• Anonym (hmm)

    Gjort en bokning i fel pris.. nu högre...

    Jag har gjort en bokning av en stuga under midsommar. Tyckte det var väldigt billigt när jag bokade den, men tänkte att jag för engång skull var ute i tid och hade flyt. Nu har jag fått mail flera dagar efter att det vat fel pris som stått. Kan jag begära att betala det priset som först stod?  Jag har trots allt kvitto på det första priset..

  • Svar på tråden Gjort en bokning i fel pris.. nu högre...
  • lindalinaa
    Anonym (hmm) skrev 2015-04-18 16:45:34 följande:

    Jag har gjort en bokning av en stuga under midsommar. Tyckte det var väldigt billigt när jag bokade den, men tänkte att jag för engång skull var ute i tid och hade flyt. Nu har jag fått mail flera dagar efter att det vat fel pris som stått. Kan jag begära att betala det priset som först stod?  Jag har trots allt kvitto på det första priset..


    Du har ju redan betalat (och fått en bekräftelse antar ja?) så jag tycker nog att de inte kan kräva mer pengar.

    Så är de ju om det står fel på ett pris på en vara i affären, då får de inte sälja den dyrare...
  • Anonym (Sandra)
    lindalinaa skrev 2015-04-18 16:55:51 följande:

    Du har ju redan betalat (och fått en bekräftelse antar ja?) så jag tycker nog att de inte kan kräva mer pengar.

    Så är de ju om det står fel på ett pris på en vara i affären, då får de inte sälja den dyrare...


    Fast det är fel. Dom får sälja den dyrare enligt lag. Sen är det inte så många som gör det då dom kan förlora kunder på det.

    Vet dock inte om det gäller när dom redan betalat stugan - för då har ju säljaren godkänt det priset egentligen :)
  • sportpappa
    lindalinaa skrev 2015-04-18 16:55:51 följande:
    Så är de ju om det står fel på ett pris på en vara i affären, då får de inte sälja den dyrare...
    En prisuppgift i butiken är inte bindande utan priset kan ändras hur mycket som helst. De får däremot inte använda det för att vilseleda kunderna eftersom det är vilseledande marknadsföring. Felmärkningar faller inte under det. När varan väl är betalad i kassan så är det svårt för dem att ändra priset eftersom då har ett avtal slutits och köpet gjorts.
  • Anonym (hmm)

    Jag har inte betalat hela, en resevationsavgift i väntan av pengar från alla som skall vara med! 

    I reklamblad och sådant brukar det ju så "resevervation för felskrivningar och ändringar". men kollar där jag bokade, och inget sådant. 

    Bara så tråkigt, att man samlat nya och gamla för en helg tillsammans och nu är det inte säkert det går för priset höjdes med flera tusen :/

    Kanske det är konsumentverket man pratar med?

  • sportpappa

    Skiljde sig ditt pris så mycket från det korrekta priset att det kan anses vara uppenbart fel? Om priset var mycket lägre än det korrekta priset så kan det anses att du borde ha insett att det angivna priset var felaktigt.

  • Lucius Vorenus

    Om det felaktiga priset var så pass lågt att du rimligtvis måste ha anat att något var fel så har säljaren rätt att annullera/ändra priset. Du har dock rätt att avboka utan avgifter om du väljer att göra så.

  • ssa123

    Tror tyvärr att de kan begära högre pris.

    Om du väljer att avboka istället borde du dock ha rätt att få igen reservationsavgift.

    Vi bokade en snorbillig utlandsresa för nått år sedan. Det var så billigt att det var uppenbart att det stod fel pris.

    Betalade hela summan direkt och skrev ut alltihop.

    Dagen efter ringde resebolaget och ville ha mer pengar. För att göra lång historia kort. Hade vi inte hunnit betala hade dom haft rätten på sin sida

Svar på tråden Gjort en bokning i fel pris.. nu högre...