• Anonym (Ts)

    Sååååå uttråkad....

    Har lust att åka till psykakuten för jag klarar ej av att vara hemma längre och vet inte vad jag ska göra?

    Ingrn tv och snart är internet slut på mobilen. :(((

    Är det svårt att bli inlagd? Finns tv? Får man mat?

  • Svar på tråden Sååååå uttråkad....
  • Anonym (Eh va?)

    Tänkte du åka till psykakuten för att du är uttråkad? Då måste du missuppfattat dess roll. Dit åker du om du inte mår bra, du orkar inte leva eller har svår ångest. Anser läkaren på psykakuten att du är i ett dåligt skick så läggs man in. Väl på avdelningen får man mat, såklart men inte finns det mer att göra där än hemma. Tvärtom. Hoppas du är ett troll.

  • Anonym (Ts)
    Anonym (Eh va?) skrev 2015-04-17 16:57:49 följande:

    Tänkte du åka till psykakuten för att du är uttråkad? Då måste du missuppfattat dess roll. Dit åker du om du inte mår bra, du orkar inte leva eller har svår ångest. Anser läkaren på psykakuten att du är i ett dåligt skick så läggs man in. Väl på avdelningen får man mat, såklart men inte finns det mer att göra där än hemma. Tvärtom. Hoppas du är ett troll.


    Inte uttråkad på det sättet, fel ordval.

    Självklart mår jag jättedåligt!!!!! Nej, inget troll.
  • Anonym (Ts)

    Har varit tvångsinlagd några ggr (LPT) då jag mått som nu. Men då endast över natten. Druckit kaffe bara på morgonen innan jag gått hem.

  • Anonym (Eh va?)

    Om du mår dåligt och känner att du inte klarar dig själv så ska du åka in. Det finns mat, tv och andra patienter som man kan umgås med. Om man nu känner för att umgås med någon. Själv vill jag bara vara ifred.

  • Fjäril kär

    tro mig, att vara inlagd är det tråkigaste som finns. 

    Det finns nämligen regler på avdelningarna om vad man får göra och när. Tv:n får inte stå på hela dagarna utan bara på vissa tider , och dom tiderna ska man enas om vilka program som ska ses då det är många andra på samma avdelning som också vill se tv...    Tidningar och böcker får du ta dit själv eller gå ner på sjukhusbiblioteket och låna.  

    Kortlek och sällskapsspel brukar finnas men är oftast utlånade eller inte kompletta. 

    I övrigt sitter man rakt upp och ner i sin säng och glor eller sitter på en stol i korridoren . Inte så många som finns att prata med, alla är ju där pga psykisk ohälsa i någon form så sällskap är oftast inte så populärt.

    Det kan finnas daglig verksamhet i form av olika aktiviteter men orkar man vara med i dom frivilligt så brukar man i regel bli utskriven ganska fort. 

    Psykavdelning är ju ett sjukhus och inte något sällskapsrum. Där är man för att man behöver vistas akut för att ens hälsostillstånd kräver det helt enkelt. 

    Jag har legat inne i 1½ år och jag höll på att knäckas av den totala tristessen.

  • Anonym (Ts)
    Fjäril kär skrev 2015-04-17 17:27:04 följande:

    tro mig, att vara inlagd är det tråkigaste som finns. 

    Det finns nämligen regler på avdelningarna om vad man får göra och när. Tv:n får inte stå på hela dagarna utan bara på vissa tider , och dom tiderna ska man enas om vilka program som ska ses då det är många andra på samma avdelning som också vill se tv...    Tidningar och böcker får du ta dit själv eller gå ner på sjukhusbiblioteket och låna.  

    Kortlek och sällskapsspel brukar finnas men är oftast utlånade eller inte kompletta. 

    I övrigt sitter man rakt upp och ner i sin säng och glor eller sitter på en stol i korridoren . Inte så många som finns att prata med, alla är ju där pga psykisk ohälsa i någon form så sällskap är oftast inte så populärt.

    Det kan finnas daglig verksamhet i form av olika aktiviteter men orkar man vara med i dom frivilligt så brukar man i regel bli utskriven ganska fort. 

    Psykavdelning är ju ett sjukhus och inte något sällskapsrum. Där är man för att man behöver vistas akut för att ens hälsostillstånd kräver det helt enkelt. 

    Jag har legat inne i 1½ år och jag höll på att knäckas av den totala tristessen.


    Jag knäcks ju av den totala stressen här. Suttit och stirrat in i väggen hur länge som helst nu.

    Har inga tidningar, böcker el tv kanaler. Har internet och mat ibland.

    Ingen säng. Ingen familj eller vänner så varför jag har telefon vet jag inte?!
  • Fjäril kär

    om du åker in så kommer du att få träffa en läkare och du får göra ett inskrivningssamtal, där bedömer läkaren din hälsa och varför du just nu har åkt in. Är du i så dåligt skick att du inte ska lämnas ensam så blir du förmodligen inskriven. Bedömer dom dig i hyggligt skick men att du är less och trött på omständigheterna så får du direkt åka hem. 

    Det är svårt att bli intagen eftersom trycket på psykavdelningarna är väldigt höga. Bara akuta tillstånd brukar få en sängplats och då ska du i princip komma in med poliseskort och  LPT. 

    Det låter mer som att du skulle behöva hjälp med sysselsättning. Att bara apatiskt sitta rakt upp och ner gör att man blir sjukare.  Du behöver aktivera dig helt enkelt med bättre och vettigare saker. 

    Har du ingen vårdplan skriven?  Vad är det tänkt att du ska göra på dagarna?  

  • Anonym (Ts)
    Fjäril kär skrev 2015-04-17 17:55:46 följande:

    om du åker in så kommer du att få träffa en läkare och du får göra ett inskrivningssamtal, där bedömer läkaren din hälsa och varför du just nu har åkt in. Är du i så dåligt skick att du inte ska lämnas ensam så blir du förmodligen inskriven. Bedömer dom dig i hyggligt skick men att du är less och trött på omständigheterna så får du direkt åka hem. 

    Det är svårt att bli intagen eftersom trycket på psykavdelningarna är väldigt höga. Bara akuta tillstånd brukar få en sängplats och då ska du i princip komma in med poliseskort och  LPT. 

    Det låter mer som att du skulle behöva hjälp med sysselsättning. Att bara apatiskt sitta rakt upp och ner gör att man blir sjukare.  Du behöver aktivera dig helt enkelt med bättre och vettigare saker. 

    Har du ingen vårdplan skriven?  Vad är det tänkt att du ska göra på dagarna?  


    Jag är inte sjukskriven så ingen vårdplan.
  • Liten ekorre
    Anonym (Ts) skrev 2015-04-17 17:49:11 följande:
    Jag knäcks ju av den totala stressen här. Suttit och stirrat in i väggen hur länge som helst nu.

    Har inga tidningar, böcker el tv kanaler. Har internet och mat ibland.

    Ingen säng. Ingen familj eller vänner så varför jag har telefon vet jag inte?!
    Men om det är saker att göra som är problemet så får du väl ta dig till ett bibliotek och låna böcker. Varför har du ingen säng?
  • Anonym (Eh va?)

    Trycket på sängplatser beror ju på vart i landet man bor. I Stockholm är det så att man kan erbjudas en säng trots att man inte har LPT. Tvärtom, de flesta på avdelningarna här är här frivilligt. Mår du dåligt åk in, men på långsikt behöver du en plan. Gå till din läkare och be om en remiss till allmän psyk. Då kan du få den hjälp som du behöver. Vet att det tar tid, men bättre än alternativet.

Svar på tråden Sååååå uttråkad....