• Anonym (avsky)

    Stannar män kvar i dåliga äktenskap för att barnen skulle avsky dem om dem lämnade sin mamma?

    Många numer är ju frånskilda och har då vuxna tonårsbarn vilket kan skapa svartsjuka ifall en av föräldrarna träffar en ny partner. 

    Skulle ni kunna ha en relation med en frånskild ensamstående pappa till en svartsjuk tonårsdotter? 
    Det blir ju lätt problematiskt om man som ensamstående (jag är däremot gift) någongång träffar någon man med en dotter som står nära sin mamma och som aldrig skulle acceptera sin pappas nya kvinna.

    Kan det resultera i att män ofta lever i halvbra relationer till sina fruar för att dem vet att deras barn skulle hata dem ifall dem träffade en ny dam? 

  • Svar på tråden Stannar män kvar i dåliga äktenskap för att barnen skulle avsky dem om dem lämnade sin mamma?
  • Anonym (avsky)
    Anonym (...) skrev 2015-04-18 10:17:27 följande:

    Nej, det tror jag inte.


    Varför inte det?
  • Anonym (...)

    Jag tror inte att det är det som är avgörande. Jag tror att många män lever kvar i halvbra relationer helt enkelt för att det är det enklaste. Kvinnor är de pådrivande i de flesta skilsmässor, men jag tror helt enkelt inte att männen är kvar för att deras barn skulle bli svartsjuka om de träffade en ny partner. Varför tror du att det är så?

  • Anonym (Nej)

    Tror jag inte. Tror män stannar tills de har hittat en ny kvinna.

  • Batmamba

    Jag tror inte heller att det är anledningen till att färre män än kvinnor tar initiativ till skilsmässa. Det tror jag beror på att män generellt lever gott i heterosexuella parrelationer, medan kvinnor generellt har det något sämre i dito.

    Jag skulle kunna ha en relation med en pappa med svartsjuk tonårsdotter. Men jag skulle nog inte flytta ihop med honom förrän dottern var vuxen och utflugen. Några år är lång tid när man är ung, men kort för en vuxen. Några år kan de vuxna gott hålla sig i skinnet för ungdomarnas skull. Barnen kommer i första hand!

  • En PantherTant

    Nej, män stannar kvar för att de inser gräset inte är grönare på andra sidan. Vardagen kommer emot också i nästa förhållande. För att ett förhållande skall vara bra krävs aktivt jobb och respekt. Män är mera realistiska och inser detta.

    Många kvinnor är så självcentrerade, de tror livet är som en rosaskimrande romantisk film och vid minsta lilla motgång överväger de skilsmässa. Alla problem beror enligt dem på maken, de skiljer sig för att sen gång på gång gå på samma nit när vardagen igen kommer emot. Dessutom är de för upptagna med att söka fel för att hinna njuta och vara lyckliga.

  • Pescetarian

    Jag skulle aldrig ta in en ny partner i mitt liv, så länge mitt barn inte accepterar det.

    Jag skulle heller aldrig klampa in i någon annans liv, om dennes barn inte accepterade det.

    Jag hade sett till att ha förhållandet på distans - som särbos.

    Var sak har sin tid.

  • Pescetarian
    Anonym (Nej) skrev 2015-04-18 10:54:46 följande:

    Tror jag inte. Tror män stannar tills de har hittat en ny kvinna.


    Ja, de flesta (oftast) män lämnar ju inte sin partner förns de har sitt på det torra med en ny.

    Ofta kommer ju separationen som en "blixt från klar himmel" för kvinnan i förhållandet. Mannen har dock, teoretiskt, redan gjort slut med kvinnan och gått vidare. När mannen sedan är säker på den nya kvinnan, så gör han slut med sin första kvinna även i praktiken.

    Det är inte alls ovanligt.
  • MammAmma

    Knappast. Män har det oftast bättre än kvinnor i ett heteroförhållande (varför tror ni män i förhållande lever längre än ensamstående män), de män som lämnar gör det oftast för att de inte är nöjda med sexlivet och de har oftast sett till att hitta en ny innan de lämnar också.

  • Anonym (...)
    En PantherTant skrev 2015-04-18 12:23:22 följande:

    Nej, män stannar kvar för att de inser gräset inte är grönare på andra sidan. Vardagen kommer emot också i nästa förhållande. För att ett förhållande skall vara bra krävs aktivt jobb och respekt. Män är mera realistiska och inser detta.

    Många kvinnor är så självcentrerade, de tror livet är som en rosaskimrande romantisk film och vid minsta lilla motgång överväger de skilsmässa. Alla problem beror enligt dem på maken, de skiljer sig för att sen gång på gång gå på samma nit när vardagen igen kommer emot. Dessutom är de för upptagna med att söka fel för att hinna njuta och vara lyckliga.


    Hur kommer det sig då att männen som faktiskt lämnar i stort sett alltid gör det för att de har träffat någon ny (det är väl verkligen att tro att gräset är grönare på andra sidan?) medan kvinnor lämnar för att de inser att förhållandet inte är så bra?
Svar på tråden Stannar män kvar i dåliga äktenskap för att barnen skulle avsky dem om dem lämnade sin mamma?