• LillaRåttan

    Företagsekonomi 2 Hjälp!

    Är det någon här som har något förslag hur jag ska gå till väga i denna uppgift? Min hjärna står helt still och kommer ingen vart alls, en liten hjälp är bättre än ingen så vore tacksam för minsta lilla hjälp :) 

    "Lisa och Beznik driver sedan två år det centralt belägna gymmet Hela Hälsan AB. På gymmet har man under förmiddagarna övervägande kunder som remitterats från olika vårdcentraler. Tidigt på morgonen och på eftermiddagar/kvällar är kunderna mest privatpersoner som på eget initiativ styrketränar. Mellan klockan 12:00 och fram till klockan 14:00 har man däremot mycket få besökare.


    Företaget kostnader utgörs av lönekostnaderna för Lisa och Beznik som uppgår till 600 000 kr per år. Hyran för lokalen är 30 000 kr per månad. Städning som sker två gånger per dag i omklädningsrum och i träningsutrymmen kostar 12 000 per månad. Leasingavgiften för företagets utrustning uppgår till 70 000 kr per år. Övriga kostnader uppgår till cirka 60 000 kr per år.


    Hela Hälsan har ett avtal med de lokala vårdcentralerna som betalar 500 kr exklusive moms för varje patient som tränar på gymmet. Avgiften avser ett behandlingsprogram som sträcker sig över tre månader. I genomsnitt kommer cirka 50 nya personer per månad efter remiss från en vårdcentral. Privatpersoner som löser ett kort på gymmet får betala 300 kr exklusive moms för ett månadskort. I genomsnitt säljer företaget 300 kort i månaden.


    För att förbättra lönsamheten funderar nu Lisa och Beznik på att erbjuda skolorna tid på gymmet mellan klockan 12:00 och 14:00


    Redogör utförligt för hur de ska resonera då de sätter priset som skolorna ska betala per elev."

    Detta har jag räknat ut än sålänge Kostnader per år:


     


    Löner = 600 000


    Hyran = 30 000*12 = 360 000


    Städning = 12 000*12 = 144 000


    Leasingavgift för utrustning = 70 000


    Övriga kostnader = 60 000


     


    Totala kostnader per år = 1 234 000

    Intäkter per år:


    Behandlingsprogram = 300 000


    Månadskort = 1 080 000


     


    Totala intäkter per år = 1 380 000 exklusive moms.


    1 380 000 - 1 234 000 = 146 000 kronor i vinst varje år.

  • Svar på tråden Företagsekonomi 2 Hjälp!
  • sportpappa

    Jag tycker det var en intressant uppgift även om jag inte har någon koll alls. Jag funderar mest på hur jag själv skulle tänka.

    Eftersom de redan går med vinst så är alla extra intäkter ren vinst. De hade kunnat bjuda skolorna på tiden i gymmet utan att förlora något förutsatt att skolorna inte nämnvärt ökar kostnaderna genom ökat slitage och städning. Att bjuda på träningen kan vara marknadsföring och visa på det samhällsansvar gymmet tar för ungdomars hälsa.

    Skolor har inte särskilt bra ekonomi så det gäller att sätta priset så lågt att det är överkomligt för dem. Jag hade alltså vänt mig till skolorna och pratat med dem för att se hur deras budget ser ut.

    Man kan slå ut kostnaderna på tiden som de får och eventuellt ökat slitage för att hitta något slags tak för priset.

    Det går säkert att hitta lite fler parametrar att ta hänsyn till och sedan jämka fram ett vettigt pris.

  • LillaRåttan
    sportpappa skrev 2015-04-17 19:44:11 följande:

    Jag tycker det var en intressant uppgift även om jag inte har någon koll alls. Jag funderar mest på hur jag själv skulle tänka.

    Eftersom de redan går med vinst så är alla extra intäkter ren vinst. De hade kunnat bjuda skolorna på tiden i gymmet utan att förlora något förutsatt att skolorna inte nämnvärt ökar kostnaderna genom ökat slitage och städning. Att bjuda på träningen kan vara marknadsföring och visa på det samhällsansvar gymmet tar för ungdomars hälsa.

    Skolor har inte särskilt bra ekonomi så det gäller att sätta priset så lågt att det är överkomligt för dem. Jag hade alltså vänt mig till skolorna och pratat med dem för att se hur deras budget ser ut.

    Man kan slå ut kostnaderna på tiden som de får och eventuellt ökat slitage för att hitta något slags tak för priset.

    Det går säkert att hitta lite fler parametrar att ta hänsyn till och sedan jämka fram ett vettigt pris.


    Tack så mycket! Jag tänkte som du skrev och använde mig av täckningsgraden och fick ut ett pris som jag tyckte var rimligt. Skickade in det tidigare idag så hoppas jag får ett glädjande besked i nästa vecka :)
  • HorvathAni79
    LillaRåttan skrev 2015-04-19 02:10:14 följande:
    Tack så mycket! Jag tänkte som du skrev och använde mig av täckningsgraden och fick ut ett pris som jag tyckte var rimligt. Skickade in det tidigare idag så hoppas jag får ett glädjande besked i nästa vecka :)
    Hej!

    Kan du eventuellt hjälpa mig att förstå hur i helsicke ska man räkna här?
    Eventuellt med uträkningar..

    Mvh
    Anita
Svar på tråden Företagsekonomi 2 Hjälp!