• busaan

    blir hans barn utanför om vi skaffar barn?

    Hej alla!

    Nu får ni gärna komma med lite tips!

    Jag och min sambo sedan 1 1/2 år har börjat fundera på att skaffa barn :)
    Vi har båda ett barn var sen tidigare förhållande. Mitt barn är 3 och hans barn är 5.

    Mitt barn bor hos oss princip hela tiden.
    Hans barn bor hos oss varannan helg och ca 2 vardagar i veckan.
    Hans barn är inte här lika ofta som vi vill och det beror mest pga våra arbetstider.

    Mitt barn "drabbas" ju också utav våra arbetstider, men biopappan är inte så inblandad i hens liv, (eget val).
    Så vi får ta hjälp av barnvakt osv.

    Men nu till "problemet"
    Min sambo sa något i stil med att:

    Eftersom ditt barn bor här hela tiden så kommer ju hen verkligen få en lillasyster/lillebror.
    Och mitt barn bor ju inte här så ofta, så då kommer det "nya" barnet inte bli som ett syskon. Och jag vill inte att mitt barn ska bli utanför. Så mitt barn kommer känna sig åsidosatt och utbytt.

    Och ja, jag har funderat själv kring det här, och de kanske kommer bli så? :/
    Jag vet inte riktigt vad jag ska svara min sambo på det..

    Och vi har försökt att ha hans barn varannan vecka, men de blir inte så många timmar hos "sin pappa". För det är min sambo som har mest annorlunda tider. Och skulle jag "ta över" och ha hans barn så skulle det i sin tur leda till att mitt barn kommer lämnas ännu tidigare på förskolan och hämtas senare :/ dom går nämligen på förskola på olika delar av staden.. Så jag fixar det inte hela allt själv :( det hade gått bra om båda barnen hade förskolorna närmare men så är det ju inte nu..

  • Svar på tråden blir hans barn utanför om vi skaffar barn?
  • Fantasilös

    Hur resonerar han där? Så ni ska inte skaffa barn för att han inte träffar sin andra son så mycket? Låter väldigt konstigt...

  • Morran01

    Om han känner så tycker jag han ska fixa nytt jobb med vettiga arbetstider så han kan ha sitt barn varannan vecka.

  • SupersurasunkSara

    Ja, barnet kommer att känna sig utanför om ni lämnar barnet utanför.

    Om ni är normalt fungerande kärleksfulla vuxna så kommer ni att klara av att integrera hans barn i er familj också.

    Låter som en ursäkt för att slippa skaffa fler...

    Om han är så orolig säger jag som en annan skrev; han får leta efter ett nytt jobb med arbetstider som gör att han kan ha sitt barn mer.

  • Anonym (M)

    Kan ni se till att hans barn börjar i förskoleklass nära ditt barns förskola?

  • busaan

    Ja jag har också påtalat att han ska byta jobb. Men han har inte riktigt orken till det :/

    Jag vill absolut inte att hans barn ska vara utanför, vi är en familj allihopa!

    Och biomamman har skaffat fler barn med ny man.. Så jag ser inte riktigt problemet.

  • busaan
    Anonym (M) skrev 2015-04-18 15:29:55 följande:

    Kan ni se till att hans barn börjar i förskoleklass nära ditt barns förskola?


    Nej tyvärr går inte det :/ biomamman vill ha förskola/skola nära sitt hem, vilket är helt förståeligt.
  • Anonym (M)
    busaan skrev 2015-04-18 18:13:56 följande:
    Nej tyvärr går inte det :/ biomamman vill ha förskola/skola nära sitt hem, vilket är helt förståeligt.

    Å andra sidan vill biopappan det också, vilket ju borde vara lika förståeligt... Men det kanske inte är värt att bli osams om.
  • busaan
    Anonym (M) skrev 2015-04-18 18:45:15 följande:

    Å andra sidan vill biopappan det också, vilket ju borde vara lika förståeligt... Men det kanske inte är värt att bli osams om.
    Ja det är klart! Men det är faktiskt så att mitt barns förskola ligger en bit bort, det är nära mitt jobb. Och jag vill inte byta till en annan del av stan bara för att underlätta :/ mitt barn älskar sin förskola och även jag.

    Men om man skulle leka med tanken att jag bytte, så skulle det betyda att mitt barn måste lämnas ca 30 min tidigare på föris & hämtas 30min senare :/
  • Anonym (kanske)

    Är du säker på att han verkligen vill skaffa barn? Ni har ju så pass nytt förhållande och varsitt kraschat förhållande med tillhörande väldigt små barn.

    Kanske vänta tills barnen blivit äldre?

  • busaan
    Anonym (kanske) skrev 2015-04-18 19:42:35 följande:

    Är du säker på att han verkligen vill skaffa barn? Ni har ju så pass nytt förhållande och varsitt kraschat förhållande med tillhörande väldigt små barn.

    Kanske vänta tills barnen blivit äldre?


    Ja det är det man börjar undra.. Men jag har sagt att vi kan vänta men med hans inställning tyckte jag att det känns som han inte vill ibland! Och jag vill veta det.. För jag kan inte fortsätta ett förhållande med en man som inte vill ha barn alls :(
  • Anonym (Esther)

    Väldigt knasigt resonemang. Antingen så vill din sambo ha ett barn till eller så vill han inte det. Utgå från grundfrågan så lär resten lösa sig sedan.

Svar på tråden blir hans barn utanför om vi skaffar barn?