• Anonym (Undrar)

    Asexuell, är det nåt man föds som eller?

    Jag har hört flera säga att man föds till det eller inte, vad tror ni? Kan man välja att bara bli det? För isåfall har jag valt det efter att gång på gång ha blivit avvisad av tjejer, har aldrig ens kysst en tjej och jag är 25, snart 26.

  • Svar på tråden Asexuell, är det nåt man föds som eller?
  • Lyckoloppan

    Man kan födas asexuell och livet kan ta en sådan vändning att man längre fram att man uppfattar sig som asexuell trots att man tidigare varit sexuell.

  • Anonym (tror inte du är det)

    Bara för att du varken haft sex eller kyss en tjej är du inte asexuell. Asexuell är man när man helt enkelt inte har de sexuella känslorna. Totalt ointresserad alltså.

  • Anonym (Undrar)
    Anonym (tror inte du är det) skrev 2015-04-17 12:11:44 följande:

    Bara för att du varken haft sex eller kyss en tjej är du inte asexuell. Asexuell är man när man helt enkelt inte har de sexuella känslorna. Totalt ointresserad alltså.


    Jag var intresserad förut men sen dog intresset när jag förblev orörd.
  • Anonym (Undrar)
    Fjäril kär skrev 2015-04-17 12:49:47 följande:

    Onanerar du? I så fall är du inte asexuell.


    Ibland men jag hatar det och försöker sluta.
  • Anonym (wikipedia)

    En asexuell person är en människa som inte känner sexuell attraktion till någon eller som har lågt eller frånvarande intresse att ha sex. Asexualitet kan beskrivas som en typ av sexuell läggning, eller avsaknad av sexuell läggning. Asexualitet som sexuell läggning har endast uppmärksammats sedan slutet av 1900-talet, och endast ett fåtal vetenskapliga studier har definierat och studerat företeelsen. Statistiskt uppskattas drygt 1 % av individerna i en population vara asexuella.

    Asexualitet är inte detsamma som celibat och celibat innebär inte asexualitet.[5] En person i celibat väljer frivilligt att avstå från sexuella relationer, oberoende av om personen har förmåga till sexuell attraktion. En asexuell person kan välja att ingå i en sexuell relation. Skillnaden ligger i personens förmåga att känna sexuell attraktion.

  • MammAmma
    Fjäril kär skrev 2015-04-17 12:49:47 följande:

    Onanerar du? I så fall är du inte asexuell.


    Det finns gott om asexuella människor som onanerar så det där stämmer inte alls. Asexualitet hänger inte på avsaknad av könsdrift (dvs asexuella kan bli kåta och onanera), utan på förmågan att uppleva sexuell attraktion. Inget annat.
  • Anonym (TS)

    Ja om någon undrar är jag fortfarande oskuld och har inga som helst besvär med det. Varför skulle jag ha det liksom? Solig

  • Johan70
    MammAmma skrev 2015-04-17 12:55:18 följande:
    Det finns gott om asexuella människor som onanerar så det där stämmer inte alls. Asexualitet hänger inte på avsaknad av könsdrift (dvs asexuella kan bli kåta och onanera), utan på förmågan att uppleva sexuell attraktion. Inget annat.
    Nej, det stämmer inte. Är man asexuell så har man ingen sexdrift.

    Det du beskriver är någon som inte vill ha sex *med andra*, men det är inte detsamma som att vara asexuell.

    Om man, som TS beskriver, väljer att inte ha sex, så är man inte heller asexuell. Däremot kan det nog påstås att man har celibat.
  • MammAmma
    Johan70 skrev 2015-04-28 16:02:36 följande:

    Nej, det stämmer inte. Är man asexuell så har man ingen sexdrift.

    Det du beskriver är någon som inte vill ha sex *med andra*, men det är inte detsamma som att vara asexuell.

    Om man, som TS beskriver, väljer att inte ha sex, så är man inte heller asexuell. Däremot kan det nog påstås att man har celibat.


    Nej, det stämmer inte. Asexualitet hänger enbart på förmågan till sexuell attraktion. Enligt vissa källor formuleras det som avsaknad av sexuell attraktion och/eller sexdrift, men rimligtvis borde man väl utgå från de asexuellas egna definition på deras läggning. Eller avsaknad av denna. Och deras egna definition är avsaknaden av sexuell attraktion. Inget annat.

    Och ja, många som identifierar sig som asexuella är av sorten som inte är intresserade av sex med andra, men ägnar sig åt regelbunden onani.

    Man kan vara både asexuell och leva i celibat, men nej, de är inte synonymer till varandra. Finns ju även gott om asexuella som lever i kärleksrelationer och HAR sex.
  • Johan70
    MammAmma skrev 2015-04-28 17:11:00 följande:
    Nej, det stämmer inte. Asexualitet hänger enbart på förmågan till sexuell attraktion. Enligt vissa källor formuleras det som avsaknad av sexuell attraktion och/eller sexdrift, men rimligtvis borde man väl utgå från de asexuellas egna definition på deras läggning. Eller avsaknad av denna. Och deras egna definition är avsaknaden av sexuell attraktion. Inget annat.

    Och ja, många som identifierar sig som asexuella är av sorten som inte är intresserade av sex med andra, men ägnar sig åt regelbunden onani.

    Man kan vara både asexuell och leva i celibat, men nej, de är inte synonymer till varandra. Finns ju även gott om asexuella som lever i kärleksrelationer och HAR sex.
    Nej, asexualitet är en vetenskaplig term, den definieras inte alls av dem som anser sig vara asexuella utan den definieras av den medicinska vetenskapen.
  • MammAmma
    Johan70 skrev 2015-04-29 10:13:02 följande:

    Nej, asexualitet är en vetenskaplig term, den definieras inte alls av dem som anser sig vara asexuella utan den definieras av den medicinska vetenskapen.


    Synd då att det finns så otroligt lite källor att tillgå om asexualitet hos den medicinska vetenskapen eftersom det knappt gjorts någon forskning eller studier i ämnet. Den lilla forskning som finns, bl a utförd av kanadensiske forskaren Anthony Bogaert, pekar alltså på att de flesta asexuella inte lider av brist på sexdrift, utan förmågan att kanalisera och rikta den mot andra. Det är däremot vanligt att t ex upphetsningsnivån hos dem är signifikant lägre än hos sexuella människor.

    Och jo, asexuella har självklart tolkningsföreträde framför 'allosexuella' som egentligen inte ens kan relatera till asexualitet och sätter sina egna definitioner utifrån sina egna referensramar.
Svar på tråden Asexuell, är det nåt man föds som eller?