• Nimah

    Bebistråden- fortsättningstråd på Gravid igen efter upprepade mf, följas åt?

    Här samlas vi som äntligen fått våra bebisar efter upprepade missfall! Välkommen hit även om du inte följt gravid-tråden :)

  • Svar på tråden Bebistråden- fortsättningstråd på Gravid igen efter upprepade mf, följas åt?
  • Vår önskan

    Tänk att vi har våra små godingar nu, känns som evigheter sedan vi plussade. Resan har varit lång men nu ligger vår prins i mina armar <3

    Idag blir han två veckor, vår lilla Alfred. Precis som med storebror känns det så självklart att just denna lilla krabat är här hos oss. Med facit i hand och Alfred i famnen känns våra tidigare mf/ma "lättare". På något konstigt sätt känner jag mig tacksam, om jag inte hade haft dem hade jag inte haft denna fantastiska människa nu. Det var nog meningen, att vi skulle vänta på denna perfekta lille pojken. Ja, det är kanske en konstig känsla men så känns det :)

  • Nimah

    Jag håller med dig Vår Önskan, det var värt all väntan när man äntligen har sin lilla bebis här. Hade man bara vetat från början att det skulle gå hade det inte varit en lika jobbig resa.

    Vår lilla son är en vecka gammal nu. Han sover fortfarande större delen av tiden. På dagarna äter han ungefär varannan timme och då gärna en timme åt gången. På kvällarna äter han konstant flera timmar i sträck. Inatt hade vi ett sovpass på tre timmar, annars är det oftast 1,5-2 timmar mellan målen som även då tar en timme. Bara han får sin tutte är han iaf nöjd och jag känner mig inte så trött än.

    På måndag börjar maken jobba igen. Då ska jag ensam göra iordning treåringen och få honom till förskolan i tid. Det kommer bli en utmaning vill jag lova!

  • Vår önskan

    Hur gick det med lämningen på förskolan Nimah?

    Vi är inne på andra "förskoleveckan" o kom nästan i tid idag :)

    Hur många timmar får man gå i er kommun? Här är det 24 timmar, lagom för vår pojke o för mig. Då hinner jag uträtta lite ärenden o så undertiden. Eller jag tänker att jag ska hinna det sen, dessa dagar har jag bara gått hem o sovit/duschat. Fast idag har jag faktiskt tvättat en maskin tvätt redan o ringt lite viktiga samtal. Klappar mig på axeln, haha.

    Vår lille kille, Alfred växer så det knakar. Imorgon har vi tid på BVC igen så då får vi se hur mycket han vuxit.

    Han äter allt ifrån var fjärde timme till var annan. Ligger han i vagnen o vi är ute så kan han sova fyra timmar :)

    Hans nätter tror jag börjar vid sju-åtta, då sover han jätte bra o äter efter fyra-fem timmar, sen är det lite olika. Inatt vaknade han och åt halv tolv sen halv tre o sen fem o sen vid halv åtta. Där på tidiga morgonen äter han lite mindre o somnar ofta innan han ätit färdigt.

    Eftersom han går upp så mycket i vikt (300g på en vecka vid senaste vägningen) väcker jag inte honom efter fyra timmar. Det är ju sällan det går längre än fyra timmar :)

  • Nimah

    Det gick jättebra! Båda barnen skötte sig exemplariskt. Den lilla somnade och gick med på att sova i sitt nest i en halvtimma, så då kunde jag fokusera på stora killen helt. Han gick med på att bli klädd utan att smita iväg en enda gång :) Så första dagen kom vi i tid!

    Här får man gå 30 timmar i veckan så han går 9-16 mån-tors och så får han vara hemma med mig på fredagarna. Blir spännande att se hur vi klarar dem :)

    Hur gammal är din äldsta? Min är 3,5.

  • Emmadee

    10 dagar har han hunnit bli idag vår lille Albin. Nu går tiden betydligt fortare än när han låg inne i magen. Känner precis som ni en oerhörd tacksamhet att det var just den här bebisen som fick stanna kvar i magen. Han är ju helt perfekt.

    Han har inte riktigt börjat öka i vikt än. Var på BVC i förrgår och då vägde han 4000 gr (födelsevikt 4280) Han äter ofta men inte så att jag kan säga varannan, var tredje timme eller så. Ibland går det en timme emellan och som längst ungefär fyra timmar.

  • Nimah

    Idag har lillebror varit vaken en hel del! Han är nöjd med att sitta och se sig omkring. Annars är det fortfarande mest tutten som gäller :)

  • Emmadee

    Vi har också fått se en del av de blå ögonen idag. Imorgon ska vi till BVC för att se om han börjat öka i vikt.

  • Vår önskan

    Härligt Nimah att det gick bra!

    Storebror fyller 6 år på onsdag så här förbereds kalas. Vi har fullt upp då vi ska flytta till vårt, för oss nya hus i slutet av maj och jag är med och styr upp en möhippa som går av stapeln på lördag. Allt på en gång :)

    Vår lille Alfred är vaken mer och mer. Han ler, speciellt när han ser sin storebror.

  • Vår önskan

    Hallå, jösses så fort dagarna går.

    Snart är vår lille två månader :)

    Hur har ni det?

    Just nu lever vi i kartonger då vi flyttar på lördag ???? vi har nedräkning här :) längtar så till vårt hus och vår fina trädgård!

  • Nimah

    Åh vad härligt med flytt till hus! Om inget oförutsett inträffat skriver vi på papper för ett hus nu på onsdag! Så spännande! Flytt först till våren men ändå!

    Annars har vi det rätt bra. Lillebror är för det mesta nöjd så länge han får vara i famnen eller i sjalen och att han får sin tutte på momangen när andan faller på. Han vill inte sova själv vilket är lite påfrestande särskilt om jag är ensam med båda barnen. Storebror trotsar fortfarande sjukt mycket. Har konstant dåligt samvete över att jag bråkar så mycket med honom. Känns som att jag är arg och skäller på honom jämt. Har noll tålamod och brusar upp direkt. Känner mig inte tillräcklig för honom alls. Uch. Men snart är det sommar och då ska vi vara lediga tillsammans. Det längtar jag till!

    Tror inte man kan använda smileys i appen, de blir bara ? då :)

  • Vår önskan

    Men, var säker på att jag svarat men icke :)

    Hur fick det med huset?

    Nu har vi bott två veckor (på lördag) och vi trivs så bra! Lillebror växer så det knakar, han är ganska stor för sin ålder vilket många påpekar. Skitjobbigt tycker jag.
    - Oj va stor han är! eller Vilken stor kille! A
    Svarar ofta med, ja vi kör med Rediga grabbar. eller Ja det ska vara lite att ta i.

    Men egentligen tycker jag det är jobbigt att de ska påpeka hans storlek. Jag ammar bara så det är inte det att jag överglöder honom, jag får helt enkelt stora pojkar på min mjölk. Samma sak med storebror men nu är han normal stor o blev det när han slutade amma.
    Jag vet att de inte menar något illa med sina kommentarer men ändå blir jag ledsen när de säger så, för mig är han ju perfekt men i deras mening låter det som om han är för stor.

    Amningshormoner kanske :)

  • Nimah

    Vi har köpt huset! Är sååå glad :)

    Vad jobbigt att alla ska påpeka att han är stor. Min bebis var ju liten när han kom men nu är han snart två månader och har gått upp över 2 kilo och börjar bli ganska tjock. Men eftersom han var liten från början är han väl "normalstor" i folks ögon nu. Jag stör mig enormt på alla som i all välmening frågar om han är snäll. Vaddå snäll? Nä han är ett mycket elakt barn som skriker hela tiden, eller vad menar dom!?

    Så ja, amningshormoner säkert. Din lilla kille är säkert perfekt stor och jag tror inte någon menar att han är för stor. Folk kan bara inte låta bli att kommentera saker.

    Hoppas ni får en härlig sommar i huset! Vi flyttar först nästa år så jag längtar ihjäl mig.

Svar på tråden Bebistråden- fortsättningstråd på Gravid igen efter upprepade mf, följas åt?