• Anonym (Fattig)

    Någon soc sekr försörjningsstöd här

    Lite frågor:

    * Får man ersättning för läkarbesök?

    Ska jag i så fall endast skicka med original fakturan eller även påminnelsen?

    * Får jag ersättning trots sent återbud? Anledning till återbud är sent påkommen anst.intervju som alltid är viktigast för mig.

    Mycket tacksam för svar.

  • Svar på tråden Någon soc sekr försörjningsstöd här
  • Anonym (Fattig)
    Anonym (Fattig) skrev 2015-04-18 17:19:20 följande:

    Lite frågor:

    * Får man ersättning för läkarbesök?

    Ska jag i så fall endast skicka med original fakturan eller även påminnelsen?

    * Får jag ersättning trots sent återbud? Anledning till återbud är sent påkommen anst.intervju som alltid är viktigast för mig.

    Mycket tacksam för svar.


    En fråga till:

    * Kan jag få ersättning för gas och elfakturor som gått till inkasso? Ska jag i så fall bara skicka (och skriva) original faktura beloppet eller ska jag skicka med inkasso fakturor och skriva det beloppet?
  • Anonym (Hj)

    Du får ersättning för läkarbesök men inte för påminnelseavgift. Säg till så fort som möjligt om mötestiden inte funkar.

  • Anonym (Fattig)
    Anonym (Hj) skrev 2015-04-18 17:23:02 följande:

    Du får ersättning för läkarbesök men inte för påminnelseavgift. Säg till så fort som möjligt om mötestiden inte funkar.


    Tack!

    Då skickar jag ej med påminnelserna. Jag sa till på morgonen när jobbet ringde men förstår såklart att det var försent. Ska jag inte skicka med den heller?
  • Långbenopluto

    Är det för ett uteblivet besök får du INTE ersättning.

    Hade du intervju skulle du ha avbokat och så hade du inte fått en faktura.

  • Anonym (Fattig)
    Tines skrev 2015-04-18 20:39:47 följande:

    Är det för ett uteblivet besök får du INTE ersättning.

    Hade du intervju skulle du ha avbokat och så hade du inte fått en faktura.


    Det var som sagt för sent att avboka. Men det är ok, jag betalar 160 kr och hoppas på att jag får jobbet.
  • Ms H
    Anonym (Fattig) skrev 2015-04-18 20:57:31 följande:
    Det var som sagt för sent att avboka. Men det är ok, jag betalar 160 kr och hoppas på att jag får jobbet.
    Nästa gång, säg att du har svårt att komma på intervju just den föreslagna tiden och fråga om det finns någon annan möjlig tid.
  • Anonym (soc sekr)

    Menar du att den avgiften du vill ansöka om är för ett uteblivet besök? I så fall så nej, den får du inte beviljat. Endast läkarbesök som ingår i högkostnadsskyddet, vilket uteblivna besök inte gör.

    Dessutom brukar det vara så att för att få läkarbesöken ersatta så ska man visa upp kvitto på att den är betald samt instämplad i högkostnadskortet.

  • Anonym (Vet)
    Anonym (soc sekr) skrev 2015-04-18 21:38:31 följande:

    Menar du att den avgiften du vill ansöka om är för ett uteblivet besök? I så fall så nej, den får du inte beviljat. Endast läkarbesök som ingår i högkostnadsskyddet, vilket uteblivna besök inte gör.

    Dessutom brukar det vara så att för att få läkarbesöken ersatta så ska man visa upp kvitto på att den är betald samt instämplad i högkostnadskortet.


    Precis. Faktura duger alltså inte, läkarbesöket måste vara betalat på plats och instämplat i högkostnadskortet. Kvitto på betalt besök samt kopia på högkostnadskort krävs.
  • Anonym (Fattig)
    Anonym (soc sekr) skrev 2015-04-18 21:38:31 följande:

    Menar du att den avgiften du vill ansöka om är för ett uteblivet besök? I så fall så nej, den får du inte beviljat. Endast läkarbesök som ingår i högkostnadsskyddet, vilket uteblivna besök inte gör.

    Dessutom brukar det vara så att för att få läkarbesöken ersatta så ska man visa upp kvitto på att den är betald samt instämplad i högkostnadskortet.


    Nej, en av mina frågor var om jag skulle ta med den också eller ej. Men nu vet jag redan att jag inte ska det, så den betalar jag så fort jag får pengar.

    Kan inte lämna några kvitton eftersom jag inte harft några pengar att betala dem för. Står på fakturorna att de ingår i högkostnadsskyddet. Alla är inte instämplade pga att de skickas hem till mig. Receptionisten är väldigt sällan där. Så kommer lämna alla fakturor som dom är.
  • Anonym (Vet)
    Anonym (Fattig) skrev 2015-04-18 21:53:33 följande:
    Nej, en av mina frågor var om jag skulle ta med den också eller ej. Men nu vet jag redan att jag inte ska det, så den betalar jag så fort jag får pengar.

    Kan inte lämna några kvitton eftersom jag inte harft några pengar att betala dem för. Står på fakturorna att de ingår i högkostnadsskyddet. Alla är inte instämplade pga att de skickas hem till mig. Receptionisten är väldigt sällan där. Så kommer lämna alla fakturor som dom är.
    Jag kan bara tala för egen del men jag har fått avslag om jag lämnat in fakturor. De har sagt att läkarbesöken ska betalas på plats och så blir man ersatt för dem i efterhand.
  • Anonym (Fattig)
    Ms H skrev 2015-04-18 21:10:03 följande:

    Nästa gång, säg att du har svårt att komma på intervju just den föreslagna tiden och fråga om det finns någon annan möjlig tid.


    Ja i vanliga fall hade jag självklart gjort det. Men just nu är jag så extremt desperat efter jobb så jag sa bara ja direkt utan att tänka på läkartiden.
  • Anonym (Fattig)
    Anonym (Vet) skrev 2015-04-18 21:55:37 följande:

    Jag kan bara tala för egen del men jag har fått avslag om jag lämnat in fakturor. De har sagt att läkarbesöken ska betalas på plats och så blir man ersatt för dem i efterhand.


    Jag har lite speciell situation så jag VET att det är kopior på fakturorna som ska lämnas- obetalda!
  • Anonym (Socbidragstagare)
    Anonym (Vet) skrev 2015-04-18 21:55:37 följande:
    Jag kan bara tala för egen del men jag har fått avslag om jag lämnat in fakturor. De har sagt att läkarbesöken ska betalas på plats och så blir man ersatt för dem i efterhand.
    Där jag bor (Östergötland) kan man betala via faktura eller autogiro. Det vill säga att man får en faktura som ska betalas senast 30 dagar efter läkarbesöket. 

    Du måste alltid redovisa stämpeln i högkostnadskortet till försörjningsstöd för att få ersättning för läkarbesöket.
  • Anonym (Fattig)
    Anonym (Socbidragstagare) skrev 2015-04-19 07:42:40 följande:

    Där jag bor (Östergötland) kan man betala via faktura eller autogiro. Det vill säga att man får en faktura som ska betalas senast 30 dagar efter läkarbesöket. 

    Du måste alltid redovisa stämpeln i högkostnadskortet till försörjningsstöd för att få ersättning för läkarbesöket.


    Då blir det svårt eftersom där jag går finns oftast ingen som kan stämpla?!
Svar på tråden Någon soc sekr försörjningsstöd här