• modsey

    6 åringar hemma efter fritids, vad gör de/ni?

    Jag har busiga vilda men goa killar som går på förskoleklass ( nollan) och sen lite fritids efter det. De är där från 8.30 till ca kl 16. Förutom lektionerna fram till 11,20 ( tror jag det är) så leker de, spelar inne eller utebandy, kör kickcyklar, spelar boll och sånt. När vi kommer hem är de liksom mätta på sånt och det blir mycket TV och spel. Jag är tudelad här då jag i bland tycker det blir lite för mycket plattid. Visst leker de vanligt också hemma och vi har simskola en kväll i veckan samt att fotbollen kommer börja nu i vår en gång i veckan. Helgerna gör vi i bland något, som badhuset, åker skidor har vi gjort en del helger, skridskor och lite så. Men mest bara vara. Nu när det blir varmare känns det som vi är ute mer och plattiden minskar säkert. Vi bor inte så de kan gå till lekparken utan oss. Följer med kompisar hem i bland och i bland kommer de hit såklart.
    Hur har ni andra det efter dagis/ skola?

  • Svar på tråden 6 åringar hemma efter fritids, vad gör de/ni?
  • linn74

    Dottern går i förskoleklass, slutar strax före 14.00. Vi har inte fritids, jag är nämligen föräldraledig. Ibland har hon med kompis hem. Väl hemma äter vi mellanmål, har hon kompis äter de oxå mellanmål. Sen brukar hon leka eller pyssla med något. Vi har hund så en promenad är hon med på efter skolan oxå. Sen börjar jag med mat runt 16 eller senare, ca 17-18 kommer sambon o då äter vi middag. Hon brukar inte hålla på med plattan efter skolan, ngn gång ibland en stund på kvällen,inte varje dag, spelar hon en stund på plattan. Är det fint väder är det ofta lite lek ute på tomten efter mellanmål. Sedan äta middag, kolla barnprogram, ev beroende på vad kl är, lite lek o sen förbereda sej för läggning. Ofta ngn liten macka eller lite fil o flingor precis innan läggdags.Lägger sej ca 19.30.Ibland är hon med på en promenad till med hunden innan hon lägger sej.

  • Alexi

    Min sexåring är rätt varierad. Vi kommer hem ca 16-tiden efter att också hämtat fyraåringen på förskolan. Under hösten lekte de i timmar och ritade i timmar, då var det oerhört lite tv och ipad. Sen under vintern har det varit väldigt mycket mer, sexåringen är just nu ganska beroende av ipaden. Men går ändå att locka med annat och ibland tvinga till annat. Jag känner att det måste få vara ok att sitta i soffan ett par timmar efter åtta timmar i skolan, mycket utevistelse, mycket rörelse, mycket folk.

    I övrigt går hon nu på fotboll en gång per vecka och simskola en gång per vecka. Då och då hos en kompis efter skolan eller en kompis hos oss. Hon och lillebror leker också mycket och hon ritar och pysslar mycket också.

  • Gladskit

    Istället för platta och TV/film kanske de kan göra något annat lugnt?
    Min son är likadan efter en dag på skola och fritids med full fart men då brukar vi bläddra i tidningar och klippa & klistra, läsa, göra pärlplattor, rita och måla och spela spel typ memory och kortspel. Eller så är vi ute i trädgården och fixar lite om det behövs.

    Detta kräver ju dock att du är med dem i början, ibland kan man ju behöva kicka igång barnen litegrann. Sen kan man smita iväg och börja med maten eller nåt sånt.

  • cosinus

    Min kille i nollan skulle inte byta ut sin platta mot någon aktivitet någon dag i veckan.

    Så därför har vi speldagar. När de kommer från dagis/nollan/skolan brukar de vara lite sega (vi är oftast hemma vid 15:40) och vill hänga lite framför tv-n men innan middagen är klar är de i full färd med att röra sig igen de dagar det inte är speldag.

    Nu från och med den här årstiden är det mycket cykla, leka kurragömma, och annat ute med ungarna på kvarteret. Han håller på att längta ihjäl sig efter studsmattan men vi har ff lite snö kvar på tomten så den är nog någon vecka bort.

    På vintern så härjar han och brorsan en del inomhus men han väldigt fysisk av sig så även om brorsan inte är med på brottningslekar så tränar han på att hjula eller stå på huvud/händer där utrymme ges. Relativt ofta behöver han också hänga med på storasyskons aktiviter av logistiska skäl. Bäst är deras friidrott som är i en stor inomhushall för där brukar även han kunna springa av sig lite.

    Men som sagt får han, ja då sitter han med paddan :)

  • Gladskit
    cosinus skrev 2015-04-20 08:53:52 följande:

    Min kille i nollan skulle inte byta ut sin platta mot någon aktivitet någon dag i veckan. 
    Så därför har vi speldagar. När de kommer från dagis/nollan/skolan brukar de vara lite sega (vi är oftast hemma vid 15:40) och vill hänga lite framför tv-n men innan middagen är klar är de i full färd med att röra sig igen de dagar det inte är speldag.
     



    Det är samma här, min son kan vara rätt seg en stund först. Men sen när han ser att andra barn på gatan kommer hem så går han gärna ut och leker.

    När det gäller speltiden så har han ett "schema" vecka för vecka där han har rätt att spela 10 x 30 min. Sen är det upp till honom att fördela detta, antingen om han vill spela ett par timmar i ett sträck eller om han delar upp det. Det funkar rätt bra. Är det slut så är det slut liksom.
  • pigglet

    De sitter inte vid skärm på dagarna. De har fått roa sig med leksaker, pyssel, pussel, läsa. Vad varje barn föredragit har varierat. De har inte fått min fulla uppmärksamhet eller blivit underhållna, utan har lekt själva eller med varandra.

    Inget fritids, de har kommit hem direkt efter skolan.

    Barn behöver inte underhållas och ha aktiviteter hela tiden. Är de i skolan hela dagarna kanske de behöver lära sig att varva ner och ta det lugnt hemma emellanåt?

  • En blå giraff

    Min 7-åring vill helst bara spela om han får. Så vi har skärmfritt tis+tors+sön. När han har skärmfritt efter skolan bygger han lego med sin lillebror eller ritar. Han brukar åxå passa på att göra läxa de skärmfria dagarna. Dagar han har skärmdag så lägger jag mig inte i hur mycket han sitter. Han hinner ju inte så mycket ändå för vi kommer hem vid kl 16 och ska ju äta middag m.m. också.

  • anyXX

    Vi kommer oftast hem mellan 16 och 17. Då brukar barnen får sitta med ipaden eller vid tvn ett tag om de inte kommer igång med något annat. Ibland leker de i trädgården, ibland med lego eller pysslar. Jag brukar inte orka dra igång någon aktivitet vid den tiden. Är ju stor skillnad om man kommer hem direkt efter skolan. Vi äter vid 18 och eftersökt brukar de inte få spela/titta på tv utan leka lite själva fram till gonattsaga och läggning vid 19. När de ligger i sängen får de lyssna på ljudbok till de somnar. Ett bra sät att varva ner tkr vi!


    flicka 2008 & pojke 2010
  • anyXX

    Tillägg: en dag i veckan har min sjuåring ridskola och nu börjar båda barnen snart på fotbollsskola så då blir det ju ändå inte mkt speltid på vardagar.


    flicka 2008 & pojke 2010
  • modsey

    tack för alla svar.
    Skärmfritt har jag funderat på vissa dagar men vi är inte helt överens där och jag kan också tycka att lite spel eller TV är ok efter en ganska aktiv dag ändå med mycket utelek. 
    Vissa dagar kan jag ändå få dåligt samvete och känna att det är för mycket skärmtid, men när jag tänker på det är det ju mer på den mörka tiden på året då vi varit inne mer än vi är nu på våren.
    Intressant att höra hur ni andra gör och resonerar.
    I dag exempelvis spelade de 10 minuter i morse efter frukosten innan skolan och sen 30 minuter kanske på em efter skolan...
    Men en annan dag blev det 3 timmars spelande efter skolan när ett syskon hämtade dem tidigare och de spelade i hop. Men då hade de varit ute mycket i skolan och sen promenerat hem ca 30 minuters promenad.
    För och nackdelar....

  • Alexi
    modsey skrev 2015-04-21 20:48:55 följande:

    tack för alla svar.
    Skärmfritt har jag funderat på vissa dagar men vi är inte helt överens där och jag kan också tycka att lite spel eller TV är ok efter en ganska aktiv dag ändå med mycket utelek. 
    Vissa dagar kan jag ändå få dåligt samvete och känna att det är för mycket skärmtid, men när jag tänker på det är det ju mer på den mörka tiden på året då vi varit inne mer än vi är nu på våren.
    Intressant att höra hur ni andra gör och resonerar.
    I dag exempelvis spelade de 10 minuter i morse efter frukosten innan skolan och sen 30 minuter kanske på em efter skolan...
    Men en annan dag blev det 3 timmars spelande efter skolan när ett syskon hämtade dem tidigare och de spelade i hop. Men då hade de varit ute mycket i skolan och sen promenerat hem ca 30 minuters promenad.
    För och nackdelar....


    Det går ju verkligen upp och ner och så länge det inte är konstant upp tycker jag det är lugnt. Igår satt mina barn rätt mycket. Idag var det andra barn här fram till ca 19 så då blev det ju inget alls och imorgon är det simskola så då blir det också mycket mindre. Det jämnar ut sig.
  • Alexi

    Jag kan ju tillägga att efter en intensiv kväll bara längtar jag efter lugn och ro i soffan med datorn i knäet och surfa på fb och familjeliv och bloggar, avkoppling helt enkelt...

Svar på tråden 6 åringar hemma efter fritids, vad gör de/ni?