren
    Äldre 17 Apr 11:03
    #2
    Anonym (Björntjänst) skrev 2015-04-17 10:50:41 följande:

    Sluta gör henne björntjänster.. Det är väl klart det är skönare att bo hemma om hon får mat på bordet, rummet städat och kläderna tvättad? Ställ krav börja med att ge henne uppgifter som att dela upp städ scheman, tvätt scheman osv.. Låt henne hjälpa till och ta ansvar.. Sluta behandla henne som hon är 4 år!

    Jag flyttade hemifrån när jag var 18 år och fick kämpa mig till ett jobb, hade min mamma erbjudit mig ett jobb så som hon gjort hade jag varit evigt tacksam!

    Sluta skäm bort henne! Låt henne se att om man bor under ert tak så går man efter era regler, spelar ingen roll om man är myndig finns regler iallafall..


    Mamma har gett henne uppgifter och krävt att hon dammsuger åtminstone övervåningen och tvättar sina egna kläder. Men de gånger hon sagt till på skarpen har min syster försvunnit i några dagar (upp till en månad en gång) och sen kommer hon tillbaka, som om inget hänt. Hon bor väl hos vänner under tiden. Men sen kommer hon hem och fortsätter sitt beteende. Hon kör över mamma och vet att hon har sin pappa att vända sig till ibland. Mamma är den som städar hemma, lagar mat och tvättar. Samt jobbar. Hon har testat att bara laga mat åt sig själv, men då går syrran bara o äter ute och pappan blir förbannad då han också är hungrig. tilläggas bör väl att mamma försökt flytta från sin sambo i några år, men p.g.a bostadsbrist hittar hon inget eget. Dom har som inget riktigt "förhållande" och boendet står dom båda på tillsammans. (bostadsrätt)

  • Äldre 17 Apr 11:04
    #3

    Betala inte skulder
    Städa inte
    Tvätta inte
    Ge inga pengar
    Skjutsa inte
    Låna inte ut saker
    Betala inte hennes räkningar

    Vid minsta tecken på att ta tag i sin situaton hjälp henne.

  • sextio­talist
    Äldre 17 Apr 11:13
    #4

    Mina förslag
    och nu måste ni alla hjälpas åt (det kan bli obekvämt för dig också)
    Stäng av alla tv-kanaler och internet dagtid om det går, stäng av efter t.ex 23 på kvällen.
    Eget schampo och tvål som ni får ha i era rum (möjligtvist inlåsta)
    Städa inte hennes rum, stäng dörren och lås
    Så enkel mat som möjligt hemma
    Sluta lösa hennes skulder

  • Äldre 17 Apr 11:16
    #5

    Först och främst ska mamman sluta betala hennes skulder. Om hon vill ha pengar till att betala sina skulder så får hon utföra sysslor hemma. Vanligtvis så tycker jag inte att man ska få betalt för att städa sitt rum, ta hand om sin tvätt m.m. dvs. det som direkt hör till personen. Det man ska få betalt för är främst saker man gör utöver det så som städning av gemensamma utrymmen och liknande.
    I det här fallet så tycker jag det kan vara lämpligt med ett undantag.

    Jag hoppas verkligen inte att mamman ger henne pengar för att betala skulderna utan att hon ger pengarna direkt till den som lånat ut pengarna och då säger till dem att hon inte kommer betala något mer så de får skylla sig själva om de lånar ut mer pengar.

  • Anonym (Hur göra?) Trådstartaren
    Äldre 17 Apr 11:44
    #6

    Tack för alla svar. Jag har läst upp allt för mamma och hon ska sluta betala skulder. Dock har min syster ett telefonabonnemang i mammas namn som mamma skaffa medan hon gick i skolan, och den kan inte syrran ta över (de har försökt) då hon inte har inkomst. Men utöver det har syrran inga räkningar. Skjutsa gör dom inte heller då det går att åka buss/tunnelbana. Det enda dom hjälpt med är busskort då hon skulle börja jobba. (vilket sket sig som sagt.)


    Tyvärr kan inte duchgrejer låsas in i något rum (för de första finns inga lås på dörrarna och för de andra så använder mamma och hennes sambo samma produkter och han skulle bli förbannad om hon tog bort dom)

    Eftersom TV-kanalerna och internet är mammas sambos (då mamma inte bryr sig om tv eller dator) så är det han som "bestämmer" över detta och han vägrar som sagt göra några åtgärder alls för att få syrran att förstå. Han bryr sig helt enkelt inte.

    Mamma ska sluta betala skulder, men där hoppar ju pappan in igen.. 
    Mamma har även försökt få med alla på "familjesamtal" på soc, men åter igen har pappan vägrat detta då han inte tycker det behövs.
    Mamma känner att hon står ensam i detta och försöker i motvind... 

  • Äldre 17 Apr 11:45
    #7

    Sluta vara hennes bitch. Det är vad "mamma" har gjort fel. Vuxna barn ska behandlas som vuxna.
    När jag var 20 städade inte min mamma efter mig och jag var självförsörjande och hade barn. 

  • Äldre 17 Apr 11:52
    #8
    Anonym (Hur göra?) skrev 2015-04-17 11:44:55 följande:

    Tack för alla svar. Jag har läst upp allt för mamma och hon ska sluta betala skulder. Dock har min syster ett telefonabonnemang i mammas namn som mamma skaffa medan hon gick i skolan, och den kan inte syrran ta över (de har försökt) då hon inte har inkomst. Men utöver det har syrran inga räkningar. Skjutsa gör dom inte heller då det går att åka buss/tunnelbana. Det enda dom hjälpt med är busskort då hon skulle börja jobba. (vilket sket sig som sagt.)


    Tyvärr kan inte duchgrejer låsas in i något rum (för de första finns inga lås på dörrarna och för de andra så använder mamma och hennes sambo samma produkter och han skulle bli förbannad om hon tog bort dom)

    Eftersom TV-kanalerna och internet är mammas sambos (då mamma inte bryr sig om tv eller dator) så är det han som "bestämmer" över detta och han vägrar som sagt göra några åtgärder alls för att få syrran att förstå. Han bryr sig helt enkelt inte.

    Mamma ska sluta betala skulder, men där hoppar ju pappan in igen.. 
    Mamma har även försökt få med alla på "familjesamtal" på soc, men åter igen har pappan vägrat detta då han inte tycker det behövs.
    Mamma känner att hon står ensam i detta och försöker i motvind... 


    Stäng av abbonemanget
    Sluta betala busskort

    Om hon börjar göra bra saker som att städa huset odyl ge något tillbaka

    Låt maman skita i vad pappan gör. Mamma måste köra sitt eget race. Vill pappan betala skulderna är det pappans val.

    Mamman måste stänga av allt trevlig till dottern så länge dottern inte bidrar.


  • Anonym (Hur göra?) Trådstartaren
    Äldre 17 Apr 12:14
    #9

    Det är bundet i ett år till (telefonabonnemanget) och kan inte sägas upp tyvärr. 

    Mamma undrar hur hon ska göra mer. Hon lagar ju maten och sen går syrran och käkar ute eller ställer sig och lagar annat och skiter i om mamma säger ifrån. Hon är mycket längre än mamma och ser inte mamma direkt som något hot. Och så har hon som sagt alltid sin pappa där bakom sig. Så det enda mamma egentligen gör är att låta henne bo hemma, betalar ett mobilabonnemang och städar upp hennes saker hon sprider runt i hemmet. (och ibland städar hennes rum för att hon inte orkar se kaoset mer) Men städa ska hennes rum ska hon sluta med. 

    Men det enda rätta är alltså att låsa in allt (Mat, hygienprodukter) och stänga av mobilen? (Tv och bredband vågar mamma inte röra för då blir det liv i luckan från hennes sambo)

    Oavsett om hon skulle lyckas stänga in sina hygienprodukter så skulle ändå hennes sambo ta fram det liksom. Han jobbar som emot henne.

  • Anonym (Hur göra?) Trådstartaren
    Äldre 17 Apr 12:16
    #10

    Ja, och busskortet betala dom ju för att hon skulle kunna ta sig iväg till jobbet. Men det ska mamma även sluta med. Hon får väl planka eller cykla om hon får tag på ett jobb. Men då hon sa att hon fått jobb och skulle börja så ville ju mamma stödja henne i det liksom. :/

Svar på tråden 20-åring vägrar ta ansvar