• Knytti

    Hur längre räknas det som man har försökt?

    När kan vi räkna med att våra barnskaffningsbesök börjat då vi valde att inte använda preventivmedel efter första barnet föddes. Från förlossningen? Från första mensen? Från avslutad amning? Sjukvården vill att man ska ha försökt ett år, men när börjar det året räknas?

  • Svar på tråden Hur längre räknas det som man har försökt?
  • Anonym (f)

    Från att ni slutade med preventivmedel om ni hade regelbundet sexliv då.

  • Anonym (f)

    Jaså såg nu att ni inte hade pmedel.

    Från att du fick tillbaka mensen isåfall.

  • Anonym (f)

    Jaså såg nu att ni inte hade pmedel.

    Från att du fick tillbaka mensen isåfall.

  • Anonym (f)

    Eller rättare sagt from två veckor före din första mens efter förlossning/amning pga att äl kommer före.

  • Anonym (f)

    Hur gammal är du? Är man 35-39 brukar det vara ok att bara ha försökt ett halvår/sex ägglossningar för att få en tid för att kolla upp sig. Men har ni redan ett gemensamt barn vill de nog att nog att ni försökt ett par tre cykler till. Detta vid privata kliniker då. Landstingen är mycket segare...

  • Knytti

    Är 24 år med mycket smärtsamma menstruationer, därav skulle jag vilja att det skulle gå snabbt att bli gravid. Är bombsäker på att jag har endometrios, blir bara sämre för varje månad som går. Men gyn vägrar tro på mig och säger bara att jag får skylla mig själv om jag inte går med på p-piller. Ingen läkare har visat minsta förståelse för vår längtan efter ett andra barn. 7 mån nu sen första mens. Skulle vilja ha hjälp tidigare än ett år då jag nu lider av otroligt svåra smärtor varje dag även när jag inte har mens. Kan man få hjälp tidigare ? Bor i Finland, har inte råd med privat gyn, och kommunala gyn tror att man inte kan ha endo om det inte syns på operation. (Gjorde op i februari utan fynd, blev sedan påtvingad och manipulerad till att använda p-piller trots gravidlängtan, slutade efter en månad pga svåra biverkningar)

Svar på tråden Hur längre räknas det som man har försökt?